2007-01-04, 02:34
Medlem
Trentors avatar
Jag tycker språk-forumet fungerar mycket bra, troligen är det ett av de mest kvalitativa forumen på Flashback. Men ibland känns det lite begränsat, jag tror att många är intresserade av andra språk än svenska och just nu känns det lite oangenämt att posta enskilda triviala frågor om andra språk. Därför önskar jag att det är uppdelat i delforum, där tex engelska, spanska, franska och kinesiska har sin plats. För som det är nu handlar trådarna nästan uteslutande om svenska, vilket kan tyckas vara lite tråkigt. Förvisso är det inget som stoppar mig att skriva om franska i nuvarande form, men man skulle få en bättre översyn och ärligt talat mer kunskap om det fanns ett enskilt forum bara för exempelvis franska.
Citera
2007-01-04, 07:19
Medlem
ojns avatar
Åtminstone ett underforum för samtliga utländska språk vore trevligt.
Citera
2007-01-04, 07:21
Medlem
dallassallads avatar
Jag som försöker hjälpa till så gott jag kan men bara pratar svenska och till viss del engelska, tycker det har fungerat bra med den stora tråden för engelska vi har nu. Man kanske kan göra så för andra utländska språk?
Citera
2007-01-04, 10:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Jag är nog lite tveksam till om det finns eller kan komma att finnas trådunderlag för sådana delforum. Utöver den stora engelska-tråden finns ju även den motsvarande samlingstråden Tråden för frågor om tyska språket, och att döma av inläggsfrekvensen i den skulle nog ett särskilt underforum ens för tyska inte vara särskilt välbesökt. Frågor/diskussioner skall ju förhoppningsvis uppstå ur ett behov och inte utifrån det faktum att det råkar finnas ett forum eller ens en särskild tråd om ett ämne, så det är tveksamt om några värdefulla diskussioner eller någon ytterligare sakkunskap skulle tillkomma genom underforum av detta slag.

Dessutom finns det ju många diskussioner som går över språkgränser och hämtar exempel från olika håll - det kan handla om etymologi/språkhistoria, inlärningstekniker, stilfrågor, språksociologi etc. I dessa fall skulle det nog bara vara en nackdel om man försökte upprätthålla strikta språkgränser genom underforum.

Glöm hellre din tvekan att posta "enskilda triviala frågor" om enskilda språk, de är högst välkomna!
Citera
2007-01-04, 10:19
Bannlyst
Jag pratade tidigare med en moderator och vill gärna se ett retorikforum, där man lär sig olika debattekniker och att använda rätt saker rätt. Sänka den andras trovärdighet ochd ylikt. Även använda det som en mall för vad som är rätt och fel.
Citera
2007-01-04, 14:16
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Jag pratade tidigare med en moderator och vill gärna se ett retorikforum, där man lär sig olika debattekniker och att använda rätt saker rätt. Sänka den andras trovärdighet ochd ylikt. Även använda det som en mall för vad som är rätt och fel.

Det finns en tidigare diskussion som håller möjligheten öppen för ett särskilt retorikforum om underlag finns: Retorik, argumentationsteknik, debattstil - vilket forum?. Tills vidare tycker jag dock personligen nu som då att sådana trådar har sin naturliga plats i Språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in