2007-01-22, 12:07
Medlem
herdens avatar
Ska köpa mig en arbetsfyrhjuling att användas i skogen för lättare gallring samt att "lunna" lite träd som ligger "oävligt" till för traktorn.
Även att det blir lite "bonnejobb" med den som att åka runt på en åker samt plantera träd.
Jag har då en vanlig fyrhjulingsvagn med kran bakom, samt tänkte införskaffa en liten lunningskärra. Det är oftast inte effekten på maskinen som sätter stopp för framkomligheten utan att det spinner loss, men sen vet jag inte hur motorn slits vid för stor lass. Det som står i papprena överstiger man ju ett par gånger.

Har varit utan något år, men hade tidigare en Polaris Sportsman 400 -02 som fungerade utan direkta problem men det var väl ingen maskin som stack ut direkt.
En stor nackdel med den var att man stup i kvarten var tvungen att backa med gas samtidigt som man bromsade för att frihjulsnavet skulle hoppa ur och det blev möjligt att styra.

En modell som jag tycker verkar intressant är Polaris X2 500 EFI.
X2:n har då förlängt avstånd mellan hjulaxlarna vilket gör att det blir bättre plats för passagerare och last.
En egentligen intressantare modell är den sexhjulsdrivna. Men den har enligt mig två nackdelar, att den har så låg markfrigång (tänker på stenar) och att den inte verkar ha förnyats som övriga Polarissortimentet.

En annan sak man får välja mellan är om det ska vara insprutning eller förgasare. Jag är egentligen allergisk mot förgasare efter en del strul med båtmotorn, men kommer det vara större risk att det krånglar med insprutningen när man är ute i bushen?

Sedan så finns det ju andra märken än Polaris. Yamaha verkar intressant då de har 5 års garanti och i övrigt så litar jag mer på Yamaha än Polaris, dock av fördomsskäl med japansk tillförlitlighet.

Även Honda har ATV:er. Provkörde en sådan på en bana för några år sedan, och det jag upplevde var att den kändes lite "suggig". Kändes mjuk på något sätt med låg markfrigång.

Och så finns Kawaski då till sist. Jag kanske har glömt några andra märken som kan vara intressanta?

Hur är det kinesiska märket Linhai? Är Yamaha delägare?
De har ju kommit med en 520-modell.

Ett sista krav är att det ska finnas VINDRUTA FRAM som tillbehör!

Vet ni förresten om det är några problem med att dra av momsen? Jag har redan en kärra och vet en som nekades då han bara köpte fyrhjuling för något år sedan. Men när jag köpte 2002 så gick det bra med momsen, dock inkl. kärra.
Citera
2007-01-22, 14:43
Medlem
On Steroidss avatar
Tycker du verkar ha koll själv. Du verkar uppdaterad och att du kollat upp lite själv.

Du har även Arctic Cat (Suzuki motorer) som har fina och beprövade arbetsmaskiner. Bombardier eller Can-Am som dom numera heter är enormt stora i Usa och saluför även ski-doo världens mest sålda snöskoter märke.
Dom har även dom fina och beprövade maskiner. Dom har arbetsmaskinernas värsting i Can-Am 800 med 60hk, stor och stark!

Insprutning är en stor fördel och det bör du välja. Finns även effektboxar för en lagom penning som ger maskinen mer effekt om det behövs.

Linhai är och förblir ett skit märke i jämnförelse med dom andra vi nämnt.
Mitt råd är att inte köpa en sådan.

Angående back så trycker eller vrider du på en ratt idag, mycket smidigt.
Att din spann beror mkt på däcken. Finns enorma däck idag med sjuka mönster beroende på underlag så fråga din återförsäljare om råd.

Honda är bra maskiner men dom har klenare motorer än konkurenterna, varför vet jag ej?

Skulle jag vart dig kolla upp Polaris, Arctic cat, Can-Am, Yamaha, Kawasaki
Sök på nätet och skaffa dig en egen uppfattning, du verkar veta vad du vill ha ändå.
Det bästa är om du har möjlighet att åka och titta samt prova någon maskin.
Vet ej var du bor för närmsta ÅF men du kanske vet själv.

Momsen är inga problem på en arbetsmaskin!

Lycka till!
Citera
2007-01-22, 15:31
Medlem
herdens avatar
Informativt svar med några detaljer jag inte tänkt på/vetat om!

Arctic Cat tänkte jag inte på men vet hur de ser ut (jag tror Massey Ferguson dessutom döper om sådana till sina egna. Bombardier har jag fått för mig är klumpiga i utförandet. Såg lite ut som golfbilar förut med dess avsaknad av motorcykelram, vilket väl i och för sig är smidigt om man är nyopererad i höften.

Nej, det blir nog ingen Linhai.

Hur menar du med vrider på en ratt, är det inte på t.ex Polaris att man har en vanlig automatspak?

Det med Honda ja, de verkar inte känna behovet av att vara macho. Se på t.ex CR-V som inte heller har någon väldig motor. Lite synd.

Det var bra att höra med momsen, det har gått lite i vågor vad jag förstått.

//
En fundering har jag dock ytterligare, och det är hur mycket det finns att göra på priset om man köper 2 styck. Känner en som också ska ha en och jag har blivit utsedd att sondera marknaden och vara smakråd.
Citera
2007-01-22, 16:49
Medlem
Miicke^s avatar
..
Citera
2007-01-22, 16:52
Medlem
Miicke^s avatar
Fick chansen att testa yamahas 660 grizzly & en kawasaki 750 (minns ej betäckningen) på skogsnolia i sommras, mycket trevliga maskiner må jag säga!

kanske inte i billigaste laget dock. Men yamaha har ju även en 400 eller om det var 500cc:are (kodiak) som kanske är lämplig?

http://www.blocket.se/li?q=kawasaki+750&ca=2_s&th=1&c=39&w=3&ps=&pe= - kawasakin

http://www.blocket.se/vi/10194085.htm?ca=2_s
- Grizzlyn

http://www.blocket.se/vi/9697693.htm?ca=2_s
-en kodiak
Citera
2007-01-22, 17:01
Medlem
erikgottfrids avatar
Har själv en Artic cat 400 och den är klart överläset i skogen. Det är just höjden på fordonet som gör att den går fram nästan överallt. Eftersom det mesta är Suzuki så finns det mycket delar att köpa överallt.
Citera
2007-01-22, 17:38
Medlem
On Steroidss avatar
Här är några länkar till Atv återförsäljare.

http://fyrhjuling.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=104

www.atvshopen.se

http://mc-butiken.com.loopiadns.com/produkter.aspx?cat=16

Priserna måste du kolla upp om det är för gatreggad eller terräng reggad. Vet inte vilken du har behov av men en gatreggad brukar ligga ca 20,000:- dyrare men då kan du åka lagligt i centrum om du skulle vilja.

Bombardier/Can-Am är inget du ska skjuta åt sidan utan ge dom en chans. Dom har mycket bra rykte på dom nyare hojjarna.

Om du ska köra i skogen bör du köpa till hasplåt som skydd under. Sen om man ska dra tunga vedlass bör man enligt mitt tycke ha över 400cc, gärna 600-650-660cc.
På en del atv kan dom ha drive på "Bigfoot" däck på fälg för en mindre summa vilka är större (högre) än standard med mönster som traktordäck med mkt bra grepp i, plus att markfri gången ökar.

Om ni köper två så går det nog att pruta eller begära extra utrustning typ hasplåt, däck el liknande vilket brukar gå lättare än att pruta.

Hör gärna av dig här om du bestämmer dig för någon hoj!
Citera
2007-01-22, 18:37
Medlem
Crilles avatar
Jag och min kusin brukar köra fyrhjuling i skogen nästan varje helg, bara för skojs skull, både han och jag föredrar arbetsfyrhjulingar före quad:ar.

Dom vi kör på är Yamaha Grizzly 660 -05 och Bombardier xt800-06.

http://www.uploadtemple.com/view.php/1169485792.jpg
http://www.uploadtemple.com/view.php/1169485943.jpg

Båda maskinerna är väldigt bra, men utav dessa två så är helt klart Bombardiern (can-am) den bättre och roligare maskinen, den är mycket vassare och starkare (ifall man inte är lite försiktig när man drar på så kan den slå runt ) väghållningen är bättre, fjädringen är bättre, ja i stort sett allt är bättre.
Fördelarna med Yamahan är att den drar mindre bensin och som du ser på bilderna så ser Yamahan betydligt agressivare och coolare ut, Bombardiern ser lite mesig ut, speciellt rakt framifrån.

Ingen av dom känns klumpiga, båda är väldigt lätta att hantera, både i avancerad terräng och på långa breda uppställ på grusvägar.

Ifall du som du säger ska ha den mest till att dra träd med så kolla på Bombardiern, den är verkligen urstark, det känns som att den orkar med nästan vad som helst.
Citera
2007-01-22, 19:36
Medlem
Det viktigaste har redan tagits upp, men du måste veta om du vill ha delad bakaxel eller inte.
Med delad bakaxel är det som natt och dag vad gäller skillnad i komfort, ska du däremot dra tunga lass och belasta hjulingen ska du ha stel bakaxel.
Äger själv en bombardier outlander 400 ny sedan i höstas, fungerar tillfredställande men kan stundtals kännas ''plastig''.
Köptes för att användas till älgjakten.
Skitnöjd.
Köp en fyrhjuling som du kan känna dej nöjd med och som du kan tänka dej att äga om 10 år, för tro mej, den håller så länge.
Fyrhjuling är en sådan grej som håller förjävla bra, skulle till och med säga att den håller bättre än en bil, för tänk vilka terränger du kör en fyrhjuling igenom, vilka belastningar du utsätter den för och ÄNDÅ håller den. Generellt sett. Generellt sett. Ja, jag upprepade mej där.
Är du orolig för greppet, köp kedjor. Låter nån annan med för mycket tid ta reda på hur lagligt det är, för det är den enda eventuella nackdelen.
Rätta mej om jag har fel och förlåt för felstavningar
Citera
2007-01-23, 07:48
Medlem
herdens avatar
Bra med alla "inputs", nu har jag lite att fundera på!

Nu blir det till att studera alla specifikationer och åka ut på provkörning.
Edit: Det kan nog ta ett tag innan det blir av med köp, men lovar då att återkomma.

"polack", kedjor hade jag på Polarisen tidigare så det blir det. Den gick ganska dåligt i djupare snö utan vill jag minnas.

Sen, det med stel bakaxel börjar det bli ont om vad jag kan se. Nackdelen med den delade är som sagt att de vill däcka ihop så det inte blir så mycket högre än med stel ändå när man lastar lite för tungt.
Det finns ju även Garp-drag om man ska fördela trycket till framaxeln men tror inte det passar alla maskiner, var nog populärare förr.
Citera
2007-01-23, 22:33
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Har själv en Artic cat 400 och den är klart överläset i skogen. Det är just höjden på fordonet som gör att den går fram nästan överallt. Eftersom det mesta är Suzuki så finns det mycket delar att köpa överallt.

Språket sviker när man blir trött, jag menade naturligtvis Frigångshöjden.
Citera
2007-02-12, 22:32
Medlem
herdens avatar
Det blev en Yamaha Grizzly 660. En begagnad -06 från augusti.

Men hur tror ni om detta med däck och kedjor. Jag ska transportera en del vändor massaved med kärra, och det känns ju som behövligt med piggkedjor när det går brant neråt på isföre? Eller är det bättre med sådana där "traktordäck" på 27 tum? De lär det inte gå med kedjor på. Han som hade fyrhjulingen hade sådana ITP och det såg trångt ut i hjulhusen för att passa med kedjor. För att föregå så hjälper det inte med distanser.

Edit: Kunde vara roligt om nån som testat och har erfarenhet kan ge input på vilket som är bäst, ITP "Big Foot"-däck eller kedjor beträffande framkomligheten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in