2007-01-18, 22:35
Medlem
Jag tycker historiadelen är en av de mest intressanta delarna på forumet.
Men det blir lite fel när nästan hälften av trådarna handlar om barn som vill ha hjälp med sina skolarbeten.

Typexempel:

Frågande: Hej, var kan jag hitta information om kalla kriget till mitt skolarbete?
svar: kolla wikipedia, alternativt sök på google.
Frågande: Tack!

Skulle man kunna göra någon permanent tråd högst upp för dessa människor som vill ha hjälp med källmaterial?
Citera
2007-01-18, 22:50
Medlem
Gromnas avatar
Börja med att skicka PM till moderatorerna i Historia.
Citera
2007-01-18, 23:00
Medlem
tack det ska jag göra
Citera
2007-01-18, 23:58
Bannlyst
Hehe, den här tråden blev ungefär som det du beskrev ovan om barn som vill ha hjälp med sina skolarbeten.
Citera
2007-01-19, 00:01
Medlem
H.E.L.s avatar
Problemet är ju att det finns fler saker än just historia som kidsen vill ha hjälp med.
Citera
2007-01-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgstigen
Hehe, den här tråden blev ungefär som det du beskrev ovan om barn som vill ha hjälp med sina skolarbeten.

Nja, jag vill gärna ha en debatt om detta. Då passar det bra att posta här samtidigt som jag har pm:at berörda moderatorer.

Vad tycker de andra användarna om förslaget? Kan förslaget passa på andra delar av forumet? Eller kanske nån som delvis håller med och kan hitta på ett bättre, modifierat alternativ till mitt förslag?

Intressanta trådar som alla kan ha nytta av trycks bort till fördel för såna enskilda förfrågningar. Det är detta jag inte gillar.
Citera
2007-01-19, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Problemet är ju att det finns fler saker än just historia som kidsen vill ha hjälp med.
Dom vill även ha hjälp med att "hacka" skolans nätverk och så vill dom marknadsföra sin nya tracker.
Nu var det kanske inte det du menade men ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Smalltimemike
Nja, jag vill gärna ha en debatt om detta. Då passar det bra att posta här samtidigt som jag har pm:at berörda moderatorer.
Jag skojade bara, det såg så roligt ut när jag läste tråden bara.
Citera
2007-02-05, 19:56
Medlem
Hur blev det med detta? Jag tyckte jag såg nån del av forumet som infört något liknande imorse, eller har jag drömt det här?
Citera
2007-02-05, 20:27
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag tycker att det är en mindre bra idé, av följande skäl:

- Regelverket förbjuder inte frågor om skolarbeten (såvida frågorna inte gör det alltför uppenbart att frågeställaren är under 18 år, förstås). Vi har ingen anledning att försöka ta reda på frågeställarens avsikt med en fråga så länge den inte bryter mot reglerna.

- Intressanta och värdefulla diskussioner kan uppstå även ur enkla frågor. Är trådstarten i sig svag och utan rimligt diskussionsunderlag skall den helst förbättras/förtydligas av trådskaparen och i annat fall slängas, men inte av det skäl att den härrör från en skoluppgift utan för att den saknar diskussionsunderlag.

- Skoluppgifter kan handla om det mesta, och att samla dem i en enda tråd skulle innebära att denna samlingstråd dels saknar egentligt topic, dels snart nog blir mycket svåröverskådlig - svar i helt olika ämnen kan blandas om varandra, ett kvalificerat svar kan snabbt försvinna i mängden så att samma frågor hela tiden ställs på nytt, etc.

- En dedikerad "skoluppgift"-tråd kan dessutom antas leda till att antalet inlägg av detta slag bara blir fler, då den kan uppfattas som en inbjudan eller uppmaning.

Finns det ett problem med skoluppgiftstrådar tycker jag personligen att det snarare ligger i dåliga svar än i dåliga frågor; d.v.s. meningslösa inlägg av typen "Lär dig googla" eller "Gör dina läxor själv" etc. som i praktiken bara tjänar till att bumpa den tråd som man tycker är värdelös. Tycker man att tråden är ointressant är det väl bättre att bara låta den sjunka undan obesvarad, och ev. hoppas på att någon annan vill ge ett bra svar.
Citera
2007-02-05, 21:13
Medlem
Ja, ni moderatorer på historieforumet var ju överens, med bra skäl. Tror det var nån annan avdelning som infört det här. Nu hittar jag det inte dock. Måste varit en extremt konstig dröm jag hade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in