kan bostadsrätten förverkas.
Vi talar inte om något hyreskontrakt som sägs upp.
Vid förverkande får man förutsätta att föreningen tar lägenheten och realiserar den på marknaden & redovisar ersättningen efter kostnader.
En invandrare var på väg att bli förverkad, pga påstått dubbelboende. Behöll hyresrätten & försökte på ett byte för att hjälpa en långtbortboede stamfrände.
HSB begärde att han skulle vidta rättelse. Han vägrade enligt följande mall. Jag bor i bostadsrätten & jag tänker inte säga upp hyresrätten. Till Hyresvärden anmälde man bytet. BRF + Hyresvärden talade med varandra & BRF sade upp hans andel/bostadsrätt (obs inte hyreskontrakt).
HSB var dock tvungen att backa & betalade advokatkostnaderna för invandraren. Han gick dock till advokat väldigt sent.
En advokat sa till mig att man skall vara jävligt försiktig med bostadsrättsförverkanden eftersom det inte verkar finnas klara rättsregler för hantering & ekonomisk gottgörelse.
Glöm inte bort HSBs enkronasauktioner. Folk betalade inte utan stack. Dåliga lägen typ Bollmora & Haninge. HSB höll auktion. En representant för HSB gick dit & bjöd 1 kr och fick lägenheten. Den således för 20-30,000 kr (det var som sagt inga attraktiva områden. HSB avräknade sina kostnader + "alla hyresskulder" och tillgodogjorde lägenhetsinnehavaren 1 kr. Resten blev skuld & ryggsäck.
Advokaten Bengt Ask i Örebro skall vara bra på hyresrätt. advokat Björn Gärde i Stockholm skall vara bra och
www.citylawyer.se skall &så vara bra.
Kort fråga - en av de tre största städerna? Ungefärligt värde?