2007-01-12, 19:10
Medlem
Pamlors avatar
Är det tillåtet att publicera personuppgifter i internet nu? Påverka detta forumets regler?

http://www.pul.nu/ (ni får scrolla ner)

PUL mjukas upp från
första januari 2007

Citat:
Lättare hantera ersonuppgifter i löpande text. Men fallgroparna finns kvar.

Numera är det tillåtet att publicera personuppgifter i löpande texter. Likaså att lagra texter med personuppgifter i en dator. Däremot kommer det vara förbjudet att lagra eller publicera känsliga personuppgifter. Hit hör exempelvis politiska åsikter, sexuell läggning och etnisk tillhörighet, såvida inte berörda personer lämnar samtycke. Förtroendevalda behöver dock inte inte tillfrågas.

Den som inte inhämtar samtycke riskerar både böter och skadestånd. Det går att kringgå PUL genom att mot avgift grundlagsskydda hemsidan hos Radio- och TV-verket i Haninge. Då gäller yttrandefrihetsgrundlagen. Den ger större publicistisk frihet. YGL ger även rätt att behandla känsliga personuppgifter. (Läs mer här intill).
Citera
2007-01-12, 20:51
Medlem
Ladidas avatar
Det var väl någon svensk hemsida där man la upp våldtäktsmän och rattfyllon och kom undan med att man kallade sig ett nyhetsorgan?
Det blir nog svårt för flashback.
Citera
2007-01-12, 22:25
Medlem
Heinzes avatar
Mycket intressant, jag inväntar admins input här.
Citera
2007-01-12, 22:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Det var väl någon svensk hemsida där man la upp våldtäktsmän och rattfyllon och kom undan med att man kallade sig ett nyhetsorgan?
Det blir nog svårt för flashback.
Man kan skaffa ett sk utgivningsbevis. Då behöver man en ansvarig utgivare samt all information måste förhandsgranskas och alla ändringar lagras. Då hanteras man som en tidskrift, och PUL är inget större problem längre. Av naturliga skäl är det svårt för Flashback Forum...

Vad gäller nya PUL har jag inte satt mig in i det ännu.

Här är de nya riktlinjerna:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/43/60/4156fb10.pdf

Nya lagen: länk
Citera
2007-01-13, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Är det tillåtet att publicera personuppgifter i internet nu? Påverka detta forumets regler?

http://www.pul.nu/ (ni får scrolla ner)

PUL mjukas upp från
första januari 2007
Det innebär ju ingen större skillnad eftersom alla personuppgifter på Flashback innehåller:
  • politiska åsikter,
  • sexuell läggning eller
  • etnisk tillhörighet.
Däremot öppnar det möjligheter när det gäller förtroendevalda.
(Men där har ju FB redan tänjt på gränsen).
Citera
2007-01-13, 10:44
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Det innebär ju ingen större skillnad eftersom alla personuppgifter på Flashback innehåller:
  • politiska åsikter,
  • sexuell läggning eller
  • etnisk tillhörighet.
Däremot öppnar det möjligheter när det gäller förtroendevalda.
(Men där har ju FB redan tänjt på gränsen).
Nej, tänk på alla som begår brott! Visst att vissa kanske är utlänningar men det är ju inte där fokus ligger. Jag håller med heinze om att det här ska bli intressant att följa. Jag gillar inte PUL.
Citera
2007-01-13, 14:43
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Mycket intressant, jag inväntar admins input här.
Instämmer. Mycket intressant. Mer info önskas om innebörden.

Pellefant, vart är du?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in