• 1
  • 2
2007-01-10, 19:09
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Finns soppor som är klart onyttigare. Pekingsoppa är ganska neutral. Det mesta består ju av vatten och stärkelse i form av majzena. De får grönsaker gör varken till eller ifrån. Har ett bra recept på Pekingsoppa om någon skulle råka vara intresserad.

~Paul~

Alltid kul med bra recept på Pekingsoppa. Fick ett från en annan FB-are för ett par år sen som jag brukar laga, så släng gärna upp ditt recept
Citera
2007-01-10, 19:13
Medlem
Trumpeters avatar
Thaisoppa, typ tom kha gai är riktigt god, och stark.
Citera
2007-01-10, 19:13
Medlem
roppans avatar
Citerar mig själv från ett annat forum, där jag postade receptet på en förbaskat god fisksoppa/gryta. Kör ner lite extra chili om du vill ha den extra stark. Annars är den rätt lagomt stark om du följer receptet bara.

Citat:
Fisksoppa ala Roppan.
Det här är ett recept jag hittade på ett träningsforum en gång i tiden. Namnet är lite missvisande då receptet inte är mitt från början, men detta är hur jag tillagar den eftersom jag inte minns det exakta receptet. Vi kan kalla det modifierat av en konässör. Hursomhelst är den god som fan och jag rekommenderar alla som tycker om fisk att prova. Det blir ganska mycket soppa så bjud gärna över någon och se till att använda en stor kastrull. Det är väl inte riktigt en soppa utan mer åt grythållet, men here it goes:

5 potatisar.
2-3 tärningar fiskbuljong.
1 påse saffran.
2 röda chilifrukter.
1 liten purjoök.
2-3 palsternackor.
1 liten rotselleri.
5 morötter.
1 paket fryst torsk eller alaskan polock(färsk fisk är givetvis ännu godare).
2-3 laxfileér.
Lagerblad och kryddpeppar efter smak.

Tärna alla rotsakerna plus de skalade potatisarna och hacka morötterna i mindre bitar. Finhacka de färska chilifrukterna samt purjon medans du kokar upp ca. 1 l vatten tillsammans med buljongtärningarna. Ha i rotfrukterna och potatisarna samt kryddorna först. Låt alltsammans koka under lock tills rotfrukterna halvmjuknat. Fyll på med vatten vid behov, för den goda buljongen är viktig. När rotfrukterna nästan känns klara har du i den vita fisken(EJ laxen), gärna hela fiskblocket om fisken är fryst, och låter kokan soppa tills fisken är färdig. När den vita fisken är klar har du sedan i laxen som bara ska koka någon minut, om ni inte vill ha den helt genomkokt. Jag personligen tycker inte att en lax ska vara överkokt.

Servera soppgrytan med aioli, baguette och en flaska gott vin och ni kommer göra succé hemma.
Citera
2007-01-10, 19:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Alltid kul med bra recept på Pekingsoppa. Fick ett från en annan FB-are för ett par år sen som jag brukar laga, så släng gärna upp ditt recept
OK. Här kommer det. För ca 5 personer.

Ingredienser:
  • 1 shitakesvamp i bitar på ca 1,5 cm
  • 600 ml vatten
  • 200 g torkad bläckfisk (finns i välsorterade affärer) i bitar lika stora som svampen
  • 200 g morot i lika stora bitar
  • 600 g pak choy (kinesisk kål)
  • 300 g kyclingbröstfilé i samma bitar som tidigare
  • 250 g bambuskott
  • 120 g kokta räkor
  • 1 kycklingbuljong
  • 250 g vattenkrasse
  • En liten bit ingefärsrot (finhackad)
  • 1 msk majzena utspädd i lite vatten
Arbetsgång:
Ansa svampen, blötlägg och tillsätt i den sjudande buljongen bestående av nästan alla ingredienser förutom majzenan och räkorna. De skall in på slutet. Poängen är att lägga i ingredienserna i rätt turordning så att allt är färdigt samtidigt. Därför är det en bra idé att börja med morötterna. Hoppas att du förstår.

~Paul~
Citera
2007-01-10, 19:51
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. Här kommer det. För ca 5 personer.

Ingredienser:
  • 1 shitakesvamp i bitar på ca 1,5 cm
  • 600 ml vatten
  • 200 g torkad bläckfisk (finns i välsorterade affärer) i bitar lika stora som svampen
  • 200 g morot i lika stora bitar
  • 600 g pak choy (kinesisk kål)
  • 300 g kyclingbröstfilé i samma bitar som tidigare
  • 250 g bambuskott
  • 120 g kokta räkor
  • 1 kycklingbuljong
  • 250 g vattenkrasse
  • En liten bit ingefärsrot (finhackad)
  • 1 msk majzena utspädd i lite vatten
Arbetsgång:
Ansa svampen, blötlägg och tillsätt i den sjudande buljongen bestående av nästan alla ingredienser förutom majzenan och räkorna. De skall in på slutet. Poängen är att lägga i ingredienserna i rätt turordning så att allt är färdigt samtidigt. Därför är det en bra idé att börja med morötterna. Hoppas att du förstår.

~Paul~

Tackar. Ska testas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här