2007-02-01, 22:59
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewroL
enligt en ny rapport från en känd energiforskare från danmark (på uppdrag av greenpeace) skulle sverige tjäna i längden på att byta till förnybar energi - och satsa på det fullt ut. Kärnkraft är förlegat.
Greenpeace är en förening för kapitalismhatare, inte för de som vill bevara naturen, fråga deras grundare...
En rapport utförd på uppdrag av greenpeace är ungefär lika värdeful som en rapport om hälsoriskerna hos rökning, gjord på uppdrag av marlboro.
Citera
2007-02-01, 23:05
Medlem
Navigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjofadderittan
-OM det händer något så händer det rejäla saker, tänk på Tjernobyl!
Jag tänker och tänker på Tjernobyl, så det knakar till och med. Så, nu har jag gjort det. Fanns det någon poäng i att tvinga mig att tänka på en RBMK-reaktor som är totalt irrelevant om man ska göra jämförelser med svensk kärnkraft?

Nu, min utmaning till dig. Som nog är relevantare dessutom. Tänk på Three Mile Island (Harrisburg).

Citat:
-Avfallet måste förvaras åtskillt från allt levande i flera tusen år, vilket också medför problem med vart det ska förvaras, vem vet? -berggrunden KAN ju förändras om några år. -och utsläpp / läckor är ett faktum.
Om urberget "förändras om några år" till den grad att den spottar upp material från 500 meters djup till ytan, då tror jag att kärnavfallet är vårat minsta bekymmer.
Citera
2007-02-02, 11:26
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Fördelar:
-Förbrukar inget syre,
-Släpper inte ut någon typ av kol, kväve, svavel LR sot -föreningar / -föroreningar,
-Bidrar därmed inte till växthuseffekten.
-Jämn energi-produktion,
-...som ej är beroende av regn, sol, vind LR avsaknaden av sån't.

Nackdelar:
-OM det händer något så händer det rejäla saker, tänk på Tjernobyl!
-Avfallet måste förvaras åtskillt från allt levande i flera tusen år, vilket också medför problem med vart det ska förvaras, vem vet? -berggrunden KAN ju förändras om några år. -och utsläpp / läckor är ett faktum.

En ganska viktig nackdel till är att vi har en begränsad mängd uran att tillgå samt att uranbrytningen inte är särskilt miljövänlig. Därmed inte sagt att det vore bättre för miljön att elda brunkol eller biomassa.
Citera
2007-02-07, 10:06
Medlem
Ful Fisks avatar
Nackdel: fyllosen på kärnkraftverken kan skapa problem.
Citera
2007-02-07, 11:41
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
En ganska viktig nackdel till är att vi har en begränsad mängd uran att tillgå samt att uranbrytningen inte är särskilt miljövänlig. Därmed inte sagt att det vore bättre för miljön att elda brunkol eller biomassa.

Det finns ju knappast någon gruvdrift som anses vara miljövänlig av miljörörelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Nackdel: fyllosen på kärnkraftverken kan skapa problem.

Då lär du uppskatta Alex, 53 år gammal, som fylledansar i kontrollrummet på ett ryskt kärnkraftverk.
Njut av spektaklet här: http://englishrussia.com/?p=520

I Forsmark var det å andra sidan byggjobbare som var "fulla", dvs druckit öl till maten, och inte kontrollrumstekniker som Aftonbladet gav sken av.
Citera
2007-02-07, 15:48
Medlem
BlackBeavers avatar
Ska bara påpeka att reaktorn i Tjernobyl var ett barn av kalla kriget. Att man använde den typen av reaktorer var att man kunde få fram vapenplutonium
som ju behövdes till kärnvapnen. Att man fick el var en bonus!
Svenska kärnkraftverk har en helt annan typ av teknik och kan inte som den i Tjernobyl flyga i luften.(inte ens den i Tjernobyl hade exploderat om inte herr Diatlov kopplat förbi alla säkerhetssystem)
Citera
2007-02-07, 16:15
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
I Forsmark var det å andra sidan byggjobbare som var "fulla", dvs druckit öl till maten, och inte kontrollrumstekniker som Aftonbladet gav sken av.

Förstod nästan att det var något sånt. Hade någon driftstekniker på Forsmark haft en vinare i kylen som han köpt på rasten för att överraska frugan med på fredagskvällen så hade det rubricerats som fyllekalas i kontrollrummet eller nåt.
Citera
2007-02-07, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Svenska kärnkraftverk har en helt annan typ av teknik och kan inte som den i Tjernobyl flyga i luften.

På grund av en ångexplosion. Bara för att förtydliga: Vissa tror ju att kärnkraftverk kan explodera som en atombomb, men i detta finns inte ens en tillstymmelse till sanning. Kärnbränslet har alldeles för låg andel klyvbara isotoper för att detta skall kunna ske.
Citera
2007-02-07, 20:54
Medlem
Arseniks avatar
Själva kärnkraftverken är ju miljövänliga och så.. men hur är det med brytandet av bränslet? Jag har för mig att det inte alls är speciellt miljövänligt, och att detta oftast glöms bort i debatten. Lika så hanteringen av det efter kärnkraftverken är klar med dessa..

Äh, jag vet inte riktigt. Med den information som jag sitter på så känns det som om vi verkligen borde utöka användningen av och forskingen inom kärnkraft.

Edit: Såg att malmbrytningen och efterlagringen redan tagits upp..
Citera
2007-02-07, 21:44
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenik
Själva kärnkraftverken är ju miljövänliga och så.. men hur är det med brytandet av bränslet? Jag har för mig att det inte alls är speciellt miljövänligt, och att detta oftast glöms bort i debatten. Lika så hanteringen av det efter kärnkraftverken är klar med dessa..

Äh, jag vet inte riktigt. Med den information som jag sitter på så känns det som om vi verkligen borde utöka användningen av och forskingen inom kärnkraft.

Edit: Såg att malmbrytningen och efterlagringen redan tagits upp..

Det bör också noteras att kärnkraftverk inte förbrukar speciellt mycket bränsle och att man därför inte behöver bryta speciellt mycket uranmalm. För att få ut samma energimängd i exempelvis kol så måste man ju skövla betydligt större landarealer med ännu större ekologisk påverkan.

Sedan bör man också tänka på att uranbrytning inte är speciellt annorlunda från brytning av guld eller järn. De största skillnaderna ligger i mängden radon som måste hanteras. Rent tekniskt är det små skillnader mellan uranmalmer och annan malmhantering. Dock vill ju miljörörelsen utmåla uranbrytning som värsta destruktiva gruvdriften.
Citera
2007-02-07, 22:08
Medlem
raskenss avatar
Skulle gissa att man har god koll på kärnkraftpersonalens dryckesvanor. Finns få yrkeskategorier som screenas så hårt som dessa för att upptäcka sociala problem.

Men man kan ju undra om man inte borde införa alkoholkontroll på riksdagsperonalen. De är ju dessa om någon som fattar beslut som kan orsaka problem.

Speciellt kanske man borde kolla upp Miljöpartister och vänsterpartiset som verkar ha lite svårt med flaskan. Per Garton ,fälld för rattonykterhet och Gudrun schyman med sitt berömda rödvins smuttandet.
Citera
2007-02-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Det bör också noteras att kärnkraftverk inte förbrukar speciellt mycket bränsle

Hur ofta görs det bränslebyten egentligen? Jag har för mig att det är en eller ett par gånger om året, troligtvis en, men jag är långt ifrån säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in