Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
så är icke-muslimen, som med ofärgade glasögon studerat de religiösa grundkällorna, benägen att i huvudsak instämma i beskrivningen, medan muslimen, som från barnsben levt sig in i sin religion, uppvisar diametralt annorlunda inställning. Av det skälet kan han känna missaktningen mot grunden för sin tro spilla över på den egna personen.
I bägge fallen finns en uppsjö belägg att presentera, fast med samma olikheter i bedömningen som gav resultaten ovan. Alltså uppkommer direkt problemet att den sammanvägda bedömningen, från en yttre betraktares sida (domarens), blir direkt beroende av dennes kunskap eller (värre) tyckande, oberoende av fakta.
I bägge fallen finns en uppsjö belägg att presentera, fast med samma olikheter i bedömningen som gav resultaten ovan. Alltså uppkommer direkt problemet att den sammanvägda bedömningen, från en yttre betraktares sida (domarens), blir direkt beroende av dennes kunskap eller (värre) tyckande, oberoende av fakta.
Yttranden skall av den dömande makten försökas bedömas objektivt. Hur individen subjekt uppfattar yttrandet torde alltså inte vara det avgörande. Att domarens bedömning kan utgöra ett problem är tveklöst men detta gäller i så fall alla domar och inte yttrandefriheten specifikt. Någon måste avgöra frågan och jag ser ingen som är bättre lämpad än domaren.
Citat:
Ursprungligen postat av [QUOTE=Nickep
Några tumregler som jag försöker tänka på är:
- Uppmanar man till förföljelse, våld eller på annat sätt hetsar mot någon av dessa grupper - så är det HMF - och därmed brott mot våra regler.
- Uttalar man sej så att man jämställer vissa grupper med djur, menar att de är lägre stående eller liknande - så KAN det vara HMF, och regelbrott.
- Anser man att folkgruppen - särskilt då religiösa - har fel, så är det helt ok."
- Uppmanar man till förföljelse, våld eller på annat sätt hetsar mot någon av dessa grupper - så är det HMF - och därmed brott mot våra regler.
- Uttalar man sej så att man jämställer vissa grupper med djur, menar att de är lägre stående eller liknande - så KAN det vara HMF, och regelbrott.
- Anser man att folkgruppen - särskilt då religiösa - har fel, så är det helt ok."
Jag håller med om dina grunder, verkar helt rimliga. Det som ofta avgör i de tveksamma fallen enligt mig är om debattören använder en resonerande stil. Jag har ingen erfarenhet av I&I-forumet men jag inser att ni moderatorer måste hålla ett hellre fälla än fria synsätt i de tveksamma fallen. Praxisen på området är liten och osäkerheten kring hur domstolar framöver komma bedöma inlägg är svårbedömt.