Örternas slavar....
Konst kan få dig att tänka stora tankar, bra litteratur upplyser och får dig att tänka. Filosofi är en enormt stor plattform där du kan tänka om dig, ditt liv, universum och allting. Filosofin kan göra dig till en helt ny människa och få dig att komma till större insikt i det mesta. Även utbildning kan ha en liknande effekt, desto mer du vet om din värld desto bättre, fler, och mer korrekta slutsatser kan du själv dra.
Jag håller med om allt det här, men det är inte vad jag skrivit om i tidigare inlägg.
Jag har skrivit om att ifrågasätta den grund som du står på. Konst, litteratur och poesi får sig att svindla långt i tanken, men dock från en grund som du redan står på. Visst kan filosofi vara livskritisk, samhällskritisk etc etc. Men när du ser och tänker dina filosofiska tankar från samma grund så kommer du alltid fram till samma svar. När du t.ex. blir hög så rubbas din grund och du står plötsligt på en ny. Kanske är det så att många tankar man tänker när man är hög bara blir en massa lösa ord utan mening, men jag tror också att det är möjligt att komma till nya insikter ibland, precis som Ayo skriver om ovan.
Och en grej till Bullen, se Aldrig och skriv Aldrig nedlåtande om "Svensson". Det är trots allt Svensson som går till jobbet varge morrgon, det är Svensson som bär och får samhäller som du lever i att fungera.