Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-01-03, 20:24
Medlem
jonas_d_s avatar
När man äter på en indisk restaurang så bygger dom flesta rätter på en slags gul sås.
Är det någon som vet hur man gör denna sås?
Citera
2007-01-03, 20:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
När man äter på en indisk restaurang så bygger dom flesta rätter på en slags gul sås.
Är det någon som vet hur man gör denna sås?
Jag antar att du menar currysås. Finns tusentals recept på den perfekta curryn på nätet.

Min preferens är Madras-curry

~Paul~
Citera
2007-01-03, 21:02
Medlem
jonas_d_s avatar
hmm nja alltså om du tänker på sådan currysås som man kan köpa i en blåbandförpackning så nej inte sådan.

Den igår i indiskagrytor
Citera
2007-01-03, 21:19
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
hmm nja alltså om du tänker på sådan currysås som man kan köpa i en blåbandförpackning så nej inte sådan.

Den igår i indiskagrytor
Jo, men blå bands curryvariant är ju någon form av skolmatsalscurrysås. Det är inte den currysåsen som avses.

Kolla orientalhyllan (brukar finnas en sån även på minsta konsum) efter olika blandningar. Brukar finnas tikamasala-blanding som är aldeles utmärkt till att köra i lite kyckling i.
Citera
2007-01-03, 22:37
Medlem
du kan experimentera vid att utgå från en vanlig burk kurry, som du fräser en tesked av i lite smör/olja samman med riven lök och morot. sedan tillsättas ½ burk hackade skalade tomater och ½ dl grädde. låta koka sakta en dryg time. salta.

det är ju inte alls illa. men mycket bättre blir det om du tillsätter t.ex. spisskummin, koriander, chili, kanel, muskot, ingefära och andre orientaliska kryddor. du kann med lite övning dra smaken dit du vill ha den.

lycka till!
Citera
2007-01-03, 22:47
Medlem
mws avatar
Om du vill göra det lätt för dig så köper du en påse Kerala Curry en burk kokosmjölk.

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.RecipeServlet?c=2&p=r2b&i d=5359
Citera
2007-01-04, 06:20
Medlem
En fruktpizzas avatar
Svar direkt!

Jag säger bara en sak:

Rydbergs Mangoraja! (Ojsan! Nu sade jag TVÅ saker...)

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in