• 2
  • 3
2007-01-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Arbeta med kapital. Du ska då läsa handel-marknad-ekonomi inriktade grejor. Sedan ska du jobba med pengar, andras pengar asså. Jobba med pengar betyder att du förvaltar dem på internationella valutamarknaden, börsen osv. Där blir du stenrik. Gränser finns knappt.

Du kan även bli rik genom att driva eget företag som går mkt bra, men detta är ett jobbig process som kräver mkt jobb och en bra affärsidé. Inte lätt asså.

Tredje vägen är att utbilda dig till styrelseman i de stora bolagsstyrelserna. Du vet där du får bonus och fallskärm. Där finns mycket pengar att hämta också. Det kan va en bra idé att börja med förslag 1 och sedan när du är känd som en kännare av marknaden och för att ha en näsa för pengar och affärer gå in i styrelseträsket. Du dör med miljader på banken.

Rik för mig = från ca 50 miljoner å uppåt.

Intressant! Hur utbildat man sig till styrelseman?
Citera
2007-01-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
Det folk säger är det lättaste sättet att bli rik är att bli ICA-handlare.

En anledning till att "folk" tror detta kan vara att ICA-handlare hade möjlighet att under längre tid köpa aktier i ICA innan börsintroduktionen. När bolaget sedan börsnoterades blev flera handlare miljonärer.

Att blir rik som ICA-handlare tar sin tid och det är inte tiden som handlare som gör dig rik utan när du säljer själva butiken. Det tar lång tid också, räkna med 7-10 års arbete + utbildningar innan du har en chans att få en egen butik. Möjligen om du är utbildad ekonom kan det kanske gå snabbare men du kommer inte att bli handlare för någon Maxi precis...

Jag skulle lägga tiden på en bra utbildning inom något som stimulerar mig. Utan stimulans har man ingen uthållighet och kommer tröttna innan målet är nått.
Citera
2007-01-21, 13:54
Medlem
Aaksels avatar
Du kan bli rik på vanligt kneg, men inte direkt. Satsa på ett yrke som du kan brinna för och där du har möjlighet att arbeta dig upp i företaget och klättra i positioner.
Citera
2007-01-21, 13:57
Medlem
skinner5000s avatar
Fixa en utbildning och starta eget eller sök dig utomlands till något investmentbolag, analysföretag och liknande.
Ett tips är att lära dig ett annar språk bra under utbildningen. Tyska, Ryska eller Kinesiska är väll de bästa just nu i alla fall. Rysslands ekonomi växer så det kanskar och samma sak gäller ju Kina. Att göra affärer där kan ge dig mycket pengar. Tyskland är ju Sveriges viktigaste handelspartner och ett land som alla större teknikföretag i Sverige har att göra med. Dessutom finns ju Deutsche bank som växer så det knakar över hela världen.

Starta eget är inte jättesvårt om du bara har ett bra affärssinne (borde du utveckla under utbildningen), är villig att jobba hårt och vågar satsa lite.
Citera
2007-01-21, 14:02
Medlem
.filantrops avatar
Jag vet inte hur rik du vill bli men läkare i USA ger ganska bra med pengar. Tror genomsnittslönen för en hjärnkirurg ligger runt 450k/år och psykiater 200k/år.

Det enklaste sättet är att ta läkarexamen i sverige eller någonstans i europa och sedan flytta och göra ST i USA och efter det skaffa arbete.
Citera
2007-01-21, 14:49
Medlem
Vill man bli rik får man nog bli jävligt bra på något helt enkelt.

Om man nöjer sig med att ha gott om pengar kan bli rörmockare och dylikt, folk som kan göra skitjobbet är eftertraktade numera. Förståeligt nog, kanske får tilläggas.
Citera
2007-01-21, 14:58
Medlem
Vill du bli rik i Sverige måste du sitta på kapital och låta "pengarna arbeta", för i Sverige blir man inte rik på vanligt arbete.

1. Ägare/delägare av ett företag. Företaget generar pengar och du som aktieägare blir rikare.

2. Se till att ha ett stort sparkapital som du investerar rätt så att värdet växer. Är du inte född rik så kan det gå trögt om du inte tar vägen via alt.1 först.
Citera
2007-01-24, 19:35
Medlem
Om du ar intresserad av teknik, sa plugga till civilingenjor, flytta utomlands till ett utomnordiskt vasteuropeiskt land, forslagsvis England (eftersom du redan kan spraket och det ar jattesug efter ingenjorer dar). Jobba tva ar som fast anstalld, bli sedan contractor (inte svart att bli). Da har du 40000+ i manadslon (som sedan okar ordentligt varje ar naturligtvis) i ett skont 9-5 jobb utan att du behover ha fortagit dig allt for mycket. Du blir inte rik, men i forhallande till insatsen sa far du bra avkastning pa detta sattet
Citera
2007-01-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Jag vet inte hur rik du vill bli men läkare i USA ger ganska bra med pengar. Tror genomsnittslönen för en hjärnkirurg ligger runt 450k/år och psykiater 200k/år.

Det enklaste sättet är att ta läkarexamen i sverige eller någonstans i europa och sedan flytta och göra ST i USA och efter det skaffa arbete.

Pratar du $ eller kr? Om du menar kr sa har du fel
Citera
2007-01-24, 19:58
Medlem
Dogdylans avatar
Bra utbildningar i Sverige som kanske leder till ett bra arbete är

Handels
KTH
KI
Juristlinjen

Det bästa är att kombinera dem så som Handels + KTH eller Juristlinjen + Handels om man är dålig på naturvetenskap....

En dubbelexamen från två prestige universitet fungerar och många unga VD:ar kör med en sådan examen...Men det är bara grunden och garanterar ingenting..Du kan få skura golv ändå....

En Master från Harward, MIT, Yale eller UCLA kan ju fungera också..

Som sagt, egen företagare är vägen till rikedom!
Citera
2007-01-24, 20:50
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Man kan inte bli "rik" på vanligt kneg, utan för att verkligen tjäna pengar är aktier och sånt ett sätt eller starta eget.

Nja, starta eget... inte i Sverige i alla fall. Placera bolaget utomlands och skatteplanera, det är melodin om du ska bli rik. Att knega ihop pengarna tar ju sin lilla tid i detta sketna land...
Citera
2007-01-25, 00:11
Medlem
Ad Astras avatar
Jag har en idé om att starta rekryteringsfirma i Kina. Remember where you read it first...

(Nej, givetvis tror jag inte att jag är först)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in