2007-01-04, 16:31
Medlem
Hej.

Fick en fond i julklapp av mormor & morfar.

Det är bara så att jag inte fattar om dom pengar dom satte in kommer direkt till mitt konto och jag kan använda dom när jag vill? Eller växer/minskar pengar lite då och då?

Någon som vet kan väl förklara.

Mvh
Citera
2007-01-04, 16:33
Medlem
Spökets avatar
"En fond är en samling, eller portfölj, av aktier och/eller räntebärande värdepapper. En fond innehåller ofta värdepapper för flera hundra miljoner kronor. Den som sätter pengar i en fond äger en liten del av fondens värde. Fondens tillgångar ägs helt och hållet av de andelsägare som satt in pengar i fonden. Om en fond innehåller aktier i t ex 70 olika börsföretag blir andelsägarna indirekt aktieägare i alla de 70 bolagen. Om tillgångarna i fonden ökar i värde stiger också värdet på varje andel. Andelarnas värde kan uttryckas som ett genomsnittligt anskaffningsvärde.

Fonder anses generellt som tryggare (mindre risk) än de underliggande värdepapperna eftersom den sprider riskerna. Olika fonder har dessutom olika riskprofil beroende på hur de investerar pengarna. Fonder som investerar i nystartade företag eller i utvecklingsområden kallas högriskfonder medan räntefonder kallas lågriskfonder.

Eftersom någon (en fondförvaltare) tar hand om fonden och köper och säljer värdepapper för fondens pengar tas det ut diverse avgifter. Normalt kostar det någon procent av satsat kapital per år att ha pengarna i fonden. Men meningen är ju att fondens utveckling ska kompensera för den kostnaden och ge avkastning ändå."

Källa wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fond_%2...29#Aktiefonder
Citera
2007-01-04, 20:48
Medlem
Så den kan alltså både stiga och minska med mindre summor? Och när kan jag ta ut pengarna? Eller är dom som vanligt på mitt konto hela tiden?

Mvh
Citera
2007-01-04, 21:08
Medlem
Du äger ett visst antal fondandelar. Dessa kan stiga eller sjunka i värde (mycket eller lite), oftare går det dock upp än ner och den förväntade riktningen är alltid uppåt. För att få ut värdet av tillgången i reda pengar måste du sälja andelarna. Du kan då sälja hela innehavet eller en del av det. En sådan säljorder kan du lägga när du vill (de genomförs dock på bankdagar och pengarna blir tillgängliga med några dagars fördröjning).

Om du har ett bankkonto, det du kallar ditt konto, på en utav storbankerna och fondsparande via samma bank så kommer pengarna vid en försäljning av fondandelar typiskt automatiskt att trilla in på "ditt konto".

Om din mormor och morfar däremot har köpt fonder åt dig i en helt annan bank hamnar kanske pengar från fondförsäljning på ett helt annat konto än vad du kallar "ditt konto" och du måste då också överföra dem.
Citera
2007-01-04, 21:31
Medlem
Okej. Då vet jag lite bättre iaf, tackar för det.=)

Mvh
Citera
2007-01-04, 21:31
Medlem
Mesharrys avatar
Fonder fungerar lite förenklat så här: Du sätter in x antal kronor, antingen en engångssumma eller lite varje månad. Sedan skickar banken med jämna mellanrum ut ett brev där de meddelar hur mycket dina pengar minskat i värde. Ibland får du med en tidning tillsammans med meddelandet. Himla kul sätt att spara på
Citera
2007-01-04, 22:51
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Fonder fungerar lite förenklat så här: Du sätter in x antal kronor, antingen en engångssumma eller lite varje månad. Sedan skickar banken med jämna mellanrum ut ett brev där de meddelar hur mycket dina pengar minskat i värde. Ibland får du med en tidning tillsammans med meddelandet. Himla kul sätt att spara på

du gillar inte fonder va?
Citera
2007-01-05, 02:39
Medlem
Pengarna kan väl öka också?=) Annars känns det dumt att ha en, typ.
Citera
2007-01-05, 02:59
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolleHjarta
Pengarna kan väl öka också?=) Annars känns det dumt att ha en, typ.

Jo klart de kan men gör de det så kommer farbror staten och tar 30% av dem så du inte ska bli för glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in