Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-04, 02:06
Medlem
Abbe78s avatar
Hej folket på flashback. Jag börjar bli lite orolig över mina matvanor och tror att det blir lite för mycket snabbmat i mitt liv. Jag vet allt om övervikt och sånt där men min fråga till er är: Vad är det som igentligen händer inuti kroppen? Vilka delar är det som tar stryk och hur farlig kan det bli?
Citera
2007-01-04, 02:22
Medlem
sagolandets avatar
hjärtat tar stryk..
Citera
2007-01-04, 03:36
Medlem
Toasts avatar
Det finns väl chans att man drar på sig någon näringsjukdom, typ skörbjugg, om du aldrig äter frukt eller dyl.
Citera
2007-01-04, 03:57
Medlem
likeithards avatar
vad exakt menar du när du skriver "snabbmat"?

sen behöver nog inte sk snabbmat vara skadlig över huvud taget.. men det beror ju på vilken sorts snabbmat vi pratar om, hur ofta, vilka mängder osv.

äter man t ex pommes varje dag kan jag tänka mej att blodvärdena blir dåliga, eller om man aldrig äter färska grönsaker så lär man nog få i sej lite väl lite vitaminer - men å andra sidan finns det vitamintillskott..
Citera
2007-01-04, 04:02
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbe78
Hej folket på flashback. Jag börjar bli lite orolig över mina matvanor och tror att det blir lite för mycket snabbmat i mitt liv. Jag vet allt om övervikt och sånt där men min fråga till er är: Vad är det som igentligen händer inuti kroppen? Vilka delar är det som tar stryk och hur farlig kan det bli?
Med snabbmat anar jag att du menar Pizza, hamburgare, strips och liknande.
Sådan mat är ju väldigt fet, vilket kan och också gör om du äter det ofta, att du får högt kolesterolvärde, med andra ord, det sliter på hjärtat, absolut inte bra för kärlen.
Är du mycket överviktig tex så sliter det också på leder, och hjärtat, då det är en extra börda att släpa runt på.
Sen är det ju mest tomma kalorier i sådan mat, utan nödvändiga vitaminer och mineraler vilket kan leda till olika bristsjukdomar.
Citera
2007-01-04, 15:04
Medlem
Abbe78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MYRSLOKEN
Med snabbmat anar jag att du menar Pizza, hamburgare, strips och liknande.
Sådan mat är ju väldigt fet, vilket kan och också gör om du äter det ofta, att du får högt kolesterolvärde, med andra ord, det sliter på hjärtat, absolut inte bra för kärlen.
Är du mycket överviktig tex så sliter det också på leder, och hjärtat, då det är en extra börda att släpa runt på.
Sen är det ju mest tomma kalorier i sådan mat, utan nödvändiga vitaminer och mineraler vilket kan leda till olika bristsjukdomar.

Ja precis, Det va den typen av snabbmat jag menade.
Jag har ingen övervikt men jag brukar alltid få lite ångest imellan åt.
"Varför åt jag den där Pizzan?" "Varför tog jag en extra stor cola?"
Citera
2007-01-04, 18:01
Medlem
Continental Ops avatar
kebabtallrik med ris och om du måste äta burgare ta inte frittar, eller bara ät hamburgare, sen multivitamin, då är det lugnt

pizzadeg, ost o frittar är det farliga
Citera
2007-01-04, 18:08
Medlem
Blå Rutas avatar
Man får massa energi, vilket går ut i blodet som blodfetter. Om man har för högt värde av detta i blodet (vilket överviktiga inte måste ha, men folk som väger normalt kan ha) så kan dessa blodfetter fastna i kärlväggarna. Då blir det en beläggning som sakta krymper området där blodet passerar igenom. Sedan kan stora delar av detta brytas loss och fara iväg. När denna klump sedan kommer till nästa kärl där det också är trångt så kan klumpen fastna i hålet och helt blockera kärlet = blodpropp.
Extra farligt blir det om dessa kärl är kranskärlen runt hjärtat eller alla småkärl i hjärnan. Båda dessa stryper då blodtillförseln till väldigt viktiga organ i kroppen.
Citera
2007-01-04, 18:10
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Dålig kost -> övervikt -> hjärt- och kärlsjukdomar
Dålig kost -> dålig hy
Dålig kost -> mag- och tarmcancer
Citera
2007-01-04, 19:03
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Se filmen / dokumentären "oversize me" eller var det en annan? Har för mig det var den iaf, då lever han på mc donalds i en månad å du får se hur bra han mår.

Paulo roberto (boxaren, skådisen, programledaren) gjorde samma sak men käkade pizza, hamburgare, korv och chips etc ist i en månad med regelbundna läkarbesök. Vet inte hur man får tag på det programmet för att se igen dock, mins inte ens vad det hette.
Citera
2007-01-04, 19:03
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Se filmen / dokumentären "oversize me" eller var det en annan? Har för mig det var den iaf, då lever han på mc donalds i en månad å du får se hur bra han mår.

Paulo roberto (boxaren, skådisen, programledaren) gjorde samma sak men käkade pizza, hamburgare, korv och chips etc ist i en månad med regelbundna läkarbesök. Vet inte hur man får tag på det programmet för att se igen dock, mins inte ens vad det hette.

Supersize me, heter den ...
Citera
2007-01-04, 22:02
Medlem
Abbe78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Man får massa energi, vilket går ut i blodet som blodfetter. Om man har för högt värde av detta i blodet (vilket överviktiga inte måste ha, men folk som väger normalt kan ha) så kan dessa blodfetter fastna i kärlväggarna. Då blir det en beläggning som sakta krymper området där blodet passerar igenom. Sedan kan stora delar av detta brytas loss och fara iväg. När denna klump sedan kommer till nästa kärl där det också är trångt så kan klumpen fastna i hålet och helt blockera kärlet = blodpropp.
Extra farligt blir det om dessa kärl är kranskärlen runt hjärtat eller alla småkärl i hjärnan. Båda dessa stryper då blodtillförseln till väldigt viktiga organ i kroppen.

Det där svaret tackar jag för, det va det där jag va ute efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in