2007-01-08, 19:53
Bannlyst
Kan man köpa growkits i Danmark i affär elr i Skåne i affär, elr finns det någon svensk hemsida att beställa growkits (till svampar )?

Frågade detta i en annan tråd men fick inget svar.

EDIT: Elr det kanske är olagligt i Sverige
Citera
2007-01-08, 20:01
Medlem
pebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusar´n
Kan man köpa growkits i Danmark i affär elr i Skåne i affär, elr finns det någon svensk hemsida att beställa growkits (till svampar )?

Frågade detta i en annan tråd men fick inget svar.

EDIT: Elr det kanske är olagligt i Sverige

Vad jag vet finns det inga svenska affärer som säljer growboxes eller sporeprints. Tror inte att det är olagligt i sig men att man kan få problem om man säljer det pga att det är "förberedelse till narkotikabrott". Kan inte säga till 100% att det är såhär men har hört/läst det någonstans..
Citera
2007-01-08, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peb
Vad jag vet finns det inga svenska affärer som säljer growboxes eller sporeprints. Tror inte att det är olagligt i sig men att man kan få problem om man säljer det pga att det är "förberedelse till narkotikabrott". Kan inte säga till 100% att det är såhär men har hört/läst det någonstans..
ingen i danmark då? Kan man kanske köpa det i christiania elr är det förbjudet med svampar där?
Citera
2007-01-08, 22:01
Medlem
indulgences avatar
Growboxes är olagliga att köpa i sverige då dem innehåller dem aktiva ämnena som är olagliga.

Spore prints är vad jag vet lagliga men är väll som peb säger att man kan åka fast för förberedelse eller liknande.
Citera
2007-01-08, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av indulgence
Growboxes är olagliga att köpa i sverige då dem innehåller dem aktiva ämnena som är olagliga.

Spore prints är vad jag vet lagliga men är väll som peb säger att man kan åka fast för förberedelse eller liknande.
är du säker?
För att jag har för mig ha läst i en annan tråd att de var lagliga sålänge man inte aktiverade nått ämne jag inte kommer ihåg.

EDIT:Mycelet tror jag att det heter...
Citera
2007-01-09, 02:33
Medlem
indulgences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusar´n
är du säker?
För att jag har för mig ha läst i en annan tråd att de var lagliga sålänge man inte aktiverade nått ämne jag inte kommer ihåg.

EDIT:Mycelet tror jag att det heter...

Jo det där mycelet har dem aktiva ingredienserna i sig och är därmed olaglig tyvär. =(
Citera
2007-01-09, 14:09
Medlem
Rule.Dems avatar
Är du säker?

Har själv beställt från utlandet ett flertal gånger, och en gång har tullen öppnat det och ändå tog dom det inte?

Men mycelet innehåller ju inget psilocibyn.
Citera
2007-01-09, 16:37
Medlem
indulgences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rule.Dem
Är du säker?

Har själv beställt från utlandet ett flertal gånger, och en gång har tullen öppnat det och ändå tog dom det inte?

Nu med alla som kommer emot mig kan jag inte vara lika säker längre. Tullen kanske inte orkade bry sig eller något. Har hört från flera andvändare at det är olagligt med ready to grow growboxes pga att dem innehåller något/båda av dem aktiva ämnerna som är olagliga. Nu får någon komma snabbt och stärka det jag säger innan jag gör bort mig helt!
Men är fortfarande 99,80% säker =)

Edit:
Taget från svampodlings tråden :
Vad är lagligt?
Det som är olagligt är de aktiva ämnerna i svamparna (psilocybin och psilocin). Det betyder alltså att odling av cubensis är olagligt enligt svensk lag.
Sporer, sporeprints och de flesta growboxar är däremot lagliga. Så länge de bara innehåller sporer och ingen aktiv substans så är det lagligt.
De growboxar jag kommit i kontakt med har varit helt lagliga, där börjar inte mycelieväxten förrän man aktiverat den och det betyder att det är sporer som frisläpps då man aktiverar den och då är det inget olagligt.
I teorin skulle man kunna bli fälld för "förberedelse till narkotikabrott" men detta har jag bara hört hänt då det handlat om massimport och vidareförsäljning.
Även fast det oftast är lagligt att importera sporer och growboxar så händer det att de fastnar i tullen, detta är oftast för att tulltjänstemännen inte vet vad det är de håller i handen och tar det säkra före det osäkra och beslagtar det. Detta får de inte göra och har man lite råg i ryggen så ringer man bara till dom och undrar varför sporerna man beställt för sin doktorsexamen i mykologi inte kommit fram, då måste dom så vitt jag vet ge dig dina sporer.
Ibland kan det bli problem ifall man inte orkar göra en egen sporspruta och beställer en från nätet, då kan de beslagta den då sprutor är olagliga att föra in i landet. En del sporsprutor som man kan beställa från nätet är dock trubbspetsiga vilket betyder att de inte går att använda för injicering. Detta ska enligt en källa göra att sprutan blir laglig men jag har inte än hört om någon som fått sin spruta genom tullen efter att påpekat detta.
Ett annat sätt att skaffa en spruta om man inte har kontakter på sjukhus är att köpa sig en bläckrefillspruta från Biltema, tömma den på bläck och rengöra den ordentligt. Jag har inte själv testat detta men bara man rengör den tillräckligt ska den funka utmärkt."

Okay jag erskänner mig skyldig till okunnighet =(
Citera
2007-01-09, 18:29
Medlem
Yeah!!s avatar
Mycel är olagligt då det innehåller Psilocybin.
Citera
2007-01-10, 22:44
Medlem
Rule.Dems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeah!!
Mycel är olagligt då det innehåller Psilocybin.

Jag är nästan 100% säker på att det står i instruktionerna att det inte finns något psilocybin i mycelet. Men nu börjar jag själv bli lite osäker, men i alla fall kan jag intyga en sak det har gått säkert och få in dom till Svea Moderland.
Citera
2007-01-11, 00:35
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rule.Dem
Är du säker?

Jo, mycelet innehåller psilocybin.

Tullen vet nog inte allt om svampkultivation... Antagligen öppnade dom paketet, såg att det inte var en påse vitt pulver, och skickade vidare den till dig.
Citera
2007-01-12, 06:50
Medlem
n3ons avatar
Oj, jag fick just en vision. en vision om att det kommer finnas intressen för folk i framtiden, som är lagliga Jag är stekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in