• 2
  • 3
2007-01-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Arbeta med kapital. Du ska d lsa handel-marknad-ekonomi inriktade grejor. Sedan ska du jobba med pengar, andras pengar ass. Jobba med pengar betyder att du frvaltar dem p internationella valutamarknaden, brsen osv. Dr blir du stenrik. Grnser finns knappt.

Du kan ven bli rik genom att driva eget fretag som gr mkt bra, men detta r ett jobbig process som krver mkt jobb och en bra affrsid. Inte ltt ass.

Tredje vgen r att utbilda dig till styrelseman i de stora bolagsstyrelserna. Du vet dr du fr bonus och fallskrm. Dr finns mycket pengar att hmta ocks. Det kan va en bra id att brja med frslag 1 och sedan nr du r knd som en knnare av marknaden och fr att ha en nsa fr pengar och affrer g in i styrelsetrsket. Du dr med miljader p banken.

Rik fr mig = frn ca 50 miljoner uppt.

Intressant! Hur utbildat man sig till styrelseman?
Citera
2007-01-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolller
Det folk sger r det lttaste sttet att bli rik r att bli ICA-handlare.

En anledning till att "folk" tror detta kan vara att ICA-handlare hade mjlighet att under lngre tid kpa aktier i ICA innan brsintroduktionen. Nr bolaget sedan brsnoterades blev flera handlare miljonrer.

Att blir rik som ICA-handlare tar sin tid och det r inte tiden som handlare som gr dig rik utan nr du sljer sjlva butiken. Det tar lng tid ocks, rkna med 7-10 rs arbete + utbildningar innan du har en chans att f en egen butik. Mjligen om du r utbildad ekonom kan det kanske g snabbare men du kommer inte att bli handlare fr ngon Maxi precis...

Jag skulle lgga tiden p en bra utbildning inom ngot som stimulerar mig. Utan stimulans har man ingen uthllighet och kommer trttna innan mlet r ntt.
Citera
2007-01-21, 13:54
Medlem
Aaksels avatar
Du kan bli rik p vanligt kneg, men inte direkt. Satsa p ett yrke som du kan brinna fr och dr du har mjlighet att arbeta dig upp i fretaget och klttra i positioner.
Citera
2007-01-21, 13:57
Medlem
skinner5000s avatar
Fixa en utbildning och starta eget eller sk dig utomlands till ngot investmentbolag, analysfretag och liknande.
Ett tips r att lra dig ett annar sprk bra under utbildningen. Tyska, Ryska eller Kinesiska r vll de bsta just nu i alla fall. Rysslands ekonomi vxer s det kanskar och samma sak gller ju Kina. Att gra affrer dr kan ge dig mycket pengar. Tyskland r ju Sveriges viktigaste handelspartner och ett land som alla strre teknikfretag i Sverige har att gra med. Dessutom finns ju Deutsche bank som vxer s det knakar ver hela vrlden.

Starta eget r inte jttesvrt om du bara har ett bra affrssinne (borde du utveckla under utbildningen), r villig att jobba hrt och vgar satsa lite.
Citera
2007-01-21, 14:02
Medlem
.filantrops avatar
Jag vet inte hur rik du vill bli men lkare i USA ger ganska bra med pengar. Tror genomsnittslnen fr en hjrnkirurg ligger runt 450k/r och psykiater 200k/r.

Det enklaste sttet r att ta lkarexamen i sverige eller ngonstans i europa och sedan flytta och gra ST i USA och efter det skaffa arbete.
Citera
2007-01-21, 14:49
Medlem
Vill man bli rik fr man nog bli jvligt bra p ngot helt enkelt.

Om man njer sig med att ha gott om pengar kan bli rrmockare och dylikt, folk som kan gra skitjobbet r eftertraktade numera. Frsteligt nog, kanske fr tillggas.
Citera
2007-01-21, 14:58
Medlem
Vill du bli rik i Sverige mste du sitta p kapital och lta "pengarna arbeta", fr i Sverige blir man inte rik p vanligt arbete.

1. gare/delgare av ett fretag. Fretaget generar pengar och du som aktiegare blir rikare.

2. Se till att ha ett stort sparkapital som du investerar rtt s att vrdet vxer. r du inte fdd rik s kan det g trgt om du inte tar vgen via alt.1 frst.
Citera
2007-01-24, 19:35
Medlem
Om du ar intresserad av teknik, sa plugga till civilingenjor, flytta utomlands till ett utomnordiskt vasteuropeiskt land, forslagsvis England (eftersom du redan kan spraket och det ar jattesug efter ingenjorer dar). Jobba tva ar som fast anstalld, bli sedan contractor (inte svart att bli). Da har du 40000+ i manadslon (som sedan okar ordentligt varje ar naturligtvis) i ett skont 9-5 jobb utan att du behover ha fortagit dig allt for mycket. Du blir inte rik, men i forhallande till insatsen sa far du bra avkastning pa detta sattet
Citera
2007-01-24, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .filantrop
Jag vet inte hur rik du vill bli men lkare i USA ger ganska bra med pengar. Tror genomsnittslnen fr en hjrnkirurg ligger runt 450k/r och psykiater 200k/r.

Det enklaste sttet r att ta lkarexamen i sverige eller ngonstans i europa och sedan flytta och gra ST i USA och efter det skaffa arbete.

Pratar du $ eller kr? Om du menar kr sa har du fel
Citera
2007-01-24, 19:58
Medlem
Dogdylans avatar
Bra utbildningar i Sverige som kanske leder till ett bra arbete r

Handels
KTH
KI
Juristlinjen

Det bsta r att kombinera dem s som Handels + KTH eller Juristlinjen + Handels om man r dlig p naturvetenskap....

En dubbelexamen frn tv prestige universitet fungerar och mnga unga VD:ar kr med en sdan examen...Men det r bara grunden och garanterar ingenting..Du kan f skura golv nd....

En Master frn Harward, MIT, Yale eller UCLA kan ju fungera ocks..

Som sagt, egen fretagare r vgen till rikedom!
Citera
2007-01-24, 20:50
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Man kan inte bli "rik" p vanligt kneg, utan fr att verkligen tjna pengar r aktier och snt ett stt eller starta eget.

Nja, starta eget... inte i Sverige i alla fall. Placera bolaget utomlands och skatteplanera, det r melodin om du ska bli rik. Att knega ihop pengarna tar ju sin lilla tid i detta sketna land...
Citera
2007-01-25, 00:11
Medlem
Ad Astras avatar
Jag har en id om att starta rekryteringsfirma i Kina. Remember where you read it first...

(Nej, givetvis tror jag inte att jag r frst)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in