Flashback bygger pepparkakshus!
2007-01-08, 22:32
Medlem
hanumans avatar
Jag har stångat huvudet i väggen ett par kvällar med detta nu.... Jag har uppgraderat burken här hemma och införskaffade ett Asus M2N 1394 mobo med en AMD Athlon64 X2 3800+.

Det visar sig att det nforce 430 chipset som sitter på mitt mobo inte supportas av den kärna som hänger med i Ubuntu Edgy 6.10, problemet slår bland annat på nätverket som inte kommer igång. Jag behöver kärnan i version 2.6.19.

Som jag ser det behöver jag hjälp med ett av följande alternativ:

a.) Är det någon som känner till nåt smidigt sätt att dra ner alla paket som behövs för att kompilera kärnan (jag vet knappt vilka jag behöver) och lyfta över dem till datorn som behöver kärnan för kompilering på plats.

b.) Alternativet är att någon kan hjälpa mig med hur jag ska bete mig för att kompilera kärnan på en annan dator, men med konfiguration som passar den dator som behöver kärnan? Jag har en annan dator med Ubuntu installerat som kanske kan lösa den saken, bara jag får lite hjälp....

c.) En annan lösning på problemet som jag inte insett?

Detta problem jagar mig dag och natt....
Citera
2007-01-08, 23:31
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Jag har stångat huvudet i väggen ett par kvällar med detta nu.... Jag har uppgraderat burken här hemma och införskaffade ett Asus M2N 1394 mobo med en AMD Athlon64 X2 3800+.

Det visar sig att det nforce 430 chipset som sitter på mitt mobo inte supportas av den kärna som hänger med i Ubuntu Edgy 6.10, problemet slår bland annat på nätverket som inte kommer igång. Jag behöver kärnan i version 2.6.19.

Som jag ser det behöver jag hjälp med ett av följande alternativ:

a.) Är det någon som känner till nåt smidigt sätt att dra ner alla paket som behövs för att kompilera kärnan (jag vet knappt vilka jag behöver) och lyfta över dem till datorn som behöver kärnan för kompilering på plats.

b.) Alternativet är att någon kan hjälpa mig med hur jag ska bete mig för att kompilera kärnan på en annan dator, men med konfiguration som passar den dator som behöver kärnan? Jag har en annan dator med Ubuntu installerat som kanske kan lösa den saken, bara jag får lite hjälp....

c.) En annan lösning på problemet som jag inte insett?

Detta problem jagar mig dag och natt....

Kör på b, överdrivet enklast.

Bara dra ner, make menuconfig, välj allt du behöver, make-kpkg eller vad ubuntu använder och kopiera initramd och bzImage till godtyckligt USB minne och läggin.

Simple as pie.
Citera
2007-01-09, 09:21
Medlem
Kompilera inte om kärnan. Ladda bara hem tillräckligt med paket för att kompilera rätt modul som du sedan skickar in i kärnan med hjälp av insmod. Jag hade samma problem förra veckan och det är inte särskillt många paket du behöver ladda ner. Har du bara ett usb-minne så går det fint. Alternativt om du har en live-CD sdär nätverket fungerar kan du ju använda den..
Citera
2007-01-09, 15:27
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iveqy
Kompilera inte om kärnan. Ladda bara hem tillräckligt med paket för att kompilera rätt modul som du sedan skickar in i kärnan med hjälp av insmod. Jag hade samma problem förra veckan och det är inte särskillt många paket du behöver ladda ner. Har du bara ett usb-minne så går det fint. Alternativt om du har en live-CD sdär nätverket fungerar kan du ju använda den..

Han skrev ju att han behöver 2.6.19 för att det inte finns stöd i äldre kärnor? Då låter det väldigt dåligt att kompilera moduler eftersom det kommer inte göra en fluga glad.
Citera
2007-01-09, 17:16
Medlem
Nu kör jag inte ubuntu, men kom ändå på en sak som förhoppningsvis kanske är till hjälp för dig. Kolla om datorn du skall kompilera kärnan för har filen /proc/config.gz. I så fall är det den nuvarande konfigurationen och då kan du utgå från den när du kompilerar. Jag brukar efter 'make mrproper' köra zcat /proc/config.gz >/usr/src/linux/.config Byt givetvis ut linux mot namnet på kärnan (exempelvis linux-2.6.18.4).

För att spara nuvarande konfiguration av kärnan i /proc/config.gz måste man också givetvis lägga till detta när man konfigurerar kärnan.

Program för att kompilera kärnan är väl annars gcc och make bland annat, vet ej om dessa ingår i din installation av ubuntu(kör ej själv ubuntu).

edit:
kom på en sak till. Om du skall kompilera kärnan på en annan dator så gör en utan moduler och ta med /proc/config.gz om denna finns. I så fall blir det bara make menuconfig, make och sedan flytta bzImage över till måldatorn.
Citera
2007-01-09, 19:24
Medlem
hanumans avatar
Tackar för alla svar! Min gamla Ubuntudator står och tuggar på för fullt nu. Den kommer, om allt går som det ska vara klar ganska snart. Updaterar med hur jag gick till väga om det funkade. Och om det inte funkade också, antar jag.
Citera
2007-01-09, 20:17
Medlem
hanumans avatar
Det gick inget vidare.... Jag har råkade ut för "kernel panic" tackvare nåt som inte synkade som det skulle och jag uppmanades att använda boot option noapic. Kommer ihåg att jag läste nåt om det där och ska bege mig ut på ubuntuforums.org nu.
Citera
2007-01-09, 21:00
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Det gick inget vidare.... Jag har råkade ut för "kernel panic" tackvare nåt som inte synkade som det skulle och jag uppmanades att använda boot option noapic. Kommer ihåg att jag läste nåt om det där och ska bege mig ut på ubuntuforums.org nu.

Det är normaltsett att du har valt fel CPU eller fel minnesinställningar i din kernelconfig.

Ang. /proc/config.gz så i ubuntu så är finns det stödet, men config filen brukar istället ligga i /boot/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in