2007-01-04, 11:56
Bannlyst
Ja, som topic lyder. I vilket typsnitt är brödtexten här?

// Roger P.
Citera
2007-01-04, 12:11
Medlem
Trills avatar
Verdana

Kod:
<style type="text/css">
<!--
/* vBulletin 3 CSS For Style 'Flashback Blue' (styleid: 6) */
body {
	background: #FFFFFF;
	color: #000000;
	font: 10pt verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif;
}
<osv..>

Källa : RB
Citera
2007-01-04, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trill
Verdana
Kan det stämma? Jag tycker inte att FB´s Verdana ser likadan ut som den Verdana jag får fram i mitt Word. Texten är liksom mer hoptryckt här...

// Roger P.
Citera
2007-01-04, 12:28
Medlem
Trills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Kan det stämma? Jag tycker inte att FB´s Verdana ser likadan ut som den Verdana jag får fram i mitt Word. Texten är liksom mer hoptryckt här...

// Roger P.
Om du trycker Ctrl-u i Firefox så får du upp detta :
Kod:
body
{
	background: #d9d1b7;
	color: #000000;
	font: 10pt verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif;
	margin: 0px 0px 0px 0px;
	padding: 0px;
Citera
2007-01-04, 13:47
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Ja, som topic lyder. I vilket typsnitt är brödtexten här?

// Roger P.
Om du kopierar en text från flashback och sätter in den i Words får du fram svaret: Normal + Verdana, 10,5 pt, Svart. Alltså Verdana + normal formatering, 10,5 storlek och svart färg!
Citera
2007-01-04, 15:35
Medlem
FYI så är för övrigt Verdana 10.5 punkter det typsnitt och den teckenstorlek som är optimal för att göra läsandet av text så enkel som möjligt. Lägg till ett rad avstånd på 1.5 och du har den perfekta texten, ur läsbarhetssynpunkt. Så bra jobbat, Flashback!

(en del minns man från sina gamla universitetsstudier i produktutveckling och användarvänlighet)
Citera
2007-01-04, 16:59
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
FYI så är för övrigt Verdana 10.5 punkter det typsnitt och den teckenstorlek som är optimal för att göra läsandet av text så enkel som möjligt. Lägg till ett rad avstånd på 1.5 och du har den perfekta texten, ur läsbarhetssynpunkt. Så bra jobbat, Flashback!

(en del minns man från sina gamla universitetsstudier i produktutveckling och användarvänlighet)

Menar du tryckt text eller på dataskärm? Jag har lärt mig att man bör använda ett serif-teckensnitt på tryckt text och helst ett utan när det gäller dataskärm.
Citera
2007-01-04, 21:34
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777

Borde man inte ha lärt sig att inte sär skriva om man har universitet studier i bagaget?

Verdana är kanon bra för övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in