2007-01-03, 14:51
Medlem
Situationen är följande:

En persson har alzeimers (men är tillfälligt friskförklarad - eftersom Alzeimers inte försvinner, och det kan bara bli värre), som person har hon förändrats fullständigt pga sjukdomsförloppet. Hon bor i en nyligen omvandlad bostadsrätt.

Hennes grannar är ett par mörkhyade människor, som hon aldrig har kommit överrens med. På senare år, bl.a. under sjukdomens utveckling, har hon skickat brev med rasistiskt innehåll till bostadsrättsföreningen, och kommit med oskyldiga anklagelser mot hennes grannar (hon tror dock fullständigt på dem). Bl.a. skrev hon att de ska ha trakasserat henne med hög musik och borrat i väggarna.

Hennes grannar lämnade därefter in en polisanmälan mot henne, på inrådan från BRF som jag misstänkar vill få henne vräkt.

En månad senare dog hennes granne pga hjärtfel, och lämnade kvar dottern ensam.

Nu undrar jag, vad krävs det för att få henne vräkt?

Personen i fråga är en nära släkting till mig.

Att omyndighetsförklara henne är i princip omöjligt, och det är det även att försöka prata med henne. Hon lever lite i sin egen lilla värld, men hon klarar av att sköta sina egna finanser och leverne.
Citera
2007-01-03, 21:01
Bannlyst
Sälj Lägenheten

Det kanske är bäst att sälja på marknaden. Förverkande kan vara en rysare.
Det är ganska oklart & ovanligt med BR. Hyreslagens rättigheter gäller inte.
Citera
2007-01-04, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Det kanske är bäst att sälja på marknaden. Förverkande kan vara en rysare.
Det är ganska oklart & ovanligt med BR. Hyreslagens rättigheter gäller inte.

Förlåt mig, men definitionen av "förverkande" är denna enligt wikipedia:

"Förverkande, juridisk term som innebär att en domstol förklarar det utbyte (den vinst) som en brottsling haft av brott, förverkat. "

Kan lägenheten "förverkas" trots att hon lider av en demenssjukdom? Hennes brott är ju trots allt ganska litet (eller?), speciellt med tanke på omständigheterna.

Hon vill inte sälja (jag har försökt övertala henne).
Citera
2007-01-04, 01:26
Medlem
Vilsens avatar
Har du goda avsikter?
Varför inte låta tanten bo kvar?
Har du läst de påstådda breven?
Har hon gjort något mot den avlidne grannen direkt?

Man kan ju undra om ditt mål är att stoppa in henne på ett hem för resten av livet där du slipper bry dig och du kan sitta och räkna in pengarna för försäljningen av lägenheten.
Men förklara dig gärna, jag kan mycket väl ha fel.
Citera
2007-01-04, 01:26
Bannlyst
Vid vanvård osv

kan bostadsrätten förverkas.

Vi talar inte om något hyreskontrakt som sägs upp.

Vid förverkande får man förutsätta att föreningen tar lägenheten och realiserar den på marknaden & redovisar ersättningen efter kostnader.

En invandrare var på väg att bli förverkad, pga påstått dubbelboende. Behöll hyresrätten & försökte på ett byte för att hjälpa en långtbortboede stamfrände.

HSB begärde att han skulle vidta rättelse. Han vägrade enligt följande mall. Jag bor i bostadsrätten & jag tänker inte säga upp hyresrätten. Till Hyresvärden anmälde man bytet. BRF + Hyresvärden talade med varandra & BRF sade upp hans andel/bostadsrätt (obs inte hyreskontrakt).
HSB var dock tvungen att backa & betalade advokatkostnaderna för invandraren. Han gick dock till advokat väldigt sent.

En advokat sa till mig att man skall vara jävligt försiktig med bostadsrättsförverkanden eftersom det inte verkar finnas klara rättsregler för hantering & ekonomisk gottgörelse.

Glöm inte bort HSBs enkronasauktioner. Folk betalade inte utan stack. Dåliga lägen typ Bollmora & Haninge. HSB höll auktion. En representant för HSB gick dit & bjöd 1 kr och fick lägenheten. Den således för 20-30,000 kr (det var som sagt inga attraktiva områden. HSB avräknade sina kostnader + "alla hyresskulder" och tillgodogjorde lägenhetsinnehavaren 1 kr. Resten blev skuld & ryggsäck.

Advokaten Bengt Ask i Örebro skall vara bra på hyresrätt. advokat Björn Gärde i Stockholm skall vara bra och www.citylawyer.se skall &så vara bra.

Kort fråga - en av de tre största städerna? Ungefärligt värde?
Citera
2007-01-04, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Har du goda avsikter?
Varför inte låta tanten bo kvar?
Har du läst de påstådda breven?
Har hon gjort något mot den avlidne grannen direkt?

Man kan ju undra om ditt mål är att stoppa in henne på ett hem för resten av livet där du slipper bry dig och du kan sitta och räkna in pengarna för försäljningen av lägenheten.
Men förklara dig gärna, jag kan mycket väl ha fel.

Jag vill veta vad de behöver för att få henne vräkt så att jag kan förhindra det, men eftersom jag inte är särskilt insatt i juridikens olika kryphål så behöver jag råd. Nej, jag skulle inte vilja se henne på ett hem.

Hon har varken attackerat grannen verbalt eller fysiskt, de hävdar dock att hon har dunkat i väggen någon gång med något verktyg (men det tvivlar jag på, hon förnekar det själv). Det värsta verkar vara dessa "rasist-brev" till BRF, och jag har läst ett fåtal av dem.

Det jag helst vill, är att det ska ta slut. Det har varit en jobbig period, men att "stoppa in henne på ett hem" är den sista utvägen, när hon blir så sjuk att hon inte kan ta hand om sig själv - ja. För tillfället är hon dock helt klar i huvudet, men har dessa fixideér som gör att det inte går att förändra hennes beteende.
Citera
2007-01-04, 01:40
Medlem
Citat:
kan bostadsrätten förverkas.

Vi talar inte om något hyreskontrakt som sägs upp.

Vid förverkande får man förutsätta att föreningen tar lägenheten och realiserar den på marknaden & redovisar ersättningen efter kostnader.

En invandrare var på väg att bli förverkad, pga påstått dubbelboende. Behöll hyresrätten & försökte på ett byte för att hjälpa en långtbortboede stamfrände.

HSB begärde att han skulle vidta rättelse. Han vägrade enligt följande mall. Jag bor i bostadsrätten & jag tänker inte säga upp hyresrätten. Till Hyresvärden anmälde man bytet. BRF + Hyresvärden talade med varandra & BRF sade upp hans andel/bostadsrätt (obs inte hyreskontrakt).
HSB var dock tvungen att backa & betalade advokatkostnaderna för invandraren. Han gick dock till advokat väldigt sent.

En advokat sa till mig att man skall vara jävligt försiktig med bostadsrättsförverkanden eftersom det inte verkar finnas klara rättsregler för hantering & ekonomisk gottgörelse.

Glöm inte bort HSBs enkronasauktioner. Folk betalade inte utan stack. Dåliga lägen typ Bollmora & Haninge. HSB höll auktion. En representant för HSB gick dit & bjöd 1 kr och fick lägenheten. Den således för 20-30,000 kr (det var som sagt inga attraktiva områden. HSB avräknade sina kostnader + "alla hyresskulder" och tillgodogjorde lägenhetsinnehavaren 1 kr. Resten blev skuld & ryggsäck.

Advokaten Bengt Ask i Örebro skall vara bra på hyresrätt. advokat Björn Gärde i Stockholm skall vara bra och www.citylawyer.se skall &så vara bra.

Kort fråga - en av de tre största städerna? Ungefärligt värde?

Den värderas till runt 2.5-3 miljoner, i Stockholms innerstad.

Lägenheten är inte vanvårdad vad jag har sett, det är dock ganska stökigt, men förutom det - nej. Packningen i badrumskranen i badrummet rínner dock - är det något jag bör oroa mig för?

Tack för hjälpen.
Citera
2007-01-04, 02:52
Bannlyst
Hantera Packningen

Försök få tanten att sälja och köpa annat. Hon får uppskov med beskattningen. Som skäl kan hon säga. Vill inte bo så högt - inga trappor, tröskellöst - ny stadsdel osv.

Alternativ två är att ta en diskussion med föreningen - göra avbön osv. & lova bot & bättring.

Om hon är av med en svarting är det bättre (fattade jag rätt) men kan hon uppföra sig mot den som är kvar.

Det hon har gjort kan vara vräkningsgrund i hyresrätt (med två reservationer) om hon inte vidtagit rättelse. Reservation 2 är om hon har hyresvärden med sig. Det är rätt svårt att vräka folk som stör om värden inte vill göra något.

Alternativ 3 är att någon bor ihop med tanten & håller koll på henne. Du t ex eller annan.
Citera
2007-01-04, 10:34
Medlem
Citat:
Försök få tanten att sälja och köpa annat. Hon får uppskov med beskattningen. Som skäl kan hon säga. Vill inte bo så högt - inga trappor, tröskellöst - ny stadsdel osv.

Alternativ två är att ta en diskussion med föreningen - göra avbön osv. & lova bot & bättring.

Om hon är av med en svarting är det bättre (fattade jag rätt) men kan hon uppföra sig mot den som är kvar.

Det hon har gjort kan vara vräkningsgrund i hyresrätt (med två reservationer) om hon inte vidtagit rättelse. Reservation 2 är om hon har hyresvärden med sig. Det är rätt svårt att vräka folk som stör om värden inte vill göra något.

Alternativ 3 är att någon bor ihop med tanten & håller koll på henne. Du t ex eller annan.

Kan hennes sjukdom ses som förmildrande omständighet? Måste anmälan leda till någon form av åtal för att hon ska bli vräkt? Kan anmälan överhuvudtaget leda till någon form av åtal eftersom hon aldrig har skickat breven till grannen?
Citera
2007-01-04, 10:43
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Steinbeck
Kan hennes sjukdom ses som förmildrande omständighet? Måste anmälan leda till någon form av åtal för att hon ska bli vräkt? Kan anmälan överhuvudtaget leda till någon form av åtal eftersom hon aldrig har skickat breven till grannen?

Vad skulle åtalet kunna vara?
Hets mot folkgrupp med död målsägare?
Snarare ligger hetsen hos föreningen om de visade grannen brevet.
Jag har mycket svårt att tro att man kan bli vräkt från sin bostad för att ha skickat ett brev till sin bostadsrättsförening, det ska var en sjujävla brev det!
Jag tror inte det finns så mycket du kan göra åt saken, det enda konstruktiva du kan göra är väl att kontakta föreningen och förklara situationen eller tala med den som hanterat brevet.
Citera
2007-01-04, 11:36
Bannlyst
Enbart Brevet är nog svårt

men de samlar säkert en massa annat. Vad kan de hitta?
Är man gammal & inte kan bo i möblerade rum kan man åka ut både från BR & lägenheter.

Hur länge sen är det sen de har sista skiten mot henne.

Kan hon klara sig & uppföra sig löpande?

Har de inte sagt upp hennes bostadsrätt & hon kan sköta sig löpande kan det funka. Tiden läker.
Citera
2007-01-04, 11:53
Medlem
Vilsens avatar
Kan meddelarskydd tillämpas här ifall föreningen visat grannen brevet och baserat på det bett honom göra anmälan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in