2015-01-31, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Vad vill du komma fram till? Att vi ljuger?
Att det finns mycket utrymme fr konkurrens om byrer verkligen debiterar ver 1500kr i timmen men endast kan betala 44000/mn till sina advokater.
Senast redigerad av NeutralGuy 2015-01-31 kl. 13:48.
Citera
2015-01-31, 13:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Tex byrn jag lnkade till verkar best av tv relativt junira delgare.

Well, med framgngsrikt menade jag ngon som kan tjna s mycket pengar du tycker de borde gra, s att sga.

Citat:
Fast nu r det inte s stora ndringar det r frga om. Vad jag vet finns det inget tvng att kpa ny litteratur varje r.

Ok.

Citat:
Bevis?

Egen erfarenhet (jag har vid sidan av studierna bla arbetat med just sdant som byrerna sllan kan debitera fullt ut fr) och logik. Klienten betalar fr juridisk rdgivning. Inte fr din pappershantering.

Citat:
Fast om konkurrensen nu fakturerar ver 1500kr/timme r det inte s svrt att sl dem prismssigt, framfrallt om man slipper ondiga utgifter.

Ja, men du kommer tjna mindre pengar - och de "ondiga" utgifterna r som sagt svra att undvika. Din hypotetiska ensamma advokat som jobbar hemifrn, anvnder gammal litteratur, skter all administration sjlv och begr 1000 kr i timmar kommer f det svrt att g runt.

Citat:
Det r omjligt fr en klient att veta hur mycket tid man tillbringar med tex dokumenthantering och hur mycket med rent juridiskt arbete.

Om vi bortser frn det rent oetiska - i teorin tminstone ska en advokat ha vldigt stark knsla fr etik - s r det f klienter som inte i frvg vill ha tminstone en bild av vad det kommer att kosta. Det finns skert folk som saltar notan.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-31 kl. 14:01.
Citera
2015-01-31, 13:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutralGuy
Att det finns mycket utrymme fr konkurrens om byrer verkligen debiterar ver 1500kr i timmen men endast kan betala 44000/mn till sina advokater.

Visst, och det finns naturligtvis folk som startar eget. Men ngra 240k i mnaden fr inte mnga oknda, unga advokater utanfr de stora byrerna ihop. Med det sagt blir jag grna motbevisad av de som har bttre koll frn yrkeslivet.
Citera
2015-01-31, 14:28
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Visst, och det finns naturligtvis folk som startar eget. Men ngra 240k i mnaden fr inte mnga oknda, unga advokater utanfr de stora byrerna ihop. Med det sagt blir jag grna motbevisad av de som har bttre koll frn yrkeslivet.
I korthet har jag precis samma bild som du.

Fretag r de som kan betala stora summor fr juridisk rdgivning. Fretag vnder sig till de som r bst lmpade/har bst renomm/har bst kompetens i en viss vald prisklass (dr prisklassen beror bland annat p fretagets behov och tillgngar). Dessa faktorer leder i sin tur till att framgngsrika byrerna anlitas oftare n mindre framgngsrika byrer.

Fr att en byr ska bli framgngsrik, och fortstta vara det, krvs omfattande investeringar i form marknadsfring (studentevent, sommartraineer, kontaktdagar, sponsring etc) samt vrig representation. Dessa verksamheter kostar omfattande summor fr fretagen ifrga.
Citera
2015-01-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_Keeper
I korthet har jag precis samma bild som du.

Fretag r de som kan betala stora summor fr juridisk rdgivning. Fretag vnder sig till de som r bst lmpade/har bst renomm/har bst kompetens i en viss vald prisklass (dr prisklassen beror bland annat p fretagets behov och tillgngar). Dessa faktorer leder i sin tur till att framgngsrika byrerna anlitas oftare n mindre framgngsrika byrer.

Fr att en byr ska bli framgngsrik, och fortstta vara det, krvs omfattande investeringar i form marknadsfring (studentevent, sommartraineer, kontaktdagar, sponsring etc) samt vrig representation. Dessa verksamheter kostar omfattande summor fr fretagen ifrga.
Familjertten d?
Citera
2015-01-31, 15:01
Medlem
Citat:
Well, med framgngsrikt menade jag ngon som kan tjna s mycket pengar du tycker de borde gra, s att sga.

Jag r inte s petig heller.

Citat:
Ja, men du kommer tjna mindre pengar - och de "ondiga" utgifterna r som sagt svra att undvika. Din hypotetiska ensamma advokat som jobbar hemifrn, anvnder gammal litteratur, skter all administration sjlv och begr 1000 kr i timmar kommer f det svrt att g runt.

Det rcker med att begra 500kr/timme fr att det ska lna sig. Framfrallt om man inte kan hitta jobb p ngon byr. Man har ocks frdelen att jobba med de fall man vill- vilket jag tycker r en vldigt stor frdel. Jag tar hellre betalt 500kr/timme fr att frsvara en man som dumpades av sin otrogna maka n 700kr/timme fr att frsvara den bitchiga makan.

Citat:
Om vi bortser frn det rent oetiska - i teorin tminstone ska en advokat ha vldigt stark knsla fr etik - s r det f klienter som inte i frvg vill ha tminstone en bild av vad det kommer att kosta. Det finns skert folk som saltar notan.

Om klienten r njd och betalar ett mycket mindre pris, vad spelar det fr roll?
Senast redigerad av NeutralGuy 2015-01-31 kl. 15:04.
Citera
2015-01-31, 15:27
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Det rcker med att begra 500kr/timme fr att det ska lna sig.

I wish you the greatest of luck. Det hr r allts 1/3 av rttshjlpstaxan - en niv som lett till att en del talar om humanjuristernas situation som ett allvarligt samhllsproblem (mnga duktiga jurister gr ngon annanstans, eftersom det r vldigt svrt att tjna pengar som humanjurist). Du fyller inte 160h i mnaden till att brja med, och srskilt inte om du "vill ta de fall du vill". Heh.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-31 kl. 15:30.
Citera
2015-01-31, 16:05
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutralGuy
Nu r titeln advokat tmligen mngfacetterad och innefattar inte endast affrsjuridiska byrer kring Norrmalmstorg. Skulle vi uteslutande titta p vad en jurist p en sdan byr tjnade skulle vi f ungefr denna lnestege:
Ingngsln: 28 000 - 30 000 kronor
Efter ett r: ~35 000 kronor
Efter tv r: ~42 000 kronor
Efter tre r: ~48 000 - 50 000 kronor
Efter fyra r: ~55 000 kronor
Efter fem r: ~60 000 kronor
Vid ungefr fem r brjar lnesttningen att pverkas inte bara av senioritet, utan ocks andra faktorer ssom hur mnga timmar man debiterar (= bonus) samt hur det gr under lnesamtalet.

Det r intressant att du hnger upp dig p 1 500 kr/h, detta r inte srskilt mycket utan ett "standardpris" fr vad man debiterar fr en nyanstlld bitrdande jurist. Kring 1 200-1 500 kr/h brukar debiteras fr en sdan. Har du jobbat ca fem r r det ltt att kunna debitera omkring 3 000 kr/h, vilket r en summa som givetvis hjs ju mer senior du blir. Tanken bakom att juniora jurister kostar mindre, r att dessa jurister tar lngre tid p sig att utfra saker som sina seniora diton utfr snabbt p rutin. Det vore drfr oskligt att debitera ett hgre timpris nr det r samma uppgift som blir utfrd med samma resultat.

Sedan r det viktigt att inse att "Pengar in" inte korrelerar med "Lner ut" i fretagens rkenskaper. Pengarna gr till bl.a.
  • Hyra
  • Marknadsfring (sommarnotarietjnster, arbetsmarknadsdagar, annonser, studentevent men ocks event som riktar sig till presumtiva klienter)
  • Skatt
  • Materialinkp (att ha en stor byr ger givetvis stordriftsfrdelar)
  • Fortbildning fr anstllda jurister
  • Tckning av kostnaden fr advokatprovet
  • Utdelning till delgare
Vad som ocks r viktigt att inse r att en arbetsvecka p 40 timmar inte innebr en debiterad tid p 40 timmar. Frn det du kommer till kontoret och slr p datorn tills du gr hem p kvllen r det nstan aldrig p s stt att det skulle vara realistiskt att debitera all arbetad tid.

Istllet fr att tala om saker du uppenbarligen inte har ngon som helst insikt i eller erfarenhet av vore det mer kldsamt att ta ett steg tillbaka fr att lsa vad mer kunniga personer skriver. Frhoppningsvis lr du dig ngonting nytt d.
Senast redigerad av eXtremo 2015-01-31 kl. 16:08.
Citera
2015-01-31, 20:21
Medlem
Boblovebudss avatar
Antar att ngra hr ser p suits, fr den hr killen hra smst om det ofta tro? http://www.wlrk.com/rmross/

Fr att va lite ontopic: Hur mnga p SU skte hhs som frsta val?
Citera
2015-01-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Antar att ngra hr ser p suits, fr den hr killen hra smst om det ofta tro? http://www.wlrk.com/rmross/

Fr att va lite ontopic: Hur mnga p SU skte hhs som frsta val?

Mrten Schultz, nu professor vid SU, berttade i senaste avsnittet av Juridikpodden att han skte HHS i frsta hand. Haha.
Citera
2015-02-01, 10:26
Medlem
Karatelits avatar
Arbetsintervju p ngon av de strre affrsjuridisk byrarna. Ngon som vet hur dessa ter sig, dess utformning, frgor m.m? Mjligtvis ngon har erfarenheter?
Citera
2015-02-01, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Arbetsintervju p ngon av de strre affrsjuridisk byrarna. Ngon som vet hur dessa ter sig, dess utformning, frgor m.m? Mjligtvis ngon har erfarenheter?

Har sjlv inte varit p en sn men har kompisar som varit p intervju hos stor affrsjuridisk byr. Sk efter "vanliga frgor p arbetsintervju" genom google, spara alla, skriv svar p dem, va in eller tminstone ha lite koll vad du ska sga. Jusek har ocks en lista p frgor om jag inte minns fel, kolla upp det! En vanlig frga som man fr r:

Vilka kurser som var mest intressanta p utbildningen?
Vad gr du om 5 r?

Enligt kompisarna s r de hrda med frgorna, man fr verkligen massa frgor dvs. det blir inget "vanligt" samtal mellan tv personer. Sjlv har jag varit p intervjuer p andra juridiska organisationer och byrer men de var inte alls lika hrda med frgor som p byrerna inriktade p affrsjuridik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in