• 1
  • 2
2000-06-30, 20:26
Medlem
Örternas slavar....

Snälla Bullen,
kan du inte använda nåt annat forum istället?
Låt oss slippa försvara de val vi gör.

W.W.
Citera
2000-06-30, 21:07
Medlem
Örternas slavar....

Åh... Var finns reglerna som säjer "ingen friktion tillåten. ingen debatt. endast ryggdunkningar och unisona åsikter.följ mönstret.räta dig i leden"

Det liknar fascism..."wolfish woman"

Men ibland kanske det kan vara nyttigt att någon ifrågasätter vissa inrotade "sanningar" - som den om cannabisanvändarnas eviga tal om den personliga utvecklingen som om detta vore något en användare av en drog=någon som förgiftar sin kropp - skulle ha patent på.

Själv använder jag cannabis nån gång, och har även använt syra och E så jag är ingen antidrogsnubbe.

Men jag tar mig friheten att ifrågasätta om det inte är ett fattigdomsbevis att vara beroende av en drog för att se "sanningen"...?
Citera
2000-07-01, 00:03
Medlem
Örternas slavar....

HEJA BULLEN!
Citera
2000-07-01, 02:09
Medlem
Örternas slavar....

Jag måste bara säga till Jack The Ripper: Du fångade mig precis!

och till Bullens svar
"Då den naturliga följdfrågan: anser du att du _behöver_ droger till detta? Om svaret är "ja" - är inte detta isåfall ett fattigdomsbevis???"

Jag ser psykedeliska droger som ett verktyg. Naturligtvis så klarar jag mig utmärkt utan dom med dom tillför det där lilla extra. Eftersom jag är lat så äter jag hellre lite svamp än mediterar i 20 år för att nå liknande tillstånd. Sedan är det ju kul oxå.
Citera
2000-07-04, 17:37
Medlem
Örternas slavar....

>"Att punda är mitt sätt att tvivla på den verklighet som jag lever i, >att se saker och ting från ett annat perspektiv och sedan själv >avgöra vad som är rätt och fel, utifrån mig själv och inte utifrån >samhällets moral, uppfostran etc. "

"Då den naturliga följdfrågan: anser du att du _behöver_ droger till detta?"

Jag vet inte riktigt om du förstod vad jag skrev för dit inlägg är en smula malplacerat. För att kunna se saker från ett annat perspektiv så måste jag givetvis byta synvinkel. Det finns förmodligen en massa olika sätt att göra detta: Meditera, bosätta sig i en grotta i nepal ett halvår, nära döden upplevelser. Att bli hög är också ett sätt. Om man ska ifrågasätta det vardagliga livet så måste man ju först och främst ta sig ur det på något sätt. Självklart behöver jag något medel för att ta mig till ett tillstånd där jag kan se kritiskt på t.ex. den allmänna verkligheten, att röka cannabis är ett sätt.

Om svaret är "ja" - är inte detta isåfall ett fattigdomsbevis???

Absolut inte, och vad menar du förresten med fattigdomsbevis? Andligt eller materiellt eller någonting annat?

Citera
2000-07-05, 09:36
Medlem
Örternas slavar....

Så du menar att det är omöjligt att nå liknande insikter om sig själv och sin omvärld utan att meditera i 20 år, eller att snabba på det lite genom att använda droger? Ett hån mot konsten, litteraturen, filosofin, om du frågar mig. Ett hån mot tänkande människor genom århundradena...

Jag tror du underskattar fantasinas och tankens svindlande kraft, och sätter lite för stor vikt vid att det är skönt att ta lite droger. Många talar om "insikter" då det gäller sina rus. Men ingen verkar våga berätta om dem eller göra någonting med dem.
Kanske slås de av tanken att detas upplevelser egentligen kanske är väldigt platta och banala? Sådana insikter som alla människor känner ibland...I sina drömmar om natten. Under tillstånd av sorg och uppslitande livssituationer.

Sätt cannabis i händerna på någon som i grund och botten är en svensson - och du får en svenssons new-age funderingar. Sätt det i händerna på en filosof, så får du en filosofs funderingar under ett cannabisrus.
Citera
2000-07-05, 10:40
äldre konto (old)
Ej medlem
Örternas slavar....

Jag har fått diverse insikter från psykedeliska upplevelser som gjort mig till en bättre människa, och som jag använder i mitt dagliga liv. Jag har ifrågasatt dessa insikter ordentligt och tillslut dragit slutsatsen att jag står för dem.

Jag har träffat folk tidigare som varit väldigt skeptiska till att dessa rus verkligen kan ge någonting, "det är bara drogen som luras" osv. Men ingen av dessa personer har haft en ordentlig tripp heller.
Citera
2000-07-05, 14:46
Medlem
Örternas slavar....

Konst kan få dig att tänka stora tankar, bra litteratur upplyser och får dig att tänka. Filosofi är en enormt stor plattform där du kan tänka om dig, ditt liv, universum och allting. Filosofin kan göra dig till en helt ny människa och få dig att komma till större insikt i det mesta. Även utbildning kan ha en liknande effekt, desto mer du vet om din värld desto bättre, fler, och mer korrekta slutsatser kan du själv dra.
Jag håller med om allt det här, men det är inte vad jag skrivit om i tidigare inlägg.

Jag har skrivit om att ifrågasätta den grund som du står på. Konst, litteratur och poesi får sig att svindla långt i tanken, men dock från en grund som du redan står på. Visst kan filosofi vara livskritisk, samhällskritisk etc etc. Men när du ser och tänker dina filosofiska tankar från samma grund så kommer du alltid fram till samma svar. När du t.ex. blir hög så rubbas din grund och du står plötsligt på en ny. Kanske är det så att många tankar man tänker när man är hög bara blir en massa lösa ord utan mening, men jag tror också att det är möjligt att komma till nya insikter ibland, precis som Ayo skriver om ovan.

Och en grej till Bullen, se Aldrig och skriv Aldrig nedlåtande om "Svensson". Det är trots allt Svensson som går till jobbet varge morrgon, det är Svensson som bär och får samhäller som du lever i att fungera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in