2024-09-03, 21:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag skulle också vägra uppträda med någon som mördat bögar på kul.
Jag också faktiskt.
Citera
2024-09-03, 21:59
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag är inte satanist, men intresserad av ockultism. Läste mycket om det på 80 talet. Alistair Crowley, Anton La Vey med sin Church of satan o s v. De enda jag ser som satanister i egentlig mening är några få i black metal genren. De trodde på det där på riktigt. Eldade ner kyrkor, drack blod o s v. Men metalscenen i övrigt är givetvis inga satanister, de följde en våg för att sälja musik och chocka dåtidens Siewert Öholms. Det gick hem, det sålde. Men varken Ozzy, King Diamond, Alice Cooper eller Blackie Lawless var satanister när rampljuset slocknade. Några förvirrade norska black metal musiker var det.
Förstår dig.
Men det beror på vad man följer inom metal.
Men flera var satanister då.
Blackie var det. Dio? Vem vet? Kristna hatar honom haha
Citera
2024-09-03, 22:06
Medlem
KjellKjellborns avatar
Skillet?

”Skillet är ett amerikanskt, kristet rockband, bildat 1996 i Memphis, Tennessee”
Citera
2024-09-03, 22:24
Medlem
Citat:
Jag är inte satanist, men intresserad av ockultism. Läste mycket om det på 80 talet. Alistair Crowley, Anton La Vey med sin Church of satan o s v. De enda jag ser som satanister i egentlig mening är några få i black metal genren. De trodde på det där på riktigt. Eldade ner kyrkor, drack blod o s v. Men metalscenen i övrigt är givetvis inga satanister, de följde en våg för att sälja musik och chocka dåtidens Siewert Öholms. Det gick hem, det sålde. Men varken Ozzy, King Diamond, Alice Cooper eller Blackie Lawless var satanister när rampljuset slocknade. Några förvirrade norska black metal musiker var det.

Öh vad det gäller sångaren i King diamond så är han uttalad satanist men tonat ned det via sitt artisteri.
Ialla fall vad han själv säger.

För övrigt är det ingen som nämnt Motherlode. Tror dom var från Karlskoga,väldigt bra var dom också.
Dom hade något ihop med Magnum också,samma producent eller något sånt.
Citera
2024-09-03, 22:24
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Helloweens första EP och första fulllängdare var ganska okristilgt. Deras bästa och det enda jag lyssnar på med dem numera.

WASP - Blackie Lawless är numera kristen och han vägrar spela en viss låt. Gillar dock hans senare alster likväl som de äldre. Rekommenderas starkt!

Stryper - var/är kristna, och spelar kristen hårdrock, inget jag lyssnar på dock.
Ja stryper från 80-talet är de enda jag kan komma på...och svenska jerusalem från 70-talet.
Citera
2024-09-03, 22:49
Medlem
Fråga! Finns det något kristet metalband, som predikar ā la galen fanatisk medeltidsmunk? Med brinnande ögon Growling, om hur deras publik är på väg åt helvetet för deras syndiga tomma liv.

Kunde vara riktigt intressant att se och höra.
Citera
2024-09-03, 22:51
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
Fråga! Finns det något kristet metalband, som predikar ā la galen fanatisk medeltidsmunk? Med brinnande ögon Growling, om hur deras publik är på väg åt helvetet för deras syndiga tomma liv.

Ja det skulle jag med vilja se och höra.
Citera
2024-09-04, 10:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Har redan gett. Inga metalband på 80 talet var seriösa satanister. Du kontrar med någon youtubelänk som förmodligen innehåller en nedpundad Blackie Lawless som yrar om sin tid som 'satanist' i någon sekt du inte vill nämna namnet på. Jag gissar på lajvarna Church of satan ledda av klåparen Anton La Vey.

Som sagt.

Vad menar du att "satanism" skulle vara annars, utöver Church of Satan?
Citera
2024-09-04, 13:30
Medlem
Citat:

Kolla in A Secret Ending på Youtube, nu spelar han/de kanske inte så ofta framför stor publik men hans videor är fantastiska. Speciellt de som handlar om de olika lärjungarna, han går igenom allihop och vad historien berättar om dem. Brutalt helt enkelt 👌

Jag kan annars inte komma på någon specifik som kör mer omvändelse än nåd, Sleeping Giant är ju kända att ha de absolut bästa lovsång/metalkoncerterna, men de är mer åt icke kompromissande Jesu nåd än uppmanande domedagsprofeter.
Citera
2024-09-04, 13:36
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

Om du kan bortse från metal-biten hittar du din man i David Eugene Edwards. Han kommer från en släkt av kringvandrande predikomän i Klippiga Bergen och blev själv "väckt" i femårsåldern tack vare musiken i farfaderns frikyrka. Konserterna med hans band - först 16 Horsepower, sedan Wovenhand - är svavelosande mörkermässor i nedstigande led från gothic americana-band som Gun Club och Violent Femmes. Har du aldrig upplevt dem live kan jag bara be en bön för din förtappade själ.

Här en makalöst stark version av låten Holy Measure, https://www.youtube.com/watch?v=U5huQrWyXlU
Citera
2024-09-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Om du kan bortse från metal-biten hittar du din man i David Eugene Edwards. Han kommer från en släkt av kringvandrande predikomän i Klippiga Bergen och blev själv "väckt" i femårsåldern tack vare musiken i farfaderns frikyrka. Konserterna med hans band - först 16 Horsepower, sedan Wovenhand - är svavelosande mörkermässor i nedstigande led från gothic americana-band som Gun Club och Violent Femmes. Har du aldrig upplevt dem live kan jag bara be en bön för din förtappade själ.

Här en makalöst stark version av låten Holy Measure, https://www.youtube.com/watch?v=U5huQrWyXlU

Tack! Detta måste ses!
Citera
2024-09-04, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Kolla in A Secret Ending på Youtube, nu spelar han/de kanske inte så ofta framför stor publik men hans videor är fantastiska. Speciellt de som handlar om de olika lärjungarna, han går igenom allihop och vad historien berättar om dem. Brutalt helt enkelt 👌

Jag kan annars inte komma på någon specifik som kör mer omvändelse än nåd, Sleeping Giant är ju kända att ha de absolut bästa lovsång/metalkoncerterna, men de är mer åt icke kompromissande Jesu nåd än uppmanande domedagsprofeter.

Tack för tipset. Det måste jag kolla!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in