2007-01-13, 01:47
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
så är icke-muslimen, som med ofärgade glasögon studerat de religiösa grundkällorna, benägen att i huvudsak instämma i beskrivningen, medan muslimen, som från barnsben levt sig in i sin religion, uppvisar diametralt annorlunda inställning. Av det skälet kan han känna missaktningen mot grunden för sin tro spilla över på den egna personen.

I bägge fallen finns en uppsjö belägg att presentera, fast med samma olikheter i bedömningen som gav resultaten ovan. Alltså uppkommer direkt problemet att den sammanvägda bedömningen, från en yttre betraktares sida (domarens), blir direkt beroende av dennes kunskap eller (värre) tyckande, oberoende av fakta.

Yttranden skall av den dömande makten försökas bedömas objektivt. Hur individen subjekt uppfattar yttrandet torde alltså inte vara det avgörande. Att domarens bedömning kan utgöra ett problem är tveklöst men detta gäller i så fall alla domar och inte yttrandefriheten specifikt. Någon måste avgöra frågan och jag ser ingen som är bättre lämpad än domaren.

Citat:
Ursprungligen postat av [QUOTE=Nickep
Några tumregler som jag försöker tänka på är:
- Uppmanar man till förföljelse, våld eller på annat sätt hetsar mot någon av dessa grupper - så är det HMF - och därmed brott mot våra regler.

- Uttalar man sej så att man jämställer vissa grupper med djur, menar att de är lägre stående eller liknande - så KAN det vara HMF, och regelbrott.

- Anser man att folkgruppen - särskilt då religiösa - har fel, så är det helt ok."

Jag håller med om dina grunder, verkar helt rimliga. Det som ofta avgör i de tveksamma fallen enligt mig är om debattören använder en resonerande stil. Jag har ingen erfarenhet av I&I-forumet men jag inser att ni moderatorer måste hålla ett hellre fälla än fria synsätt i de tveksamma fallen. Praxisen på området är liten och osäkerheten kring hur domstolar framöver komma bedöma inlägg är svårbedömt.
Citera
2007-01-13, 01:56
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Så... mina två exempel i inlägg 5 skulle du inte ha invändningar mot i juridiskt avseende?

Nu beror det ju lite på i vilken kontext de citaten befinner sig i, men som jag ser dem där så kan jag inte i något av fallen se en utpekad folkgrupp, så det lutar åt att jag hade friat. Det är ju mer religionen eller sharialagen som kritiseras. Men det är ju även sant som du säger, att hade jag varit muslim så kanske jag hade tolkat det hela annorlunda.

Dock kan ju allt hända i rätten, det var ju en kvinna för ett tag sedan som fälldes för hets mot folkgrupp för att hon kallat någon för "neger"...

Mycket svåra frågor, och mina svar här kan inte på något sätt tolkas som varken min eller Flashbacks officiella linje, utan är bara personliga resonemang.
Citera
2007-01-13, 02:07
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
...
Man kan sannolikt se med ganska stort lugn på riskerna att våldföra sig på HMF om man utgår från Ruskigbuss tillägg:

"...att det endast är särskilt enfaldiga debattörer som lyckas med konststycket att bryta mot denna regel ..."

Det innebär ju att den eminenta skaran debttörer på flashback aldrig behöver oroa sig!
Citera
2007-01-13, 02:12
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Nu beror det ju lite på i vilken kontext de citaten befinner sig i, men som jag ser dem där så kan jag inte i något av fallen se en utpekad folkgrupp, så det lutar åt att jag hade friat. Det är ju mer religionen eller sharialagen som kritiseras. Men det är ju även sant som du säger, att hade jag varit muslim så kanske jag hade tolkat det hela annorlunda.

Dock kan ju allt hända i rätten, det var ju en kvinna för ett tag sedan som fälldes för hets mot folkgrupp för att hon kallat någon för "neger"...

Mycket svåra frågor, och mina svar här kan inte på något sätt tolkas som varken min eller Flashbacks officiella linje, utan är bara personliga resonemang.
Min tanke var att denna grupp skulle känna sig "utpekad" eller "kränkt" i stil med händelsen med Muhammedteckningarna i Danmark enligt värsta fallets princip!
Citera
2007-01-13, 11:29
Medlem
Bismillah

Nickep

Jag tar fasta pa FB:s regler.

Citat:
"Flashback förespråkar en tolerant diskussionsnivå, och inga åsikter är egentligen förbjudna…

Vår målsättning har varit att försöka ge utrymme åt alla former av diskussioner,

Flashback tror på åsikts- och yttrandefrihet, att alla människor i samhället ska ha rätten att yttra sig utan rädsla för repressalier. Vi tycker detta är något viktigt som vi alla bör kämpa för.

Med frihet följer ansvar. Flashback är …ett diskussionsforum för sakliga debatter (om ofta gällande tabubelagda ämnen)."
Vore da bra att fa veta vad tolerant diskussionsniva innebar, enligt de mod som ar ansvariga att ga igenom inlaggen.

Alla former av diskussioner bor fa plats - haller med.

Javisst ge uttryck for vad man tycker.

Det har tycker jag ar en oerhort viktig punkt ''med frihet foljer ansvar''. Kunde inte sagt det battre sjalv.

Och sakliga debatter, aven tabubelagda amnen - helt ok.

Men jag ser en brist i att folja detta. En stor brist. Om medlemmarna inte klarar av att folja detta, sa borde moddarna ta tag med hardhandskarna och rensa upp. Det ar val det som ar erat jobb? Varfor lata smulorna vaxa till berg sa att det blir omojligt att halla diskussionerna intressanta, pa en tolerant niva, och under ansvarfulla former? Det borde val vara ert jobb att se till att sa kan ske?

Inlagg som ar helt irrelevanta for diskussionerna, borde tas bort om de inte platsar inom de givna ramarna.

Om det istallet ar sa att dessa regler endast ar en vacker front utan reellt varde och som inte behover efterlevas, sa undrar jag varfor dom ens finns dar? Vore ju i sanningens namn arligare att saga ''pa FB har vi inga regler''. Da vet alla som kommer hit vad som galler och kan valja om dom vill stanna eller inte. 'Reglerna' ar da mycket tydligare och arligare om an mycket raare.

Detta ar inte personligt till nagon mod, daremot har jag ofta saknat ert engagemang i debatterna. Det hoppas jag kommer att oka. FB ar inget 'rosa moln' forum, och det behovs engagemang och narvaro av moddarna.
Citera
2007-01-13, 16:17
Medlem
Carpe Diems avatar
För det första: Jag anser att lagen om HMF skulle avskaffas!

Den är komplicerad att tillämpa och debatterna i ett konkret fall kan bli ganska ingående, kom ihåg att en varning eller en banning sker efter en omröstning, så det är inte en enskilld moderators uppfattning som speglas i dessa beslut.

JK har t.ex. hävdat att man skall ta hänsyn till uttalandernas kontext i moské-fallet, i detta fall den pågående konflikten i mellanöstern.

När jag ställs inför dessa frågor eftersträvar jag att tillämpa FB:s regelverk, samt att följa lagstiftningen, samtidigt som jag i största utsträckning vill värna om yttrandefriheten.
Citera
2007-01-13, 16:27
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Vore da bra att fa veta vad tolerant diskussionsniva innebar, enligt de mod som ar ansvariga att ga igenom inlaggen...jag ser en brist i att folja detta.
Skulle du inte själv kunna ge exempel, så att famlandet i mörkret kan avbrytas? Om inte, kan du kika på mina två exempel ur inlägg 5:
__________________________________________________ ________
Om någon exempelvis uttrycker sin förvåning över att en europé konverterat till:

"en religion som Islam, byggd på uppenbarelser som vidarebefordrats av en pedofil som tog en nioårig flicka som en av sina många fruar"

eller:

"sharia-lagen utstrålar en primitivitet som uppenbarligen tillkommit genom manschauvinistiska personligheter för vilka sadistiska excesser av värsta slag varit vardagsmat"
__________________________________________________ __

Du känner igen! Beskriv hur du som muslim känner inför detta (utöver att förklara det med bristande kunskaper hos skribenten). Känner du dig kränkt? Hur skulle du f.ö. önska att den andre debattören uttryckte sig (med bibehållen missuppfattning ). Skriv om dessa i din smak.
Citat:
...Om medlemmarna inte klarar av att folja detta, sa borde moddarna ta tag med hardhandskarna och rensa upp.
För just moderatorerna vore nog mer värdefullt om du exemplifierade med de gränsfall du kan komma på eller hitta på!
Citat:
Inlagg som ar helt irrelevanta for diskussionerna, borde tas bort om de inte platsar inom de givna ramarna.
Men då kommer vi utanför topic!
Citat:
Om det istallet ar sa att dessa regler endast ar en vacker front utan reellt varde och som inte behover efterlevas, sa undrar jag varfor dom ens finns dar? Vore ju i sanningens namn arligare att saga ''pa FB har vi inga regler''. Da vet alla som kommer hit vad som galler och kan valja om dom vill stanna eller inte. 'Reglerna' ar da mycket tydligare och arligare om an mycket raare.
Om du visste vilken nytta moderatorerna gör!
Citera
2007-01-13, 16:40
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
För det första: Jag anser att lagen om HMF skulle avskaffas!

Den är komplicerad att tillämpa och debatterna i ett konkret fall kan bli ganska ingående...
Ja,... kan Irans president för hela världen öppet önska Israel och dess befolkning raderade från kartan, så ligger vi klart efter!
Citera
2007-01-13, 16:50
Medlem
Jag startade tidigare en tråd som tangerade HMF och som främst behandlade det ständiga hetsandet mot araber i i synnerhet i politikforumen, med allt om hopp från sterilisering till utrotning. Jag har inget emot att man ogillar araber och säger det, men man får gärna argumentera för sin sak.

Många användare på detta forum spyr konsekvent ut sig oneliners med tröttsamt gnäll, och detta tillåts av forumledningen. Konsekvensen blir att Flashback blir en pub för lågt utbildade bönder där alla håller med varandra, istället för ett diskussionsforum där vi förhoppningsvis ska lära av varandra.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=353626
Citera
2007-01-13, 18:01
Medlem
Bismillah

Nickep

Nej jag avstar fran att ge egna exempel, kanns inte speciellt meningsfullt, sa jag kan ta dina exempel istallet.

Citat:
Om någon exempelvis uttrycker sin förvåning över att en europé konverterat till:

"en religion som Islam, byggd på uppenbarelser som vidarebefordrats av en pedofil som tog en nioårig flicka som en av sina många fruar"

eller:

[i][b]"sharia-lagen utstrålar en primitivitet som uppenbarligen tillkommit genom manschauvinistiska personligheter för vilka sadistiska excesser av värsta slag varit vardagsmat"
1. Hur kommer det sig att en europe konverterar till Islam som jag uppfattar ar grundad pa uppenbarelser av en man som gifte sig med en ung flicka och hade flera fruar?
2. Har shari'ah som jag uppfattar utstralar primitivitet, tillkommit genom ......

Att borja fragor som fragor istallet for som pastaeenden ar nog sa god borjan.

Personangreppen har haglat och de tillfor inget utan anvands som utfyllnadsmaterial nar vederborande inte har nagot att saga eller bara vill pavisa sin egen 'overlagsenhet'. Helt utanfor sjalva sakfragan i diskussionerna. Sant borde rensas bort.

Generaliseringen hjalper inte till att bidra till uppriktiga diskussoner heller.
Tillvagagangssattet ar ofta detsamma, i pastaende generell form, istallet for i fragande form. Det kan handla om nagot som ar generellt och nagot som ar individuellt, beror pa vad det handlar om. Och da bor det inte glommas bort.

Jag har ett hum om vad en mod gor.
Det jag skrev om har handlar om deras franvaro och skulle foredra hogre narvaro och mera aktivitet i tradarna fran deras sida. Eftersoker trad 'poliser'.
Citera
2007-01-13, 18:29
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag startade tidigare en tråd som tangerade HMF och som främst behandlade det ständiga hetsandet mot araber i i synnerhet i politikforumen, med allt om hopp från sterilisering till utrotning. Jag har inget emot att man ogillar araber och säger det, men man får gärna argumentera för sin sak.

Många användare på detta forum spyr konsekvent ut sig oneliners med tröttsamt gnäll, och detta tillåts av forumledningen. Konsekvensen blir att Flashback blir en pub för lågt utbildade bönder där alla håller med varandra, istället för ett diskussionsforum där vi förhoppningsvis ska lära av varandra.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=353626
Spridningen av påläst folk är stor på flashback. Som jag ser det, ligger de största problemen i att vissa delforum frekventeras av underåriga - ni får själva bestämma vad ni uppfattar som sådana! FB avstänger dock medlemmar som inte tillför forumet något - en gummiparagraf visserligen men sannolikt nödvändig och inrymmer att alltför omogna debattörer får växa till sig.

Moderatorerna har det inte lätt - den saken är klar.
Citera
2007-01-13, 18:50
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...egna exempel, kanns inte speciellt meningsfullt, sa jag kan ta dina exempel istallet.

1. Hur kommer det sig att en europe konverterar till Islam som jag uppfattar ar grundad pa uppenbarelser av en man som gifte sig med en ung flicka och hade flera fruar?
2. Har shari'ah som jag uppfattar utstralar primitivitet, tillkommit genom ......
Frågeformen är naturlig, när man vill få svar på tankar runt en frågeställning som man är osäker på - finns inget att invända mot. Är man däremot, genom sina studier, övetygad om en sak, kan jag inte se meningen med frågeformen.
Citat:
Att borja fragor som fragor istallet for som pastaeenden ar nog sa god borjan.
Absolut! Å andra sidan - om man nu drar in muslimers argumentationsteknik - är det just de direkta påståndena, som motvikt till uppenbara fakta, som "förbryllar" oss icke-muslimer.
Citat:
...pastaende i generell form, istallet for i fragande form. Det kan handla om nagot som ar generellt och nagot som ar individuellt, beror pa vad det handlar om. Och da bor det inte glommas bort.
Just vad jag syftade på!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in