Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
En vldigt gammal trd men hgaktuell stndigt och pminner mycket om frgor som ofta dyker upp, drfr bumpar jag jrnet.
Jag tv olika varianter, sen diffar iof temperaturen kraftigt, jag kr p beroende p styckningsdetaljer och djur.
Fr kotletter och liknande av alla slag gillar jag Hestons variant med en gjutjrnspanna som du lter bli riktigt jvla varm och d menar jag verkligen varm.
I med olja som klarar hga temperaturer och sen i med kotletten. Vnd var 20sek till nskad innertemperatur.
Annars r jag ett vldigt stort fan av slowcooking. har en ugn som jag kan styra vldigt noggrant ver 50 grader.
Ntktt i bit av olika slag brukar jag tillaga p runt 55-60 grader under x antal timmar. Fransyska och liknande brukar f ligga iaf 7-8h, hgrev ver 24h. Innan tillagning brukar jag steka p en ordentlig yta med metoden ovan, dvs svinvarm panna och snabba vndningar.
Kycklingfil brukar jag steka p lite yta, inte lika varmt som fr ntktt dock. Hr rcker det att f en vanlig teflonpanna varm. Sen efterkr jag p 70-100 grader till en innertemp p 67 grader. Blir helt genomstekt men inte torrt alls. Under ca 65grader tycker jag kycklingen r fr sladrig (ogillar konsistensen) ver 70 grader och den brjar bli trdig och torr
Flskfil och flskkarr i bit tillagar jag p samma stt som ntktt. Flskfiln fr dock inte verstiga 67 grader, d blir den fr torr. Flskkarrn tycker jag klarar av lite hgre temperatur pga fettet, brukar satsa p ca 70 grader.
Lax och annan fet fisk, bryner jag p skinsidan (om sdan finnes) alt grillar ytan snabbt och tillagar sedan i ugn till ca 50 grader beroende p humr. Varmare n s och fisken brjar bli trkig.
vrig fisk tillagar jag inte srskilt ofta, lite abborre brukar iof grillas p sommaren men d gr jag p knsla.
Gjorde en rostbiff igr(125 i ugnen), drog den till 57grader och lt den vila.
Hamnade p 61grader, blev inte alls som den brukade.
menar d s dr super saftig och mr, inte en susning varfr.
Men antar det kan ha med kttet att gra.
Grilla kyckling fr 2 dagar sedan, hann inte springa med termometer ute r ju par trappor ner.
Krde den lite fr lnge, var 85-90 och den bliv lite torr i ndarna :/
S fr skrpa mig och kolla bttre.