2007-01-11, 12:10
Medlem
Jag tänkte, tragiskt nog, spendera större delen av helgen med att installera slackware från grunden. Slänga in ett basic-system, kompilera xorg och kde-base och sen alla favo-program på det. Frågorna är:

1) Hur gör jag detta smidigast?
2) Borde jag skapa paket som jag sen installerar, eller är make install bäst?
3) Hur gör jag för att uppgradera en komponent, typ ny version av ssl?
4) Är det ens möjligt att hålla reda på alla dependencies?
5) Är jag galen?

Har kört Ubuntu i nästan två år så jag är inte rädd för terminalen, jag vet vad man-sidorna är för nått och jag kan googla när ett problem väl uppstår. Men just nu vet jag inte riktigt vart jag ska börja. Datormagazin hade en artikelserie om att installera slack såhär för några år sen, men dom tidningarna har jag slängt sedan länge. Därför vänder jag mig nu till linux-experterna på flashback. Svik mig inte... =)
Citera
2007-01-11, 12:20
Medlem
wheyrds avatar
Nej du är inte galen, frågan är om du hinner det på en helg, vissa make-filer tar en evighet att kompilera. Dessutom strulet med två komponenter som är beroende av varandra, men att man inte kan uppgradera A för då hänger inte B med för att B inte ännu är uppdaterad att köras med senaste versionen av A.

Jag råder dig att skapa ett eget register över alla dependencies du behöver, och deras beroende av varandra, och sätta det i en pärm eller liknande för snabb åtkomst. Svårt att hålla koll på alla annars, såvida du inte vill ha ett väldigt avskalat system.
Citera
2007-01-11, 17:44
Medlem
Låter onödigt att kompliera xorg och kde. Båda två finns ju som färdiga paket att installera till slackware.

Minns dom där två datormagazin-artiklarna du nämnde och såg att jag hade dom hemma. Nr 7 och 8 från 2002. Följde själv dessa artiklar när jag grejade med slackware då, och kompilerade då bland annat de paket som står i artikeln(XFree86, kde 3.0 mm).

Fördelen med att installera de färdiga slackwarepaketen är att det blir lättare att hålla koll på filer som finns på systemet(står i /var/log/packages har jag för mig). Lättare att uppgradera,avinstallera osv.

Hursomhelst, mitt tips är att du installerar de färdiga paketen.
Citera
2007-01-12, 17:43
Medlem
Point Blanks avatar
Som sagt, varför komplimera från scratch när det finns färdiga paket?
Citera
2007-01-12, 18:00
Medlem
wheyrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Point Blank

Alltid kul med meningslösa projekt, så man slipper tänka på döden och skattedeklarationen. Finns ju inget att tjäna på att göra som trådskaparen, såvida man inte gillar att ha full kontroll och verkligen strippa sin Linux-installation.
Citera
2007-01-12, 18:34
Medlem
Citat:

För att lära sig, för att få djupare kunskaper i hur linux och dess delar fungerar ihop. Sen så såg jag på distrowatch att Slackware 11 endast levereras med X.org 6.9 vilket är lite gammalt för min smak.

Har googlat lite och hittat lite tips och erfarenheter i olika forum. Det verkar vara betydligt svårare än vad jag trodde men jag räds inte. Ska iaf försöka och se hur långt jag kommer, annars får jag väl ge mig och installera det färdiga paketen.
Citera
2007-01-12, 20:26
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Skräddarsy applikationerna för sin dator, eventuellt sätta några flaggor som ökar prestandan m m.

Finns massor av bra anledningar till att kompilera själv.

eRRor: Förvänta dig krångel med X.org.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in