Citat:
Ursprungligen postat av majorna hammerskins
Jaha, så du har svårigheter med att tolka minspel och kroppsspråk (samt uppenbarligen bristande historiska kunskaper). Varför sade du inte det med en gång?
jag ber så hemskt mycket om ursäkt, jag visste inte att man var tvungen att ha en magisterexamen i historia för att få se på film, jag lovar att tänka på detta i fortsättningen.
i övrigt så anser jag att kroppsspråket och minen hos mayahövdingen tydde på att han blev minst lika överraskad av solförmörkelsen som alla andra. jag tror att solförmörkelsen fanns där som ett tecken för att visa att det inte var vargtass' (eller vad han nu hette) tid att dö, filmens tema är ju på sätt och vis ödet och hur det styr våra liv. (hela filmen innehåller ju otaliga ödesbestämda/tursamma händelser då vargtass' liv räddas, det är helt enkelt inte meningen att han ska dö, dessutom är ju filmens tagline: "ingen kan undkomma sitt öde") detta verkar ju också troligast om man ser det utifrån det perspektiv filmen är gjord, det rör sig ju trotts allt om en hollywoodfilm riktad till en bred publik. så vad tror du är troligast, att man ska se solförmörkelsen och tänka "ah, det är inte vargtass tid att dö än" eller "hm, de där mayaindianerna var allt bra på det här med astronomi, tänk att de kunde förutspå solförmörkelser hela 30 år framåt i tiden"?