2007-01-11, 18:57
Medlem
Gromnas avatar
Jag har nu precis försökt tina en klump köttfärs i varmt vatten från kranen, naturligtvis är köttfärsen i sin orginalförpackning fortfarande. Efter ett par minuters spolande såg jag att köttfärsen har börjat bli brun på sina ställen där vattnet har legat på som mest, den bruna färg den erhåller när man steker den i panna. Det jag undrar är om köttfärsen på något sätt blir tillagad på detta sätt eftersom det är mycket varmt vatten, eller om köttfärsen blir sämre av detta, och färgen tyder på det.
Citera
2007-01-11, 19:00
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
Jag har nu precis försökt tina en klump köttfärs i varmt vatten från kranen, naturligtvis är köttfärsen i sin orginalförpackning fortfarande. Efter ett par minuters spolande såg jag att köttfärsen har börjat bli brun på sina ställen där vattnet har legat på som mest, den bruna färg den erhåller när man steker den i panna. Det jag undrar är om köttfärsen på något sätt blir tillagad på detta sätt eftersom det är mycket varmt vatten, eller om köttfärsen blir sämre av detta, och färgen tyder på det.

Självklart blir den tillagad av väldigt varmt vatten, att den blir brun betyder dock inte att den inte går att använda.

Köttfärs blir bäst om den får tina utan vatten, eller om man har bråttom i kallt vatten. Väldigt bråttom så gäller micro och defrost.

Sämre blir köttfärsen också, den blir torrare, tappar sin färg och främst så blir den mer fadd i smaken.
Citera
2007-01-11, 19:16
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil Ed
Självklart blir den tillagad av väldigt varmt vatten, att den blir brun betyder dock inte att den inte går att använda.

Köttfärs blir bäst om den får tina utan vatten, eller om man har bråttom i kallt vatten. Väldigt bråttom så gäller micro och defrost.

Sämre blir köttfärsen också, den blir torrare, tappar sin färg och främst så blir den mer fadd i smaken.

Hm, okej. Äger ingen micro, och maten ska tillagas snart, och den är nyuttagen ur frysen. Men det bruna förstör alltså inte köttfärsen? Vill vara säker nu innan tillagning.
Citera
2007-01-11, 19:19
Medlem
mishimas avatar
Ett tips när du fryser ned köttfärs för att använda den senare är att ta ut den ur sin originalförpackning och lägga den i en plastpåse. Innan du lägger in den i frysen plattar du till plastpåsen så tinar den snabbare när du väl ska använda den.
Citera
2007-01-11, 19:24
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Ett tips när du fryser ned köttfärs för att använda den senare är att ta ut den ur sin originalförpackning och lägga den i en plastpåse. Innan du lägger in den i frysen plattar du till plastpåsen så tinar den snabbare när du väl ska använda den.

Det ska jag tänka på till nästa gång.
Citera
2007-01-11, 20:45
Moderator
Evil Eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Precis, man köper mycket och billig köttfärs och portionsfryser dem i plastpåsar.
Citera
2007-01-12, 08:18
Medlem
Ned Seagoons avatar
För att besvara ursprungsfrågan: Ja, köttfärsen blir sämre kvalitetsmässigt. Potentiellt livsfarlig!

Även om du använder varmvatten som är >70°C varmt (vilket du bör ha, för det första), lär mycket av köttfärsen inte bli varmare än 50-60°C - perfekta konditioner för en veritabel explosion av bakterieflora!

Visst, nu kan man ju hävda att så länge man steker köttfärsen noggrannt så är det inga större bekymmer, och det stämmer väl till viss del. Problemet är ju främst korskontaminering. Extremt rigorösa hygienrutiner bör alltså iakttas - ALLT som potentiellt kan ha kommit i kontakt med köttfärs på något vis bör rengöras grundligt.

Kom ihåg att köttfärs har ju - av förklarliga skäl - den största ytarean av allt förekommande kött, och är därmed det absolut mest bakteriekänsliga som går att få tag på.

Men visst, sen finns det väl ingen anledning till överdriven noja och panik heller. Jag menar dock att upptining medelst varmvatten är en synnerligen dålig metod.

Nedsänkning i kallt vatten, med ständig, sakta, tillförsel av nytt kallvatten, är det som gäller vid upptining av i stort sett allt djupfryst.
Citera
2007-01-12, 09:38
Medlem
Kuggarns avatar
Själv gör jag så att jag tinar mina frusna köttfärspaket direkt i pannan. Det är bara att öppna och slänga i en traktörpanna, på med locket och dra på ganska hög värme så det inte börjar koka. Sen får man öppna då och då och skrapa bort köttfärs som tinats/stekts och vända på klumpen. Processen känns tidsmässigt effektiv i förhållande till att hålla på och tina. Det hela är snabbt och effektivt och har aldrig gett någon magsjuka...
Citera
2007-01-12, 09:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Själv gör jag så att jag tinar mina frusna köttfärspaket direkt i pannan. Det är bara att öppna och slänga i en traktörpanna, på med locket och dra på ganska hög värme så det inte börjar koka. Sen får man öppna då och då och skrapa bort köttfärs som tinats/stekts och vända på klumpen. Processen känns tidsmässigt effektiv i förhållande till att hålla på och tina. Det hela är snabbt och effektivt och har aldrig gett någon magsjuka...
Så brukar jag också göra . Hemligheten är just svag värme.

~Paul~
Citera
2007-01-12, 10:26
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så brukar jag också göra . Hemligheten är just svag värme.

~Paul~

Nej inte svag. Då börjar det ju bara koka och all vätska försvinner bort. Hög värme föreslår jag. Hemligheten ligger i att locket håller kvar värmen och ser till att de delar av klumpen som inte ligger som stekyta ändå kan tinas upp.
Citera
2007-01-14, 23:22
Medlem
Shintas avatar
Eller så kan man ju vara så förutseende och planerande att man tar fram färsen i god tid, typ dagen innan, och ställer in den i kylskåpet. Då tinas den lagom fort och så hjälper den till att hålla kylskåpet kallt och den drar mindre energi
Citera
2007-01-14, 23:40
Medlem
Blå Rutas avatar
Brukar stoppa in skiten i mikron och dra på defrost ett tag. Detta görs med fördel när det fortfarande är nån timme tills man ska göra käket. Mikron gör att klumpen inte fortsätter att vara skitkall, utan bara några minusgrader. Eftersom man sedan glömmer bort den i mikron så har den tinat alldeles lagom tills man börjar bli hungrig och kommer på att man redan börjat tina en bit köttfärs.

Eller så kan man göra som kuggarn och börja steka klumpen och skala bort det lagret som blivit varmt hela tiden och om man inte har mikro. Går bra det med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in