Citat:
Ursprungligen postat av flows
Ja, vad tycker du? Är det till någon nytta överhuvudtaget? Har du någon erfarenhet? Hjälpte det på något sätt? Eller?
Bra fråga. Jag har gått i terapi. Undrar själv vilken nytta jag hade av det. Har även anhöriga som gått i terapi under lång tid utan någon "synbar" förändring.
Anledningen till att jag påbörjade terapi var en existentiell kollaps, eller vad man skall kalla det. Livskris av ett för mig totalt främmande slag. Tidvis, under denna period trodde jag mig faktiskt hålla på att bli psykotisk. Närmaste beskrivning jag kan tänka mig är känslan av att falla utan att ha någonting fast att kunna hålla i sig i.
Hursomhelst så tror jag att terapin var nyttig i och med att det var ett forum för mig att samla ihop en massa splittrade tankar. Det är väl det enda jag kan säga på rak arm iallafall.
Jag är ändå väldigt tveksam inför det hela. I ärlighetens namn bör väl påpekas att jag knappast är opartisk. Är uppvuxen i en sorts freudiansk/psykodynamisk retorik där begreppen ständigt påvisat de essentiella bristerna i kommunikation mellan individerna.
Under terapin kände jag aldrig att mina dysfunktionella tankemönster ifrågasattes. Snarare handlade det om ett bekräftande av mig som person, vilket jag antar skulle fungera jagstärkande. En sorts samtalsmässig "omvårdnad" kanske man kan säga. I slutet av terapin så klargjorde också terapeuten sin inledande hypotes, den han utgått ifrån vilken låg i linje med den "behandling" jag erhöll.
Undrar själv i skrivande stund över resultatet faktiskt. Kanske har jag blivit mindre neurotisk men desto mer bitter. Många i min omgivning är delaktiga i "branschen" och har föreslagit ytterliga terapi, med argumentet att det är en lång process att finna en terapeut som man faktiskt kan upprätta en "riktig" arbetsrelation till. För egen del undrar jag isåfall var kvalitetsgranskningen består av, då det ju kostar en betydande summa med terapi.