Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
En väldigt gammal tråd men högaktuell ständigt och påminner mycket om frågor som ofta dyker upp, därför bumpar jag järnet.
Jag två olika varianter, sen diffar iof temperaturen kraftigt, jag kör på beroende på styckningsdetaljer och djur.
För kotletter och liknande av alla slag gillar jag Hestons variant med en gjutjärnspanna som du låter bli riktigt jävla varm och då menar jag verkligen varm.
I med olja som klarar höga temperaturer och sen i med kotletten. Vänd var 20sek till önskad innertemperatur.
Annars är jag ett väldigt stort fan av slowcooking. har en ugn som jag kan styra väldigt noggrant över 50 grader.
Nötkött i bit av olika slag brukar jag tillaga på runt 55-60 grader under x antal timmar. Fransyska och liknande brukar få ligga iaf 7-8h, högrev över 24h. Innan tillagning brukar jag steka på en ordentlig yta med metoden ovan, dvs svinvarm panna och snabba vändningar.
Kycklingfilé brukar jag steka på lite yta, inte lika varmt som för nötkött dock. Här räcker det att få en vanlig teflonpanna varm. Sen efterkör jag på 70-100 grader till en innertemp på 67 grader. Blir helt genomstekt men inte torrt alls. Under ca 65grader tycker jag kycklingen är för sladrig (ogillar konsistensen) över 70 grader och den börjar bli trådig och torr
Fläskfilé och fläskkarré i bit tillagar jag på samma sätt som nötkött. Fläskfilén får dock inte överstiga 67 grader, då blir den för torr. Fläskkarrén tycker jag klarar av lite högre temperatur pga fettet, brukar satsa på ca 70 grader.
Lax och annan fet fisk, bryner jag på skinsidan (om sådan finnes) alt grillar ytan snabbt och tillagar sedan i ugn till ca 50 grader beroende på humör. Varmare än så och fisken börjar bli tråkig.
Övrig fisk tillagar jag inte särskilt ofta, lite abborre brukar iof grillas på sommaren men då går jag på känsla.
Gjorde en rostbiff igår(125 i ugnen), drog den till 57grader och lät den vila.
Hamnade på 61grader, blev inte alls som den brukade.
menar då så där super saftig och mör, inte en susning varför.
Men antar det kan ha med köttet att göra.
Grilla kyckling för 2 dagar sedan, hann inte springa med termometer ute är ju par trappor ner.
Körde den lite för länge, var 85-90 och den bliv lite torr i ändarna :/
Så får skärpa mig och kolla bättre.