2007-01-19, 22:53
Bannlyst
hejja! är Sertralin Ranbaxy 50?
kan man flumma på det?
Pz
2007-01-19, 23:05
Medlem
Miyamotos avatar
Jag tar Sertralin och det är ju ett SSRI-preparat, om jag inte har fel. Du måste ju ta den medicinen i flera veckor innan den börjar verka. Jag tvivlar starkt på att det går att flumma på den. Någon annan som kan mer om det här kanske kan bekräfta detta?
Medlem
chaoswithins avatar
Nej det går inte att flumma på.

Fast å andra sidan verkar du påverkad avnågot, så jag kan ju ha fel.
Medlem
Miyamotos avatar
Vad menas med Ranbaxy 50, förresten?
2007-01-19, 23:06
Medlem
Berberines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluniz
hejja! är Sertralin Ranbaxy 50?
kan man flumma på det?
Pz

Hallå??
2007-01-19, 23:11
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miyamoto
Vad menas med Ranbaxy 50, förresten?

Ranbaxy - Olika tillverkare har olika namn i detta fall är tillverkaren MEDA
Sertralin Sandoz heter den från tillverkaren Sandoz.

50 - står för styrkan på tabletten, i detta fall 50mg.
2007-01-19, 23:47
Medlem
SinCitys avatar
Nu ska jag leka moraltant!

Nej, man kan inte flumma på SSRI/SNRI-mediciner. Det som kan hända är att man blir ruskigt dålig om man tar maxdosen direkt utan att trappa upp under flera veckor från 25mg, tror maxdosen ligger på 200mg/dag, enligt fass.se.

Fass.se är den sida som jag tycker alla som är osäkra på ett läkemedel skall börja med att läsa på, sen när man vet att Sertralin, i det här fallet, är en antidepressiv medicin sk. SSRI så kan man göra en liten googling, eller så börjar man med en liten googling, får reda på det verksamma ämnet, i detta fall Sertralin, fanns bara som Zoloft förut innan patentet gick ut, söker på det verksamma ämnet på fass och läser hur det fungerar.

SSRI-mediciner brukar felaktigt kallas för "lyckopiller", men det tar ofta flera veckor, kanske månader innan insättningsbesvären ger med sig och kanske någon månad till innan man upplever någon positiv effekt, om man nu gör det alls. När man är deprimerad så tror läkarkåren/vetenskapen att det är pga låga nivåer av signalsubstansen Serotonin, och på senare tid anser man även att nivåerna av Noradrenalin spelar in. SSRI/SNRI fungerar så att de förhindrar återupptaget av Serotonin och Noradrenalin och nivåerna av signalsubstanserna ökar därmed efter ett tag och man kan bli bättre i sin depression. Några speciella lyckokänslor är det inte tal om, men medicinen kan få personer som är nere att fungera normalare istället för att ligga i sängen hela dagarna. Man brukar säga att den planar ut de djupa dalarna, men på bekostnad av att man inte upplever topparna i livet lika bra.

Listan på biverkningar är lång och få upplever att de inte får några bieffekter, men hellre lite svårt att komma än att bara gå omkring och tänka på att ta livet av sig...

Har man otur eller är dum och överdoserar dessa mediciner, eller kombinerar med vissa andra substanser, så kan man drabbas av en väldigt farlig biverkning, ett sk Serotoninsyndrom vilket kan leda till döden om man inte kommer in på sjukhus och eventuellt läggs i respirator.

Så kortfattat! Det går inte att flumma på allt, men det går att skapa sig ett hum om vilka mediciner som är värda att titta närmare på genom att söka lite, här på FB, på fass eller på t ex google...Det som var bra var väl att du frågade innan istället för att som vissa fråga i efterhand. Tro mig, denna fråga har varit uppe förr...Hur många gånger som helst dessutom!
2007-01-20, 00:45
Medlem
GaiNs avatar
SinCity sammanfattade det väldigt bra. Vidare tycker jag nog att du ska kolla hur rubriker skall sättas, lite svårt för oss alla att snabbt få en överblick av rubriker som "hjälp".

Åker ett hänglås på denna nu, samt edit av rubriken.

Må väl
GaiN

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in