Citat:
Ursprungligen postat av
GAMLE SVARTEN
Jens Ganman har åsikter om Eva Röses tal på Storsjöyran. Återfinns på Ganmans Substack. Länk finns i kommentarsfältet på Ganmans Facebook. Det finns även länk till talet i Ganmans artikel på substack.
https://jensganman.substack.com/p/ev...pyttelilla-ego
Någon som var på Storsjöyran och hörde talet? Hur togs det emot?
Jag var där, har skrivit en insändare till lokaltidningen med av någon anledning har den inte publicerats så lägger den här istället.
"Nu när dammet har lagt sig efter yran och vardagen gjort sitt intåg så tänkte jag ta president Röse på orden och störa ordningen. Sedan Röse tillträdde som republikens president har jag varit skeptisk men jag har alltid tänkt att jag ske ge henne en chans, i år var det sista chansen. Trots många applåder och ett stort jubel under årets tal måste det väl ändå ha varit fler än jag som skruvade på sig? Därför följer jag nu hennes uppmaning att säga ifrån, bryta in och göra tvärt om. Detta år upplevde jag talet som alltför för fegt och osmakligt, säga vad man vill om Trump men att kalla en presidentkandidat i USA för en “maktgalen och misogyn clown” strax efter ett mordförsök på denne finner jag ytterst osmakligt. Fegheten i talet handlade om Putins fullskaliga invasion av Ukraina samt kriget i Mellanöstern. Presidenten kritiserade med all rätt västvärldens fortsatta köp av gas från Ryssland men jag får lyssna väldigt optimistiskt mellan raderna för att finna kritik mot Putin och dennes fullskaliga invasion av Ukraina. Detta har jag även reagerat på tidigare år, det vill säga kritik mot att väst köper gas men i stort sätt ingen kritik mot Putins invasion, fegt var ordet. Presidenten talade även om hur hon önskade att inga mord på oskyldiga, civila, gamla och barn ska försvaras, är det Putins fullskaliga invasion av Ukraina eller terrorstämplade Hamas attack den sjunde oktober hon menade? Lite otydligt men framförallt fegt.
Dessutom behöver vi inga moraliska pekpinnar avseende fackförbund och om vilken person som är bäst lämpad att styra USA. Vi kan tänka själva och vi behöver inte bli uppläxade som om vi vore på ett omskolningsläger i DDR.
Vänsterlutningen fanns visserligen redan under Ewerts tid men talen var ändå förenande och inkluderande med stor portion lokalt förankrad humor samt väl valda ord kring ämnen som solidaritet, humanism och frihet. Under Röses presidentskap har talen blivit alltför vänsterinriktade vilket skapar exkludering trots ord som mångfald, öppenhet och tolerans. Blotta antydan till avvikande åsikt ska tryckas ned, Röse motverkar därmed sitt eget syfte. I tider av splittring och polarisering vill jag därför be Rösa fundera över den fortsatta inriktningen över talen så att orden om mångfald och öppenhet betyder något så att fler kan känna sig inkluderade under talen."
/Eva är inte min president