2019-02-11, 10:33
Medlem
Ledarens avatar
Tjena!

Har när jag jobbat lyssnat en del på Gramatik och Poldoore. Nu söker jag efter liknande artister och musik. Tack på förhand

Mvh
Citera
2019-02-12, 17:51
Medlem
Eastmancolors avatar
Refrängen är baserad på en annan låt: Give Me Tonight (1984) med en för mig obekant artist som hette Shannon.

Hur Electric låter idag?

Ja, den används just nu som reklam för Volkswagen. Dock kan jag inte höra Leila K:s röst varmed jag antar att det är en specialversion som används. Ingen royalty till Leila?

Min personliga favorit är Slow Motion på hemmagjord jamaicansk patois.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-02-12 kl. 18:00.
Citera
2019-02-13, 23:30
Medlem
HasseBanans avatar
Har aldrig gillat hiphop, men har på senare tid börjat få upp ögonen för denna genre, speciellt när det är kvinnliga rappare. Kan någon tipsa mig om artister som liknar/låter som Gavlyn, Vel the Wonder och Lil Kim?
Citera
2019-02-14, 02:17
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor

Ja, den används just nu som reklam för Volkswagen. Dock kan jag inte höra Leila K:s röst varmed jag antar att det är en specialversion som används. Ingen royalty till Leila?

Tydligen någon som heter Rein som gjort reklamlåten till folkvagn. Går inte royalty till Rob'n'Raz för den låten?

https://www.youtube.com/watch?v=PRzNwsq4vZ0
Citera
2019-02-14, 02:57
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Tydligen någon som heter Rein som gjort reklamlåten till folkvagn. Går inte royalty till Rob'n'Raz för den låten?

https://www.youtube.com/watch?v=PRzNwsq4vZ0

Electric var på albumet Manic Panic (1996) som Denniz Pop och Max Martin producerade.
Citera
2019-02-14, 03:04
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Electric var på albumet Manic Panic (1996) som Denniz Pop och Max Martin producerade.
Jaha då är det väl de som får stimpengarna.
Citera
2019-02-14, 03:06
Medlem
Citat:
Refrängen är baserad på en annan låt: Give Me Tonight (1984) med en för mig obekant artist som hette Shannon.

Hur Electric låter idag?

Min personliga favorit är Slow Motion på hemmagjord jamaicansk patois.
Ah "Slow motion" är min favorit med!

Har bara träffat henne som hastigast, men hon är speciell. Det är en kvinna som glöder, av kärlek mestadels.
Hon borde ju ha rätt till rätt stora delar av royaltyn?
Citera
2019-02-14, 05:47
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Ah "Slow motion" är min favorit med!

Har bara träffat henne som hastigast, men hon är speciell. Det är en kvinna som glöder, av kärlek mestadels.
Hon borde ju ha rätt till rätt stora delar av royaltyn?
Hon knarkar nog upp alla pengar som hon tjänar på sin musik.
Citera
2019-02-14, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Hon knarkar nog upp alla pengar som hon tjänar på sin musik.
Det kanske hon gör. Jag vet bara att den korta stund vi sågs så såg jag en kvinna med en stark själ.
Citera
2019-02-14, 13:54
Medlem
Eastmancolors avatar
Stör mg på att det inte är Leila i reklamversionen; grejen var ju hennes speciella raspiga röst.

Eftersom Denniz Pop är död antar jag att Max Martin är den som cashar in på reklamlåten. Är inte så road av denna figur eftersom han är en av figuranterna i förflackningen av modern musik och då avser jag simplifieringen av den musikaliska strukturen (den digitala komprimeringen av ljudbilden). Det "svenska musikundret" är ytterst tveksamt härvidlag.

Ack ja.
Citera
2019-02-14, 13:59
Medlem
Dofternas avatar
Rein som gör den aktuella covern låter rakt av som Leila K:s Electric.

https://www.youtube.com/watch?v=acvXwvA1uao
Citera
2019-02-15, 02:01
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Det kanske hon gör. Jag vet bara att den korta stund vi sågs så såg jag en kvinna med en stark själ.
Det kan tänkas, de flesta musiker och konstnärer har ju starka själar. Dessvärre är de också missbrukare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in