• 3
  • 4
2007-02-21, 10:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
En liten habanero på två liter sweet chili tycker jag inte är mycket att komma med
Asså, jag lovar dig att det var rejält starkt. Inte så att det inte gick att äta men till den grad att en msk räcker till en hel tallrik med pastasallad.

~Paul~
Citera
2007-02-21, 12:13
Medlem
PhatPhils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På den färska habanerofrukten har jag med lyckat resultat tillagat "Sweet Chili Sås". En pytteliten habanero räckte till ca 2 liter. Det är i och för sig endast jag i hela min familj som äter den . Om det blir något kvar så kan jag alltid använda den som lackborttagningsmedel

~Paul~

Kan du vara snäll och lägga upp eller skicka receptet på denna omtalade sås??=)
Citera
2007-02-21, 13:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Kan du vara snäll och lägga upp eller skicka receptet på denna omtalade sås??=)
Självklart.

Så här gjorde jag:

Ingredienser:
1 röd paprika
1 röd habanero (man kan ha fler om man gillar riktigt starkt)
½ solovitlök
1 tsk bikarbonat
skalet av en citron (rivet)
ättika
salt
peppar
socker
2 l vatten
maizena

Arbetsgång:
Koka upp vattnet, och sänk värmen. Lägg i socker, ättika, salt och peppar samt smaka dig fram till en god söt/sur balans. Det är svårt att ange exakt hur mycket man skall ha således.

När alltsammans har smält så lägger du i riven vitlök och finhackad habanero. Låt det småsjuda i ca 1 minut till och blanda i bikarbonatet, citronskalet samt maizenan. Också här är det svårt att ange mängden maizena. Poängen är att såsen skall vara tjock som sirap. Du får testa dig fram.

När tjockleken är OK så drar man undan kastrullen och låter allt svalna. Placera det sedan i kylskåp, låt dra i ca 1 vecka och sila därefter. Finhacka nu den vanliga röda paprikan och tillsätt den. Rör om och häll på flaskor. Klart!

~Paul~
Citera
2013-12-14, 18:19
Medlem
Provokatörs avatar
Jag lagar nu denna chili http://www.hornfeldt.se/chili intill varje bokstav, receptet är dock inte helt klockrent, nåja. Tråden har ju några år på nacken så här kommer ett färskt tips på var ni hittar all peppar på ett och samma ställe, webshop och butiker i Stockholm och Blöteborg.

http://www.extremefood.se

Jag besökte deras butik på Östgötagatan 66 i Stockholm idag, dom hade även färskt pytonormkött men det väntar jag nog lite med.

/Provokatör
Citera
2014-01-10, 07:52
Medlem
slickshifts avatar
Fler än jag som hittat denna gamla tråd alltså...
Ang Amerikansk Öl som några hade tveksamheter till så kan jag tillägga att Jänkarna gör den bästa ölen i världen(i mitt tycke) Stone Brewing,Oscar Blues,Sierra Nevada,Ballast Point,Ska Brewing,Three Floyds...the list goes on...dock ej att förväxla med blasket som mainstream-amerika dricker
Gör ett besök på Monks American Bar på Sveavägen så finns ett grymt utbud

MEN! Nu ska det handlas ingredienser till chili
Citera
2014-01-10, 08:45
Medlem
Jodo21s avatar
http://www.tyckomgarant.se/Produkter...tles-en-Adobo/

"Hel chipotlepeppar i het kryddig sås."

"Hel chipotle- peppar 40 % (rökt chili), vatten, tomater, ättika, sojaolja, salt, lök, vitlök, kryddor (oregano, lager- blad)."
Citera
2015-09-27, 23:34
Medlem
Scaevolas avatar
Tunnelsta Chili, onlinebutik har ett stort jävla utbud av fröer om du är sugen på att odla själv.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in