• 1
  • 2
2007-01-22, 19:05
Medlem
#rätt snurrigt upplägg utan ränta bara.#

ja du misar det där med risk hanteringen vilken avkastning måste du ha för att enbart pröjsa räntan
Citera
2007-01-22, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson85
Jag tror du behöver tänka över detta både en och två gånger. Ditt första problem är att du måste övertyga banken om att du har en bra och vattensäker ide. Såvida du inte har ett lån på hus eller lägenhet redan, då kan du ibland höja det lånet något och på så sätt få ut pengar. Jag vet inte riktigt vad bankens ränta ligger på, men jag tippar på 3-5%. Det normala är att man amorterar kontinuerligt, men det är möjligt du kan förhandla till dig någon annan deal.

Men som sagt, om du knallar till banken och säger att du vill låna för att du tror att du har bra koll på hur aktiemarknaden kommer utveckla sig så kommer mötet gå väldigt snabbt, såvida du inte har stort kapital redan.

Men du vet, det finns en anledning till att banken lånar ut pengar till en viss ränta. De räknar med att de inte tjänar mer på att själv placera det på börsen.

De skulle kunna tjäna mer om de placera pengarna på börsen, HELT KLART, de är bara inte beredda på att ta risken...
Citera
2007-01-22, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Du har investerat aktivt i aktier över fyra år eller?

Varför undrar du det? Lånet är inte tänkt att ta närmaste året, vill undersöka möjligheterna...Svar på frågan: Nej.
Citera
2007-01-22, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pysokat
Om dom dyker så kommer nog banken vilja ha en säkerhet att kunna tvångssälja dina aktier utan att du själv får bestämma det, precis som vid belåning av vanliga aktier. Tror inte du kommer få låna till någon småbolag direkt utan det är nog lägst stora bolag under Mid Cap som gäller då. Det bästa är nog egentligen om du äger en villa och bara lånar upp med den som säkerhet istället.

Av egen nyfikenhet, vilka aktier tänkte du placera i?

Tack för tipset.

Har placerat i en del aktier för ett tags sen bl.a Neti B, Optegra B, Eric B, VKG alla dessa har stigit kraftigt, troligtvis ska jag inte satsa mer på dem.

Dessa har jag under bevakning:
Malka Oil, ROXI, Tele5, Opcon, Elektronikgruppen.
Citera
2007-01-23, 00:46
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjenareJake
Varför undrar du det? Lånet är inte tänkt att ta närmaste året, vill undersöka möjligheterna...Svar på frågan: Nej.

Anledningen till frågan är att jag fick känslan av du bara investerat i aktier under den senaste högkonjunkturen och kanske tjänat en hel del pengar varför du eventuellt fått för dig att det är enkelt att bli rik bara du har lite mer deg i portföljen. OM det skulle vara så kommer du rätt säkert att få problem. Speciellt eftersom kurserna antagligen inte kommer att fortsätta stiga mer än ytterliggare ett år. Vad ska du göra när kurserna sjunker och du börjar med att torska pengar det första som händer? Använda de lånade pengarna för blankningsaffärer? Men visst, jag kan ha fel. Du kanske har järnkoll.
Citera
2007-01-23, 01:02
Medlem
silverblues avatar
Sett blanco utlånare som lånar ut upp till 350.000 kr. Bankerna är svårare då dessa vill ha en anledning och är du ärlig och säger att du ska investera dessa i börsen så säger dom nog stopp. Ljug och säg att du ska köpa en bil, båt eller nått. Fast bäst är ju ändå att låna mot bostaden då får man lägsta räntan, hälften av vad ett blanco kostar.
Citera
2007-05-14, 00:59
Medlem
saxobank.com

sätter du in 100k, kan du köpa omx CFDer med bara 10% ..belåningsgrad(?)
dvs du kan köpa index/stora aktier till ett värde av 1 miljon.

där får du spotränta + kanske typ 2% -> ca 5%, ingen amortering.

Dock; avräkning på räntan är nog varje månad, så du måste nog pynta in extra för den. samt går index ner mer än 10%, så är ju din kontantbas borta, så då måste du fylla på med mer cash, eller så tvångssäljs de.

men du skulle ju kunna sätta in 100k, och köpa för 500k eller nått.
har konto där, och har funderat på att göra nått sånt lite crazy lite nu och då
Citera
2007-05-14, 01:42
Medlem
Starvids avatar
Dumt!

Bättre att köpa någon finansiell produkt med hävstång med dina egna pengar, typ XACT eller någon hedgefond.

Fast studielån är så fantastiskt billiga att man alltid ska ta maxlån och gärna kan sätta eventuellt överskott i aktier, eller på ett högräntekonto för den delen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in