• 6
  • 7
2007-01-30, 19:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Varför skulle det vara lättare att träffa? Jag kan ju avslöja direkt att det inte är det men jag är nyfiken på hur du tänkte.

Det känns mer instinktivt att balansera/greppa vapnet med vänsterhanden mot främre och övre delen av magasinet, än att greppa en pistol med tvåhandsfattning.

Jag upplever också att det är lättare att sikta/rikta ett tyngre vapen än en lätt pistol. Under stress darrar man dessutom mer på handen, varför ett tyngre vapen är att föredra.
Citera
2007-01-30, 19:30
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Precis som exprimenten med "assaultpistols" på 80-talet faller det ju i och med att de är för stora och klumpiga för att fylla den funktion som pistoler fyller och har för dåliga precision för att kunna användas som automatkarbiner eller gevär.

Räckvidden blir ganska kass med ett framtungt vapen (vilket de blir med tanke på att ett fullt 30-skotts mag väger runt 0,5kg) utan axelstöd.

Hur ser du på lätta karbiner typ Beretta Cx4 och Hi-Point 995?

Är det ett vinnande koncept?
Citera
2007-01-30, 19:37
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

Vet bara att de har blivit populära inom den amerikanska poliskåren då de har längre räckvidd än pistoler och pumphagel men är billigare än automatkarbiner. Så polisdistrikt som är för snåla för att köpa automatkarbiner till polisbilarna köper nu ibland pistolkarbiner, vad jag har läst om i alla fall.

Ska erkänna att det här, liksom mitt tidigare uttalande, är baserat på andrahandsuppgifter då jag inte har egen erfarenhet av vapentyperna.
Citera
2007-01-30, 19:48
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Vet bara att de har blivit populära inom den amerikanska poliskåren då de har längre räckvidd än pistoler och pumphagel men är billigare än automatkarbiner. Så polisdistrikt som är för snåla för att köpa automatkarbiner till polisbilarna köper nu ibland pistolkarbiner, vad jag har läst om i alla fall.

För den glade amatören tycker jag det verkar vara en god idé. Händigt, ergonomiskt och dessutom kan man ha pistol i samma kaliber. Skulle nog själv föredra en sådan framför både en AR-15 och en pistol, om jag ska vara ärlig. Verkar vara en gyllene medelväg.

Citat:
Ska erkänna att det här, liksom mitt tidigare uttalande, är baserat på andrahandsuppgifter då jag inte har egen erfarenhet av vapentyperna.

Har inte heller skjutit dem, men det hindrar mig inte från att ha en åsikt.
Citera
2007-01-30, 19:52
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
För den glade amatören tycker jag det verkar vara en god idé. Händigt, ergonomiskt och dessutom kan man ha pistol i samma kaliber. Skulle nog själv föredra en sådan framför både en AR-15 och en pistol, om jag ska vara ärlig. Verkar vara en gyllene medelväg.

Tror inte att det är några dåliga vapen för polisiära syften. Så länge de inte möter fiender med kroppsskydd duger det nog som förstärkningsvapen.
Citera
2007-01-30, 22:13
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:

Är det ett vinnande koncept?

Jag kan bara inte ta sådana där vapen på allvar. för mig är det bara amerikanska pajasvapen. Är det verkligen så att yrkesmän använder sådana!? Tramsvapen som inte har något som helst existensberättigande. Ungefär som ett automatgevär cal .22 Long, med 30 skott i magasinet. En leksak du kan köpa på WalMart, möjligen lämplig att skjuta skator med.
Citera
2007-01-30, 22:50
Medlem
hesons avatar
Citat:
Jag tror det är ännu enklare, de vill ha grovkalibrigt. För mig är det där långpipiga kpistar. Jag förutspår .50 och att den kommer sälja som smör.
Citera
2007-01-30, 23:00
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Jag kan bara inte ta sådana där vapen på allvar. för mig är det bara amerikanska pajasvapen. Är det verkligen så att yrkesmän använder sådana!? Tramsvapen som inte har något som helst existensberättigande. Ungefär som ett automatgevär cal .22 Long, med 30 skott i magasinet. En leksak du kan köpa på WalMart, möjligen lämplig att skjuta skator med.

Jag har bara läst en recension en amerikanska polis gjort av vapnet, så jag vet inte mer än du gör. Ekonomiska skäl angavs som den starkaste anledningen till att poliskåren skulle skaffa vapnet, även om räckvidden tydligen är rätt bra.

Budgetalternativet till att skaffa riktiga automatkarbiner elller k-pistar helt enkelt.
Citera
2007-02-05, 15:46
Medlem
Har han köpt någon pickadoll än?
Citera
2007-02-05, 16:25
Medlem
Hans Castorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rick Blaine
Har han köpt någon pickadoll än?

Näe, han har precis börjat ett nytt jobb förra veckan (mån 29:nde) så han har varit väldigt upptagen. Men lita på att jag ligger på honom, haha. Det är ju trots allt min lillebror.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in