Säkerheten kan gynnas av att det bara behövs korta lyft och nedsänkningar. Det räcker att lasten först lättar nån decimeter från lastbilsflaket. Sen sätter man ned den på marken. För en säkerhetsrisk så krävs det att någon smyger sig under lasten (ca en meter upp i luften) den korta stund som lastbilsflaket inte är där.
Man ska också komma ihåg att gaffeltruckar hör till de maskiner som dödar och skadar flest arbetare. Det är en baksida med flexibiliteten. Trucken kan ju svänga vartsomhelst.
Jag föreställer mig, kanske naivt, att motvikten kan utformas som en slags vagn på hjul som kan skjutas av och an på hävstången. Vid avlastning förs motvikten utåt tills lasten lyfts uppåt. För att sänka ned lasten så knuffas vagnen inåt igen. Nu måste ju balanspunkterna passeras mycket försiktigt för att hindra ryck/ras. Vid avlastningen kan man ju notera var jämviktspunkten finns. Genom att lägga nån form av stopp för motvikten där, så borde ras kunna förhindras vid nedsänkningen. Men det är nog lätt hänt att man begår misstag där.
Men man skulle kunna använda en primitiv sorts ställ som tar lastbilsflakets plats när den kör iväg efter avlastning. Stället skulle vara ungefär lika högt som flaket. Lasten skulle då tillåtas få rasa ned den decimeter eller så som den hänger över stället som kan vara täckt av gamla bildäck för stötabsorbtion. Det skulle då inte heller finnas utrymme för någon att hamna under lasten. Stället skulle kunna kopplas efter lastbilsflaket och dras på plats när den lämnar.
Det finns som sagt gott om tid, plats och arbetskraft. Exakt det som en modern truck (eller handling equipment i allmänhet) är gjord för att spara på, på bekostnad av det som det råder som mest brist på: pengar. I u-landet måste istället anti-trucken uppfinnas och användas!
Jag förmodar att hävstången bör utformas lite så här:
Kod:
------------------
: |
: |
j |
[stor vikt] |
|
[lastbil] --------[motvikt]----
[Ingenjörer borde gilla sånt här, det är ju scrap heap challenge för hela slanten!]