2007-01-22, 15:35
Medlem
En skämtbild som min kompis tog på mej har lagts upp på en annans blogg. De har visserligen censurerat antisktet, men jag gillar ändå inte att den sprids.

Har de rätt att göra så?
Citera
2007-01-22, 15:40
Medlem
Megalomanias avatar
Nej men det ar inte mycket du kan gora at saken.

Sa fort nagot laggs upp pa natet forlorar agaren all kontroll over den fortsatta spridningen och det bor man ha i atanke nar man lagger upp bilder pa sig sjalv. Du kan ju dock kontakta blogginnehavaren och hoppas pa att det ar en forstaende person som frivilligt plockar ner bilden.
Citera
2007-01-22, 15:40
Medlem
tgbgs avatar
Det är ett upphovsrättsbrott. Du har inte mycket att komma med men din kompis som tagit bilden äger upphovsrätten till den. Har han gett tillåtelse till användandet så kan du inget göra men skulle det vara så att de använder bilden utan fotografens tillåtelse så be honom att säga till dem att de tar bort den eller betalar royalty.
Citera
2007-01-22, 15:45
Medlem
silverblues avatar
Copyright gäller. Han som publicerar bloggen måste ta tillåtelse från den som tagit bilden, dvs din kompis. Du kan hota honom med juridiska åtgärder om han inte omedelbart tar bort bilden från bloggen.
Citera
2007-01-22, 15:48
Medlem
Tack för infon!
Min kompis som tagit bilden tycker det är lika illa han att den kommit upp. Jag mejlar nog blogginnehavaren och hotar med stämning om de inte tar bort den!

"Betala royalty" vad är det?
Citera
2007-01-22, 15:50
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerlanzac

Den avgift man betalar till copyrightinnehavaren för att få använda hans/hennes verk. Är oftast en årlig avgift så länge man använder verket ifråga.
Citera
2007-01-22, 15:51
Medlem
Zleepings avatar
En liten avgift som betalas när dom använder din bild
Citera
2007-01-22, 15:51
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Tack för infon!
Min kompis som tagit bilden tycker det är lika illa han att den kommit upp. Jag mejlar nog blogginnehavaren och hotar med stämning om de inte tar bort den!

Ett valmenande tips ar att du inte gar ut stenhart och hotar med stamning det forsta du gor. Med en dryg attityd ar chansen stor att personen bakom bloggen kommer att garva at dig och gora sitt basta for att javlas sa mycket som mojligt.
Citera
2007-01-22, 16:13
Medlem
Okej!
Vad gäller om någon postar bilden på ett forum?
Citera
2007-01-23, 08:29
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Okej!
Vad gäller om någon postar bilden på ett forum?

Det är alltid upphovsrättsbrott om bilden publiceras utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Dock kan det vara svårt att hitta den skyldige, på ett forum kanske den som postar bilden använder namn och kontaktuppgifter som inte kan härledas till någon viss person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in