2007-01-13, 14:56
Medlem
ogos avatar
Som ovan låter, en del har ju varit runt på flera olika regementen. Anledningen att jag skriver frågan "vilket var", är för att även nerlagda regement ska få vara med.

Så, vilket var det bästa (motivera)? Hur bäst ska definieras får ni lista ut själva!
Citera
2007-01-13, 15:04
Medlem
Går det ens att motivera?

Kan t.ex Pansarregementen verka mot luftangrepp i den skala ett LV-regemente förmår? Eller kan Signalistregementet skydda vår skärgård i den utsträckning som AMF1 förmår.

Eller, förmådde, bör väl sägas - i dagens läge kastar väl folk vapnen & leker pacifister...
Citera
2007-01-13, 15:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
Karl XIIs livdrabanter.
Citera
2007-01-13, 17:43
Medlem
Jeckes avatar
Skaraborgs ryttare
Citera
2007-01-13, 17:46
Medlem
I19 ligger bra till skulle jag tro. Ett stort regimente som täcker flera olika områden. Hade från 1992 och framåt Ingengörer, pansar, luftvärn och signalbataljoner tillhanda. Kvantitet var det dessutom på den tiden.

Edit: Missade det, Artilleri har dom ju dessutom...
Citera
2007-01-13, 17:55
Medlem
I19 måste jag säga.

vi har 4 truppslag för tillfället:Pansar, jägare, Ingenjör och Artilleri (ja de e A9)....

för 2-3 årsen fanns även Luftvärn och Signal
Citera
2007-01-13, 18:01
Medlem
perskas avatar
Ahh A9, hoppas hon trivs där hon är nu.

Gjorde min värnplikt där, mycket trevligt förband.
Citera
2007-01-13, 18:29
Medlem
bästa flygförband F4
Fältjägarregementet I5
I22
K4
Citera
2007-01-13, 18:39
Medlem
503s avatar
Lite märklig fråga, ganska svårt att säga vilket regemente som är bäst.
Dels så beror det ju på vad man kollar på, och dels så beror det på att här inte finns en enda individ som tjänstgjort vid samtliga.

Enligt värnpliktskongressen så blev dock Lv6 utsett till Sveriges bästa regemente.
Efter Lv6 kommer S1 och Ing2.

Men som sagt, det beror på vad man kollar på.
Alla regementen är säkerligen bäst på någonting.
Citera
2007-01-13, 18:44
Medlem
OllesBrorsa.s avatar
Eftersom att jag bara har Amf 1 och Livgardet att jämföra så säger jag Amf 1......Hur ska man kunna svara på denna fråga?

Vad är bäst: Is eller vatten?
Citera
2007-01-13, 18:48
Medlem
Immortaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghetto
I19 ligger bra till skulle jag tro. Ett stort regimente som täcker flera olika områden. Hade från 1992 och framåt Ingengörer, pansar, luftvärn och signalbataljoner tillhanda. Kvantitet var det dessutom på den tiden.

Frågan är i sin helhet tämligen pubertal. "Bäst" som i lunarstormtopplista?

Snälla nån, flertalet truppslag är inget nytt i Boden. Bataljonerna var ju tidigare egna regementen, därmed var också kvantiteten mycket större.

Däremot kanske Boden har rikets största garnison.
Citera
2007-01-13, 18:49
Medlem
feldgraus avatar
Ehhh. Lite väl fri frågeställning i mitt tycke, av flera anledningar.

1) Med tanke på att Sverige inte varit i krig sen 1814, men dessförinnan var i krig i princip hela tiden sedan 1600-talets början när de flesta regementena skapades, vore det kanske bra om man fick veta hurvida det gäller bäst regemente i strid, eller bäst utbildade regemente.
2) Med tanke på att regementena sedan 1949-51 inte är några krigsförband utan enbart utbildningsförband vore det kanske bra att veta om man därifrån istället ska prata om de brigader och bataljoner o s v som dessa regementen utbildade.
3) Bäst på vad? Som AlexGotAGun säger, ett jägarförband är relativt värdelöst på luftförsvar, medan ett luftvärnsförband inte är några hejare på jägarstrid. Pansarförband hade inte gjort särskilt bra ifrån sig i skärgården, medan ett kustartilleriförband hade varit malplacerat på Skaraslätten.
4) Pratar vi strikt om just regementen här, eller om de förband som i allmänhet brukar ingå i "kategorin" svenska regementen, d v s t ex Blekinge bataljon eller Norrbottens artillerikår.

Rent utbildningsmässigt runt millennieskiftet och strax därefter så ligger väl, som flera andra nämnt, Norrbottens regemente (I 19) jävligt bra till. Dels för att Bodens garnison var och är Sveriges största och då hade utbildning på sex av de åtta truppslagen (kavalleriet och trängen saknades), samt center för vinterutbildning. Dels för att Boden liksom andas lumpen på ett visst sätt. I 19 vann Värnpliktsnytts pris som årets regemente två år i rad (2001 och 2002 tror jag), och hade säkerligen vunnit även 2003 om inte vplnytt hade blivit trötta på att dela ut priset till samma regemente hela tiden.

/feldgrau
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in