2007-01-19, 23:23
Medlem
Spiderwebs avatar
Vilken av landets numera 3 polisskolor (Stockholm, Umeå , Växjö) ger den mest omfattande utbildningen med störst chans för jobb inom kåren och med bästa ryktet? Det ryktas om en ny skola i Karlstad/Örebro aswell.
Citera
2007-01-20, 00:46
Medlem
Är inte alla polisaspiranter garanterade jobb?
Citera
2007-01-20, 01:20
Medlem
tigertompas avatar
Jag har också för mig att polishögskolan inte tar in fler studenter än vad som behövs.
Citera
2007-01-20, 10:02
Medlem
svenils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillen
Är inte alla polisaspiranter garanterade jobb?

jo, såvitt jag vet
Citera
2007-01-20, 11:53
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderweb
Vilken av landets numera 3 polisskolor (Stockholm, Umeå , Växjö) ger den mest omfattande utbildningen med störst chans för jobb inom kåren och med bästa ryktet? Det ryktas om en ny skola i Karlstad/Örebro aswell.

En snut är en snut helt enkelt vad jag förstår. Och aspiranterna riskerar ju dessutom som redan påpekats knappast att bli arbetslösa. Man kan dessutom fråga sig om de verkligen riskerar att inte klara utbildniningen också när de väl är inne med tanke på att i stort sett varenda kotte som antas dessutom examineras... De kanske har fantastiska kuratorer och skyddsnät för aspiranter som riskerar att slacka efter på utbilningen eller så är ställer man helt enkelt otroligt låga krav under utbildningens gång. Att deltaga räcker kanske?
Citera
2007-01-20, 12:00
Bannlyst
Fler Polishögskolor

Hur funkar detta? Har man minskat utbildningen i Stockholm eller har man tripplat utbildningen?
Citera
2007-01-20, 12:13
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Hur funkar detta? Har man minskat utbildningen i Stockholm eller har man tripplat utbildningen?

Man har från regeringshåll aviserat om en ökning av utbildningsplatserna på Polishögskolan. Om det innebär att det bereds fler platser på de existerande utbildningsorterna eller om man utbildning på nya orter (Malmö och Örebro/Karlskoga har diskuterats och de är dessutom intresserade.) är inte bestämt.
Citera
2007-01-20, 13:28
Medlem
tigertompas avatar
Hässleholm var väl också uppe på tapeten om jag inte minns helt fel.
Citera
2007-01-30, 19:09
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Det spelar ingen roll, även om syftet med regionala PHS-filialer naturligtvis är att bredda underlaget för polismydigheterna i omkringliggande län så kan du iaf gå på ex PHS/Växjö och söka till Stockholm.
Citera
2007-01-30, 19:37
Medlem
pellepoliss avatar
Någon ny polisskola är inte aktuell i dagsläget. Istället ska man öka antalet platser på de befintliga skolorna, samt på distansutbildningen.

Till antagningen HT 2007 kommer 830 studenter att antas.

2004 fanns det å här många studenter på Polisprogrammet
(Stockholm - 898, Umeå – 379, Växjö – 480 samt 73 på distans).

Alla studenter som går ut är väl garanterade en aspirantplats på någon polismyndighet. Den är 6 månader lång, och därefter kan man böra söka jobb. Man får ju söka där det finns jobb, så i storstadsregionerna måste man "slåss" för att få anställning... Men kan man tänka sig att flytta till mindre orter så finns det jobb...

Kvaliten är olika på de olika skolorna. vad jag förstått på kompisar som går där nu, är det stor skillnad på t.ex. Växjö och Stockholm, eftersom de som studerar på Växjö går "ihop" med andra studenter. I stockholm är det ju staket runt PHS, och det liknar mer en militärförläggning, och kulturen blir därefter... (OBS, detta är vad jag har hört, ryktesvägen av folk som gått utbildningarna där, alltså resevrerar jag mig för felsägelser)
Citera
2007-02-02, 02:08
Medlem
Citat:

När man söker aspirantplats tas inte hänsyn till vilken skola man gått på. Alla har lika högt värde.

En undersökning har dock visat på några skillnader. Ex att de i växjö får den bästa bilkörningsutbildningen, att de som utbildas i Stockholm är mer inriktade på ordningspolisverksamhet. Kommer inte ihåg vad Umeå utmärkte sig med, mer köldtåliga kanske?

Det har ofta ryktats om fler polishögskolor, men inga långtgående planer vad jag vet.

Men förutom de tre skolorna så finns det även möjlighet till distansutbildning.

Blir man godkänd på polisutbildningen så är man i praktiken garanterad en aspirantplats. Där krävs det att man blir godkänd för att sedan kunna få en tillsvdare anställning. Tillsvidare anställningen blir oftast där man gjort aspiranten, dock ej alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in