• 1
  • 2
2007-01-22, 11:58
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det finns ett undantag som medger att vissa personer har rätt att bära huvudbonad på sitt passfoto.

Ett exempel
Uppsalabo får bära turban på sitt passfoto

Ur artikeln:
Citat:
Uppsalabon är sikh. Och det vill han ska framgå av passet. Därför anser han det viktigt att vara iklädd turban på passet.

Jag är hårdrockare så jag vill ha en Choppers mössa på mig på passfotot.

Visst får man tillbe vafan man vill, men att det alltid ska finnas undantag på grund av att folk är rädda för att bli kallade rasister osv är ju lustigt...
Citera
2007-01-22, 16:28
Medlem
Hate to break it to you, men vi har tyvärr inte rånfrihet i Sverige... Tills dess att det införs så föreslår jag att du gör ett könsbyte samt konverterar till islam om du vill ha en lustig huvudbonad på ditt passfoto.

Sa inte att jag var rånare...
Citera
2007-01-22, 16:44
Medlem
MaZtoRs avatar
Blir svårt med burka då man måste visa ett öra på bilden. eller får de göra hål i burkan där örat är.
Citera
2007-01-22, 19:37
Medlem
Pellles avatar
Har sett bland annat iranska pass, där har kvinnor inte egna pass utan de infogas i mannens pass, där var en bild på ett svart tygstycke med två svarta ögon... hur fan kan man släppa in såna i landet ?
Citera
2011-07-15, 05:28
Avstängd
micro113s avatar
Nej, de får inte ha burka på bilden. De har vanligt foto och får som någon tidigare sade kliva åt sidan och diskret visa upp sitt ansikte vid kontroll. I Sverige låter man en kvinna sköta kontrollen om så är möjligt. Hur de gör i andra länder går inte att svara på.
Numer identifieras personer dessutom genom fingeravtryck i pass utfärdade inom EU åtminstone - så att fuska torde vara svårt.
Citera
2011-07-15, 05:41
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellle
Har sett bland annat iranska pass, där har kvinnor inte egna pass utan de infogas i mannens pass, där var en bild på ett svart tygstycke med två svarta ögon... hur fan kan man släppa in såna i landet ?
Låter knappast troligt. Det skulle innebära att en man i Iran kunde ta valfri kvinna över gränsen utan frågor - dvs någon annans hustru också om han så ville - utan frågor. Tycker du själv att så dålig kontroll låter troligt?

Dessutom skulle den ordning du nämner innebära att mannen var tvungen att alltid resa samtidigt med kvinnan - det är han inte. Kvinnan kan - med mannens medgivande - resa utan honom, eftersom hon bär eget pass. Däremot krävs i Iran mannens tillstånd för att skaffa pass, förnya pass, samt för varje enskild resa en kvinna vill göra - utan tillstånd får hon inte lämna landet.

Edit:
Sen är det givetvis inte nationella lag som bestämmer grundkraven i ett pass - det är internationella krav på hur ett pass skall se ut för att mottagarländerna skall acceptera passet. Annars kunde ju vi i Sverige bestämma att sjukhusbrickorna skulle duga - och så fungerar det ju inte, inga andra länder skulle ju acceptera en sådan ordning, vi skulle få vända vid gränsen.
Senast redigerad av micro113 2011-07-15 kl. 05:51.
Citera
2011-07-15, 05:44
Medlem
Ska man tro 118100 är det inte tillåtet.
http://spa.118100.se/pass+foto/191827

Bästa är väl att kolla med polisen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här