2007-01-07, 15:38
Medlem
Tjena

Jag skall hålla föredrag nästa vecka och undrar vilken medicin som skulle fungera bäst av inderal och stesolid för att dämpa nervositeten.

Jag har använd inderal vid några uppträdanden, men jag finner det att jag blir väldig seg av 40 mg. Talar lite väl långsamt, hela kroppen blir långsam.

Av stesolid däremot finns det en risk för att jag blir apatisk och även av det kan jag bli väldigt seg i skallen av vid en dos av 10 mg.

Alternativen som jag funderar över är att antingen ta 30 mg inderal eller 5 mg stesolid. Vilket alternativ skulle du ha valt?
Citera
2007-01-07, 15:57
Medlem
lakritspipans avatar
Jag skulle kört Stesolid om jag hade haft bra koll på hur jag ska lägga upp föredraget, om det inte hade vart för svårt och krångligt helt enkelt. Om det hade vart nåt krångligt som innebär att man måste vara mer klar i skallen vid tillfället så hade jag kört Inderal. Annars kan du ju kombinera de två medicinerna, köra liten dos av varje, det har jag gjort vid nojjiga tillfällen och det brukar gå bra.
Citera
2007-01-07, 16:10
Medlem
OK bra idé lakrits.

Alternativen blir såhär då

1.5 mg stesolid och 10-20 mg inderal
2. 30 mg inderal
3. 5 mg stesolid

Knepigt att välja bara.
Citera
2007-01-07, 16:12
Medlem
Bullsquids avatar
10-20 mg stesolid hade jag kört på

vad e inderal förresten? e det benso? aldrig hört talas om iaf
Citera
2007-01-07, 16:15
Medlem
Inderal gör blodet tunnare så man inte blir lika röd i ansiktet
Citera
2007-01-07, 16:16
Medlem
jrgbgs avatar
inderal är ju som gjort för såna tillfällen, men 40 mg kanske e lite väl mycket.
jag körde på 80 ett tag när jag hade hjärtklappning, men kunde knappt känna hjärtat slå. har kört på 10-20 mg vid behov senaste tiden.
kör en halv 5mg stecolid & 20 mg inderal. för mycket stec om du inte tar det väldigt ofta gör dig lite seg, som du e full..inget bra intryck =)
lägg den under tungan & låt den smälta så verkar den fortare. annars kan det ta ett tag innan den har full effekt när du tar så lite.
har du stec & inderal så testa innan och provprata inför ett par kompisar eller så. så vet du inför framtiden med =)
Citera
2007-01-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vogg
Inderal gör blodet tunnare så man inte blir lika röd i ansiktet
Nope, det är en beta-blockerare. Blockerar de fysiska symptomen på en stressreaktion.
Citera
2007-01-07, 16:26
Bannlyst
Eftersom du blir seg av stesolid och inderal så är Tjack definitivt det bästa alternativet för dig.. Kan lova dig att du inte kommer känna nån seghet alls
Citera
2007-01-07, 16:29
Medlem
jrgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av van bilderass
Nope, det är en beta-blockerare. Blockerar de fysiska symptomen på en stressreaktion.
helt riktigt..får hjärtat att hålla en lägre takt. man blir helt enkelt inte stressad.
men om man tar för mycket så blir man seg & hjärnan får förmodligen inte det syre den behöver när man står där & skall koncentrera sig, eftersom hjärtat inte levererar den mängd blod det egentligen skulle =)
Citera
2007-01-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrgbg
helt riktigt..får hjärtat att hålla en lägre takt. man blir helt enkelt inte stressad.
men om man tar för mycket så blir man seg & hjärnan får förmodligen inte det syre den behöver när man står där & skall koncentrera sig, eftersom hjärtat inte levererar den mängd blod det egentligen skulle =)

Helt riktigt, bra att du beskriver hur det verkar . Att hjärtat slår långsammare beror på att medicinen blockerar receptorer för stresshormoner i hjärtat. Stresshormonerna kan då inte binda till receptorerna vilket resulterar i utebliven stressreaktion i hjärtat som resultat.
Citera
2007-01-07, 17:59
Medlem
Bullsquids avatar
Om man tar bort nervositeten så blir man ju inte röd i ansiktet
räcker med stesolid
Citera
2007-01-08, 12:54
Medlem
Tjackmästarens avatar
Jag skulle utan tvekan valt Inderal. 20 mg är för mig lagom dos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in