2007-01-03, 17:53
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Jag har tänkt ha 30-årsfest alldeles strax och i samband med den så kommer jag att bjuda på lite mat och dryck till ungefär 15 personer.

Förutsättningen är att jag först ska bjuda på fördrink/småmat, huvudrätt och efterrätt i en lokal brevid hemmet. Detta ska ske under ungefär 3,5 timmar (18:30-22). Sen fortsätter festen med sprit och lite lättare snacks hemma (vanlig fest). Bordsplacering kommer ske och det blir både killar och tjejer i åldrarna 25-37 (60% killar).

Hur som helst är min tanke att jag vill ha nån typ av aktivitet under själva middagen och då kan nån typ av bordslek vara kul. Den behöver inte vara speciellt "studentikos" och inveklad utan jag hade mer tänkt mig:

*Alla får en lapp under tallriken med ett uppdrag som de ska genomföra under middagen. (typ tåflörta med personen framför dig, håll ett hyllningstal till den som fyller år och övergå till att skryta hur bra med pengar du tjänar/ hur bra du är i sängen). Ja ni förstår, inte överdrivet krystat, men inte heller mesigt och trist.

*Sen kan man gissa på vad de andra hade för uppdrag under kvällen.

Oj posten blev lite för lång här kommer frågan; är den nån som kan rekommendera nån lek eller har tips på var man kan få inspiration till sådana lekar?

Hoppas jag är i rätt forumsdel, kunde inte komma på en bättre del.
Citera
2007-01-04, 09:34
Medlem
jugges avatar
Blåsa bomull.
Medan man sitter församlade vid ett bord kan man lika gärna göra ett försök att blåsa bomull. Plocka bort allting från bordet och lägg en bomullstuss mitt på bordet.
Nu ska alla böja sig ned så att hakan är i jämnhöjd med bordskanten och försöka blåsa bomullstussen bort mot någon annan. Men framförallt ska var och en hålla tussen ifrån livet, för den som får den på sig måste betala pant.
Det är mycket lätt att värja sig från tussen - om man kan hålla sig för skratt. Men det kan man vanligtvis inte.

Skära mjöl.
Fyll en kaffekopp med mjöl och stjälp den upp och ner på en tallrik så att det bildas en pudding eller kaka. Överst på kakan lägger du en fingerring, helst en vigselring om det finns någon till hands. Så ställer du tallriken mitt på bordet och var och en av deltagarna ska nu med en bordskniv skära bort en del av mjölet utan att fingerringen trillar ner.
Till att börja med är det inte så svårt, men ju närmare ringen man kommer desto större är risken för att ringen skall ändra läge. Och när ringen gör det, ska den person som skurit sist, ta upp ringen - med munnen.
Det är egentligen inte så svårt. Putar man med läpparna, får man lätt tag i ringen utan att doppa näsan i mjölet. Men man får hålla andan och låta bli att skratta. Det senare kan man vanligtvis inte och då...
Citera
2007-01-04, 13:12
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Tack för tipsen jugge. Men båda de lekarna passar bättre efter middagen och jag hade tänkt leka under middagen.

Bomullsleken kan säkert vara rolig när man har börjat bli lite onykter. Mjölleken blir nog lite för grisig att ha hemma när mjölet flyger runt när man garvar
Citera
2007-01-04, 13:29
Medlem
Capones avatar
Hoppas dina vänner är mer lekglada än jag, personligen skulle jag överväga att beställa en taxi om någon försökte sig på sådant trams på en fest. Alternativet skulle vara att sitta kvar och lida, och inget av alternativen är väl sådant som man vill att gästerna ska behöva göra?
Citera
2007-01-04, 13:33
Medlem
n3mos avatar
Personligen skulle jag kasta mig efter första bästa lampsladd om någon försökte få mig till sådant. Men sen är ju inte jag svensk heller.
Citera
2007-01-04, 14:43
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Hoppas dina vänner är mer lekglada än jag, personligen skulle jag överväga att beställa en taxi om någon försökte sig på sådant trams på en fest. Alternativet skulle vara att sitta kvar och lida, och inget av alternativen är väl sådant som man vill att gästerna ska behöva göra?

Jag vet att det är risken med krystade lekar. Vill inte att det ska bli studentspexigt och påtvingat.
Citera
2007-01-04, 17:09
Medlem
WaRs avatar
Varför inte lite gamla goda öl/sprit-tävlingar?
Citera
2007-01-05, 02:48
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaargh! condor!
Jag vet att det är risken med krystade lekar. Vill inte att det ska bli studentspexigt och påtvingat.
Jag tror att ditt spår med små uppgifter är ganska bra, så länge de inte är för specifika, så kan folk göra lite vad de vill av det. Ganska jobbigt att få en uppgift i stil med att hålla tal om man verkligen inte har lust med det. Köp engångskameror och låt någon var bordets fotograf, eller vad fan som helst.
Citera
2007-01-05, 02:55
Medlem
Rhynns avatar
Vi är o små humlor , vi bss bss
Citera
2007-01-05, 05:45
Medlem
acuras avatar
Lekar bland vuxna människor vid matbordet är nog något som endast fungerar på en studentsittning eller i ett frireligöst sammanhang.
Citera
2007-01-05, 06:19
Medlem
stRs avatar
Tycker det låter som en kass ide, tyvärr. Tror du bara skämmer ut dig. Försök att hitta på något trevligt att tala om istället och njut utav middagen.

Låter som något överambitiösa studenter skulle hitta på, jag hade tvärvägrat all form av bordslek.
Citera
2007-01-07, 15:08
Medlem
Aaargh! condor!s avatar
Bra poänger. Tanken bakom var att jag ville ordna en välplanerad middag, men det går att fixa även utan lekar.

Edit: Stavning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in