2024-07-27, 07:57
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Portishead..

De kanske går förbi melankolisk och in i depressiv musik iofs.
Men Dummy kommer alltid vara ett mästerverk
Citera
2024-08-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Är det någon som kan tipsa om liknande låtar som dessa två? Alltså lite psykedeliskt, instrumentalt med någon skön sologitarr typ. Eller något annat kanske som ni tycker passar in på dessa?

Funkadelic - Maggot Brain
https://www.youtube.com/watch?v=JOKn33-q4Ao

John Frusciante - Before The Beginning
https://www.youtube.com/watch?v=8nFvSl7ouww

Betty Davis känns given. Fru till Miles Davis.
https://www.youtube.com/watch?v=EKWPynScqgw
Citera
2024-09-03, 17:01
Medlem
Kristet metalband?

Jag har alltid lyssnat på Helloween och måste säga att de för fram ett kristet budskap, åtminstone i vissa låtar. Medlemmarna i gruppen lär också vara kristna. Finns det fler (bra) metalband med kristet budskap? Tycker det är en intressant kontrast mot satanismen inom metal.
Citera
2024-09-03, 17:09
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldCrow
Jag har alltid lyssnat på Helloween och måste säga att de för fram ett kristet budskap, åtminstone i vissa låtar. Medlemmarna i gruppen lär också vara kristna. Finns det fler (bra) metalband med kristet budskap? Tycker det är en intressant kontrast mot satanismen inom metal.

Vad för typ av metal?

Om du kollar på Metalcore scenen så är ju i princip vart o vartannat band kristet.

August Burns Red exempelvis. Brukar ha en del kristen tematik i sina låtar.

Sen finns väl en hel genre som kallas white metal eller Christian metal
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Christian_metal
Citera
2024-09-03, 17:10
Medlem
Citat:

kryst the conqueror
https://youtu.be/RIWdqZPeeo4?si=RMsfFxRmtgAc9hmr
Citera
2024-09-03, 17:10
Medlem
pojkpingiss avatar
Helloween är väl inget uttalat kristet band, med kristna budskap etc?

Stryper var ett uttalat kristet metalband under andra halvan av åttiotalet, de har sannolikt harvat på sedan dess.
Citera
2024-09-03, 17:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Helloweens första EP och första fulllängdare var ganska okristilgt. Deras bästa och det enda jag lyssnar på med dem numera.

WASP - Blackie Lawless är numera kristen och han vägrar spela en viss låt. Gillar dock hans senare alster likväl som de äldre. Rekommenderas starkt!

Stryper - var/är kristna, och spelar kristen hårdrock, inget jag lyssnar på dock.
Citera
2024-09-03, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Helloween är väl inget uttalat kristet band, med kristna budskap etc?

Stryper var ett uttalat kristet metalband under andra halvan av åttiotalet, de har sannolikt harvat på sedan dess.

Lyssna på Keeper of the seven keys. Det skulle jag kalla kristet budskap. Sen har bandmedlemmarna gått ut i intervjuer och bekräftat att de är kristna.
Citera
2024-09-03, 17:16
Medlem
bo-jerrys avatar
Tror styper är kristna
Citera
2024-09-03, 17:18
Medlem
Onanikrems avatar
Dave Mustaine (Megadeath) Vägrade uppträda med Dissection någonstans. Han har tydligen funnit Gud på äldre dagar.. (FB) Dissection vs. Megadeth

Personligen föredrar jag Dissection, deras toppar toppar Megadeath enligt mig. Men respekt för gubben för han har en åsikt och står för den!
Citera
2024-09-03, 17:18
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Lyssna på Keeper of the seven keys. Det skulle jag kalla kristet budskap. Sen har bandmedlemmarna gått ut i intervjuer och bekräftat att de är kristna.

Ah, har inte lyssnat på Keeper-skivorna sedan tidigt nittiotal. Får lyssna igen.

Jerusalem och Y&T är väl två andra gamla kristna band?
Citera
2024-09-03, 17:28
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Håller helt med dig.
Ett annat band som är tydligt kristet är Twisted Sisters.
Kiss är definitivt inte kristet.
Sen är väl nästan alla metalband på något sätt påverkat av bibeln på något sätt.
Sen de där kristna banden är ju ofta skit tyvärr. De som är kristna och startar rockband för att kämpa mot ondskan inom metall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in