Som tidigare nämnts så är det ju oerhört tveksamt om det går att på det sättet avtala om att ett äktenskaps rättsverkningar ska gälla utan att att iakta de för äktenskap föreskrivna formkraven.
Mycket blaha blaha, men jag är nöjd så långt.
Jag hittade själv en mall på nätet så iofs kostade pengar man man kunde "titta" på den gratis.
Så jag tittade och skrev över all information i ett vanligt word dok.
Som nämnts tidigare så är innehållet och underskifterna det viktiga och inte utseendet eller priset på mallen :-)
Kan inte tänka mig att den eminente Töllborg skrivit ett sådant samboavtal, eller i vart fall inte som ett "vanligt" samboavtal. Det samboavtalet är ju precis tvärtemot vad man vill att ett samboavtal skall stipulera (normalt sätt).
Som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden, överenskommer härmed att reglerna om bodelning i lagen (1987:232) om sambors gemensamma hem inte skall gälla vårt samboförhållande.
Vill ni ha mer avancerade är ni tvungna att betala, men detta är grundprincipen i ett samboavtal.
Som bor tillsammans under äktenskapsliknande förhållanden, överenskommer härmed att reglerna om bodelning i lagen (1987:232) om sambors gemensamma hem inte skall gälla vårt samboförhållande.
Haha, lag (1987:232) om sambors gemensamma hem blev upphävd 2003 genom SFS 2003:376. Genom samma lag som upphävde 1987:232 infördes också den nya lagen - Sambolagen (2003:376).
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!