Flashback bygger pepparkakshus!
2007-01-04, 17:58
Medlem
JoffaJaffers avatar
Har sökt igenom forumet och inte hittat ngn tråd om den underbart goda bakelsen/tårtan/fenomenet cheesecake!

Använde mig av ett recept hämtat från recepten.se [se spoilervarningen]

Hur som helst, god vart den, och nu vill jag ta det till nästa nivå!

Hur kan jag göra en cheesecake ännu godare?

Kom gärna med tips och trix! samt egna recept
Citera
2007-01-04, 18:00
Medlem
Tja, det känns lite "cheesecake som cheesecake". Men en god grej som jag brukar göra, är att värma frysta hallon i micron och gegga ett lager på kakan när man tar ut den. Fast det är ju inte något nytt direkt. Men just det att det är ljumna geggiga hallon på en kall cheesecake är ju bara såååå gott.
Citera
2007-01-04, 18:06
Medlem
Tråknicks avatar
Detta var ju en frozen cheesecake och det är ju väldigt gott. Jag gör som Kimsan men värmer istället hallon och blåbär på spisen med lite socker, så att det blir som en varm sylt till. Det passar fint till den kalla kakan.

Men är du sugen på en annan variant så ska du börja med andra cheesecakes som inte är frozen utan istället bakade. Det tar längre tid men är definitivt värt det. Jag har inga onlinerecept men ett i en bok med banan och blåbär i, sjuuuuukt gott!
Citera
2007-01-06, 04:30
Medlem
JoffaJaffers avatar
tack för tipsen

Hur länge tror ni att cheesecaken kan stå i frysen?
det blev lite mkt
Citera
2007-01-06, 12:16
Medlem
Morsan har ett lite "juligare" recept där hon i botten använder sig av pepparkakkor och i smeten har med saffran. Fruktansvärt gott. Ska se om jag kan få tag i receptet åt dig för den måste man prova om man gillar Cheescake.
Citera
2007-01-06, 12:37
Medlem
sc0ttys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoffaJaffer
tack för tipsen

Hur länge tror ni att cheesecaken kan stå i frysen?
det blev lite mkt
I det recept som du delade med dig av så stod det att den håller 3-6 månader i frys.

Jag har ingen nämnvärd erfarenhet av denna frys-variant, men "vanlig" cheesecake blir suverän om man har lite/mycket rivet limeskal i krämen.

Annars är väl det mest centrala i en cheesecake toppingen. Vi brukar oftast toppa med tropisk marmelad av märket "Den gamle fabrik", men en riktigt höjdare är en topping av passionsfrukt enligt följande recept:

1 1/2 gelatinblad
3 passionsfrukter
1 dl vatten
4 msk strösocker
pressad saft av 1 lime

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Sjud innanmätet från passionsfrukten, vatten, socker och limesaft ca 5 min i en liten kastrull. Sila eventuellt bort kärnor och häll tillbaka spadet i kastrullen. Lyft upp gelatinet ur vattnet och smält gelatinet i det varma spadet under omrörning. Låt spadet svalna innan den försiktigt hälls över kakan.

Keep it real, fatsos!
Citera
2007-01-06, 14:10
Medlem
Fabian FoXXs avatar
Brukar också göra en smet/sylt till bestående av jordgubbar och lime.

Bara att mosa jordgubbar och tillsätta saften av lime och ev. lite limeskal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in