Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-04, 01:12
Medlem
Smaskenss avatar
Jag tycker om oliver.... Så mycket att jag anser mig inte ha råd att köpa kvalitet, eftersom jag äter så mycket. Nu har jag en fråga som rör inläggning:

De svarta oliver på lågpris som man köper från coop, willys etcetera är ofta hyfsade. Smaklösa men milda och okomplicerade. De gröna däremot är alltid sura som tusan.

Jag experimenterar just nu med att förbättra dåliga produkter från willys med enkla medel. Med oliverna har jag testat att hälla bort hälften av lagen, fylla upp med vatten och kasta i lite senapsfrön och ett par lagerblad. Men den där saltiga sura smaken är ändå kvar.....

Kan någon med erfarenhet av inläggning av mat ge mig lite tips?
Citera
2007-01-04, 01:14
Medlem
LadyTieras avatar
ha dom i bröd, 4 dl vatten, jäst, rosmarin, salt, socker, mjöl tills det är en bra deg, låt jäsa, rulla in oliver, forma till bröd, grädda i 200c efter jäsning.
Citera
2007-01-04, 01:17
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaskens
Jag tycker om oliver.... Så mycket att jag anser mig inte ha råd att köpa kvalitet, eftersom jag äter så mycket. Nu har jag en fråga som rör inläggning:

De svarta oliver på lågpris som man köper från coop, willys etcetera är ofta hyfsade. Smaklösa men milda och okomplicerade. De gröna däremot är alltid sura som tusan.

Jag experimenterar just nu med att förbättra dåliga produkter från willys med enkla medel. Med oliverna har jag testat att hälla bort hälften av lagen, fylla upp med vatten och kasta i lite senapsfrön och ett par lagerblad. Men den där saltiga sura smaken är ändå kvar.....

Kan någon med erfarenhet av inläggning av mat ge mig lite tips?

Slå av vätskan, se till att de är torra, och häll på olivolja, basilika, vitlök, låt stå några dar. De blir asgoda.
Citera
2007-01-04, 01:22
Medlem
Smaskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp
Slå av vätskan, se till att de är torra, och häll på olivolja, basilika, vitlök, låt stå några dar. De blir asgoda.

Hmmm, intressant..... Tack för tipset.

LAdyTiera: Jag är ungkarl och har ingen bakmaskin.......

Jag har en sån där Ugn men jag har bara en vag idé om hur dom används.
Citera
2007-01-04, 01:54
Medlem
tauls avatar
En god marinad är olivolja, vitlök, chilifrukt, oregano och timjan! Och, precis som Sepp sa, slå av vätskan innan.
Citera
2007-01-04, 09:33
Medlem
Sepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taul
En god marinad är olivolja, vitlök, chilifrukt, oregano och timjan! Och, precis som Sepp sa, slå av vätskan innan.

Kanske lite väl mycket av kryddning, risken att de slår ut varandra. Oregano, vitlök, olivolja är ruskigt gott. Chili och timjan passar nog.
Citera
2007-01-04, 12:11
Medlem
k1ng3ns avatar
Köp en lite större burk med sådant där gammeldax lock på. Sen gör du en ny god olje/kryddblandning och har i en tomflaska brevid. Sen är det bara att fylla på med nya avrunna billliga oliver i glasburken fylla på med oljan och låta stå llite. Sen kommer det fina i denna kråksång då du nämnde att det var just en ekonomisk aspekt på det hela.
Nu kan du fylla på med billiga oliver i återanvänd olja fortlöpande och bara kompletera med lite oljemix när den börjar tryta. Då blir det ekonomiskt bättre ock!
Citera
2007-01-04, 12:15
Medlem
LadyTieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Köp en lite större burk med sådant där gammeldax lock på. Sen gör du en ny god olje/kryddblandning och har i en tomflaska brevid. Sen är det bara att fylla på med nya avrunna billliga oliver i glasburken fylla på med oljan och låta stå llite. Sen kommer det fina i denna kråksång då du nämnde att det var just en ekonomisk aspekt på det hela.
Nu kan du fylla på med billiga oliver i återanvänd olja fortlöpande och bara kompletera med lite oljemix när den börjar tryta. Då blir det ekonomiskt bättre ock!
det skulle jag inte rekomendera om man inte vill bli sjuk
Citera
2007-01-04, 14:49
Medlem
Sotarmurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
det skulle jag inte rekomendera om man inte vill bli sjuk

Men herre gud männska, lite skit rensar magen! Det är bara att köra på tills man tycker att det smakar konstigt.
Citera
2007-01-04, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmurre
Men herre gud männska, lite skit rensar magen! Det är bara att köra på tills man tycker att det smakar konstigt.

Var det inte det som var själva grundproblemet, att det smakade konstigt?
Citera
2007-01-04, 15:09
Medlem
Tjingelings avatar
Jag äääälskar oliver. Gröna och svarta.
Men de måste vara hårda, annars klöks jag.
Det gör jag visserligen efter 9 gröna hårda oxå, men det är ändå possitivt klök..

Här är ett jättegott recept, oliverna blir hårda..det är det bästa!

Svarta och gröna oliver, utan spad
Olivolja, ca 1-2 dl
Grovt salt, rikligt
Svartpeppar
Hackad vitlök
Lagerblad
Lime+Apelsin+Citron i små skivor
Torkad piri-piri, smula i
Spansk peppar, hacka smått

Tänk på att ta ut från kylen i god tid.
Håller sig länge.

Har bara ätit, inte gjort själv, än..
Citera
2007-01-04, 16:54
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotarmurre

Att dra på sig en släng botulism gör mer än att bara rensa magen.. Vitlök får inte läggas i olja om inte vitlöken har hettats upp först, eller om man använder konserveringsmedel eller något som drar ner ph-värdet på oljan så att sporerna inte växer till. Låter man rå vitlök ligga längre än 7 dagar i olja ska det utan tvekan kasseras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in