• 1
  • 2
2013-04-13, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är hur fint som helst att använda så länge det set fint ut och inte tagit smak av något annat.
Det salt du äter tas ju oftast ur bergsrum där det förmodligen legat i tusentals år innan det hamnade i din kryddhylla, så något år hit eller dit spelar ju ingen som helst roll.
Nu är just mitt salt havssalt men det är väl samma sak där, jag menar det finns ju i havet i evigheter innan det utvinns för att bli salt som man har i maten. Man kan ju undra varför dom sätter ett bäst före-datum, det är kanske för att sälja mera salt?
Citera
2013-04-13, 18:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det är hur fint som helst att använda så länge det set fint ut och inte tagit smak av något annat.
Det salt du äter tas ju oftast ur bergsrum där det förmodligen legat i tusentals år innan det hamnade i din kryddhylla, så något år hit eller dit spelar ju ingen som helst roll.

Helt rätt. Jag skulle lägga till sisådär fyra nollor i slutet på åldern på bergssalt, men att salt skulle "moggla" (om det var tänkt att betyda mögla) känns rätt uteslutet. Jag skulle inte vilja stöta på den mögelsvamp som livnär sig på ren natriumklorid.
Citera
2013-04-13, 18:27
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibut
Nu är just mitt salt havssalt men det är väl samma sak där, jag menar det finns ju i havet i evigheter innan det utvinns för att bli salt som man har i maten. Man kan ju undra varför dom sätter ett bäst före-datum, det är kanske för att sälja mera salt?

Är du säker på att det står ett bäst före-datum på förpackningen? Visst, havssalt innehåller ibland små mängder organiskt material, men det är ju i princip 100% NaCl. Såvitt jag vet påverkas det inte av vare sig ljus, värme, bakterier, svamp eller något annat. Salt är ju en av de äldsta, om inte det äldsta, sättet att konservera mat, just för att det är dödligt för levande celler vid tillräcklig koncentration.
Citera
2013-04-13, 18:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Är du säker på att det står ett bäst före-datum på förpackningen? Visst, havssalt innehåller ibland små mängder organiskt material, men det är ju i princip 100% NaCl. Såvitt jag vet påverkas det inte av vare sig ljus, värme, bakterier, svamp eller något annat. Salt är ju en av de äldsta, om inte det äldsta, sättet att konservera mat, just för att det är dödligt för levande celler vid tillräcklig koncentration.
Jag kollade de saltförpackningar jag hade hemma, och det står Mht och ett datum på dem, som jag utläster som Minst hållbar till... Och alltså inte bäst före eller sista förbrukningsdag. Det betyder väl enbart att tillverkaren garanterar innehållet till Mht-datumet, vilket är något helt annat än hur länge det egentligen håller vilket torde vara i all oändlighet så länge det förvaras på rätt sätt och inte utsätts för fukt eller starka dofter.
Citera
2013-04-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Är du säker på att det står ett bäst före-datum på förpackningen?
Tittade precis och det står bäst före 05-09-2008. Och det är havssalt av märket Friggs och läser man innehållsförteckningen står det havssalt och klumpförebyggande medel E 535. Det är kanske det klumpförebyggande medlet som kan bli gammalt då själva saltet knappast blir det?
Citera
2013-04-13, 18:39
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aibut
Tittade precis och det står bäst före 05-09-2008. Och det är havssalt av märket Friggs och läser man innehållsförteckningen står det havssalt och klumpförebyggande medel E 535. Det är kanske det klumpförebyggande medlet som kan bli gammalt då själva saltet knappast blir det?
Det klumpförebyggande medlet brukar ju vara stärkelse, ibland magnesium, och även det har ju oändlig lagringsbeständighet. Jag tror mer att det handlar om bestämmelser som måste följas, och av någon byråkratisk anledning så finns en livslängd angiven för vanligt salt.

Edit: I salt är det tydligen en sorts cyanid som används som klumpförebyggare... http://tillsatser.weebly.com/klumpfo...e535-e585.html
Senast redigerad av Byline 2013-04-13 kl. 18:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in