2007-01-13, 22:12
Bannlyst
En polare och jag sitter och dividerar om hur hög temperaturen är i lågan, någon som kan hjälpa oss?
Citera
2007-01-13, 22:39
Medlem
Aerrs avatar
Cirka 1300 grader. När ska folk lära sig använda google?
Citera
2007-01-13, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aerr
Cirka 1300 grader. När ska folk lära sig använda google?

Tack för snabbt svar, vi testade att googla men hittade inget, kanske sökte vi på fel nyckelord...
Citera
2007-01-13, 22:58
Medlem
du kan se på färgen på lågan hur varm den är den högsta tempratur på en svets låga är cirka 2500 grader starkt ljus blått ,, tempraturer över det är sårare att åstakomma det förflyttar ljuset åt uv hollet men det resulrtar i att prylarna som man använder smälter
Citera
2007-01-13, 23:07
Medlem
Aerrs avatar
såvitt jag vet använder man inte butangas i svetsar?
Citera
2007-01-13, 23:49
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerr
såvitt jag vet använder man inte butangas i svetsar?

Det är väl mycket beroende på vilken typ av svets. Många använder ju inte ens gas.

Däremot är ju acetylen populärt bland gassvetsar. Kommer iallafall ihåg det från teknikkurserna på gymnasiet. Acetylen är också någon form av kolväte som tillsammans med syrgas kunde skapa rejäl hetta.
Citera
2007-01-14, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Däremot är ju acetylen populärt bland gassvetsar. Kommer iallafall ihåg det från teknikkurserna på gymnasiet. Acetylen är också någon form av kolväte som tillsammans med syrgas kunde skapa rejäl hetta.

I rätt blandning med syrgas dock. Om man bränner acetylen med för lite syre bildas rent kol istället för koldioxid och temperaturen blir mycket lägre än i en svetslåga. Vi gjorde just det i en kemilabb på gymnasiet.
Citera
2007-01-14, 10:26
Medlem
#såvitt jag vet använder man inte butangas i svetsar?#
jo då det finns det intressanta är syrgasen det är väl den som gör att det blir en svets annars kallas det brännare av olika slag,,syrgasen är den som gör att man får en högre tempratur utan syrgas kommer man bara upp i cirka 2000 grader och det är för låg temp för vissa arbeten men löda med den tempen går ju om det inte är för stora bitar förstås mettal leder ju värme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in