2007-01-04, 06:07
Medlem
DrLs avatar
Hej och hallå!
Går i bilbytartankar och har fastnat för nuvarande V70:n.
Har kört V70-taxi(Bi-Fuel) nu i snart 2 år, och jag måste säga att ergonomi och stolar är något av det grymmaste i bilvärlden!
MEN, det enda jag kan om V70:n är dess köregenskaper och komfort, samt att jag vet hur man krockar med den Har försökt hitta information om bilen på nätet, men hittar bara Robert Collin-bullshit.
Som taxislusk rapporterar jag bara felen och vid nästa service brukar det vara åtgärdat, således vet jag ej hur bra bilen är i "civilt" bruk. Taxibillar rullar ju ganska hårt.....
Kollat lite och har vid eventuellt bilköp bestämt mig för en:

01-03 med 10k-12k mil på mätaren
140hk, 170 hk eller en 200hk turbo(driftsäkerhet/ekonomi prioriteras)
Skinn, automatlåda och antispinn är enda krav på utrustning(allt annat är ren bonus)
feta alufälgar ej nödvändigt, vill ha 15 tum(bäst komfort/ekonomi)

Så mina kära FB:are, all information ni sitter inne på om denna bil tas tacksamt emot, gärna från er med egna kunskaper och upplevelser(produktblad har jag läst igenom).....

Bra eller dålig bil?
Citera
2007-01-04, 08:28
Medlem
Har du tittat på http://www.carsurvey.org/model_Volvo_V70.html?
Citera
2007-01-04, 18:22
Medlem
rebbans avatar
Jag kan inte annat än att rekomendera den.
Men hoppa över 140 och 170 motorerna och ta nån större eller D5.
Ljudpaketet bör va 803 och inte nått mindre.
Sen är det bara att se till att den har den utrustningen du vill ha.
Citera
2007-01-04, 18:47
Medlem
core_s avatar
D5:an är riktigt fin att köra, älskar den med automatlåda, jämfört med 140 och 170 som rebban sa.
Vill du hellre ha bensin så går 2.5T rätt gott (eller 2.4T innan 2003).

Skulle du nu mot förmodan gå på en XC så köp en efter -02. 2002 lanserades Haldexkopplingen (för fyrhjulsdriften, that is) istället för den riktigt sunkiga viskon som satt i innan
Citera
2007-01-04, 21:45
Medlem
Muskedunders avatar
Bästa andrahandsvärdet på marknaden av "normala" bilar. I snitt 9.6% enligt AMS bilhandlarpanel. Det är ju bra.

I övrigt - du har ju kört bilen själv. Du har känt hur skön den är att åka i.
Ang motor så är det helt beroende på mil du kör, men själv skulle jag siktat på D5. 163hk räcker bra, och den har låg förbrukning. Go Go.
Citera
2007-01-05, 00:16
Medlem
DrLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muskedunder
I övrigt - du har ju kört bilen själv. Du har känt hur skön den är att åka i.
Ang motor så är det helt beroende på mil du kör, men själv skulle jag siktat på D5. 163hk räcker bra, och den har låg förbrukning. Go Go.

Sant, jag vet hur underbar bilen är att köra, men jag vet inget annat om den.
Alternativet för mig blir en bensinare, för jag kör inte tillräckligt många mil för att passera brytgränsen(kör i snitt 1200 mil om året privat), en diesel är även dyrare i inköp och service. Men jag vet att D5:an är ett underverk att köra
Var inne på Volvo idag, och verkstadskillarna sa att 140 hästars motorn är den som krånglar minst, har även hört samma sak från åtskilliga taxi-ägare som kör bensin V70.
Men som sagt, jag postade här för att bredda mina erfarenheter och nå ut till många som sitter inne på kunskaper om V70.
Citera
2007-01-05, 00:21
Medlem
k0rv3ns avatar
Det e det att med 140 hästarn händer det inte mkt när man gasar. Jag rekomenderar bilen starkt men med som sagt 170 häst eller mer. En T5 hadde ju inte varit fel.
Citera
2007-01-05, 13:16
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL
Var inne på Volvo idag, och verkstadskillarna sa att 140 hästars motorn är den som krånglar minst, har även hört samma sak från åtskilliga taxi-ägare som kör bensin V70.
Jag har en 140-hästars -02:a och är helt nöjd med den. Det är ingen fysisk skillnad mellan 140- och 170-hästarsvarianterna. Det är samma motor bortsett från att programvaran skiljer sig, så om 140-hästars krånglar minst borde det gälla 170-hästarsvarianten också. Om det inte är så att de generellt sett körs lite hårdare, kanske.

Jag har inte så mycket info att komma med mer än att bilen "bara funkat". Har du specifika frågor så svarar jag gärna om jag kan.
Citera
2007-01-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatmannen
Det är ingen fysisk skillnad mellan 140- och 170-hästarsvarianterna. Det är samma motor bortsett från att programvaran skiljer sig, så om 140-hästars krånglar minst borde det gälla 170-hästarsvarianten också. Om det inte är så att de generellt sett körs lite hårdare, kanske.

Det kanske frestar på motorn att man plockar ur 30 hästar extra?
Är det enbart mjukvara som skilljer, 30 häst låter mycket isf?

Angående v70 generellt kan jag inte annat än hålla med om andrahandsvärdet och komforten.
Citera
2007-01-07, 00:54
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krl-jhn
Det kanske frestar på motorn att man plockar ur 30 hästar extra?
Så kan det ju vara, förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av krl-jhn
Är det enbart mjukvara som skilljer, 30 häst låter mycket isf?
Som jag har förstått det iaf. Det finns en trimsats som tagits fram av det där svenska trimföretaget som jag inte minns vad de heter som man kan köpa till denna motor. Det är ren omprogrammering. Man behöver inte ens öppna motorhuven, utan bara koppla upp sig via OBD-II kontakten. Då ska man få ur 183 hästar, så "färdigtrimmat" från fabrik till 170 hk låter väl inte orimligt.
Citera
2007-01-07, 01:16
Medlem
kingcools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatmannen
Så kan det ju vara, förstås.

Som jag har förstått det iaf. Det finns en trimsats som tagits fram av det där svenska trimföretaget som jag inte minns vad de heter som man kan köpa till denna motor. Det är ren omprogrammering. Man behöver inte ens öppna motorhuven, utan bara koppla upp sig via OBD-II kontakten. Då ska man få ur 183 hästar, så "färdigtrimmat" från fabrik till 170 hk låter väl inte orimligt.

Jepp, motorn är den samma i både 140 och 170 hkutförande. Skillnaden mellan de två motorerna är i de högre varvregisterna, där 140hk i stort sett "dör" över ~ 4500 varv medan den starkare fortsätter att dra.
Dock sitter det andra grejjer på 170hästaren, som annorlunda utväxling och troligtvis lite mer smågrejer.

140-hästarn är en trevlig maskin för att ha så låg i effekt i en så tung bil, men personligen vill jag ha mer vrid och då är nästa steg antingen 2.4D/D5 eller 2.5T, vilka jag tycker lirar otroligt mycket bättre med bilen i övrigt.

Edit:
Kolla stötdämpare,(klonk i) framvagn, elhissar, lås. (inkl skuffluckan) Dessa prylar är bland de vanligaste felen på V70. Givetvis ska du satsa på en så sen årsmodell som möjligt och undvik gärna 00/01 på grund av strulande ETM.
Citera
2007-01-15, 19:43
Medlem
Måste passa på och hänga på angående intresset för en beg V70 och undrar därför vad ETM är för något?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in