2007-01-02, 18:13
Medlem
Vilsens avatar
Är det möjligt att odla tobak under primitiva förhållanden i Sverige?
Låt säga att man odlar någonstans långt bort och inte har möjlighet att vattna särskilt ofta, kommer det att fungera och ge någon bra skörd?
Är det svårt att torka tobak utan torkanläggningar utan att bara hänga upp det i något uthus och låta det torka av sig självt utan att det möglar?
Vilka sorters frö passar sig i mellansverige?
Jag har läst http://www.cuthof.se/ och en sida från en engelsk fröförsäljare men jag har inte hittat någon ordentlig svensk guide eller överhuvudtaget hört om någon som odlar tobak i Sverige förutom diverse småodlare som gör snus.
Jag vill få fram piptobak men kommer förmodligen odla flera olika sorter så jag kan välja att göra även cigaretter och cigarrer, i alla fall på prov för att se vad det blir för resultat.
Citera
2007-01-02, 18:20
Medlem
Ser detta som väldigt intressant då tobakspriserna numera ska öka.
Citera
2007-01-02, 18:21
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Är det möjligt att odla tobak under primitiva förhållanden i Sverige?
Låt säga att man odlar någonstans långt bort och inte har möjlighet att vattna särskilt ofta, kommer det att fungera och ge någon bra skörd?
Är det svårt att torka tobak utan torkanläggningar utan att bara hänga upp det i något uthus och låta det torka av sig självt utan att det möglar?
Vilka sorters frö passar sig i mellansverige?
Jag har läst http://www.cuthof.se/ och en sida från en engelsk fröförsäljare men jag har inte hittat någon ordentlig svensk guide eller överhuvudtaget hört om någon som odlar tobak i Sverige förutom diverse småodlare som gör snus.
Jag vill få fram piptobak men kommer förmodligen odla flera olika sorter så jag kan välja att göra även cigaretter och cigarrer, i alla fall på prov för att se vad det blir för resultat.

Har en polare som odlade tobak i GBG-området. Skörd fick han, men kvalitén var tveksam. Att framställa vettig tobak ur råtobak skall inte vara nåt problem om man läser på lite.
Citera
2007-01-02, 18:22
Medlem
Tobaksplantor finns ju att köpa som vanliga krukväxter.
Är detta samma tobaksplanta eller är det någon speciell som används vid framställning av "brukbar" tobak?
Citera
2007-01-02, 18:34
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlime
Tobaksplantor finns ju att köpa som vanliga krukväxter.
Är detta samma tobaksplanta eller är det någon speciell som används vid framställning av "brukbar" tobak?

Det finns väl olika arter och sen finns det väldigt många varianter på de bästa arterna (familjer kanske det heter).
Vad jag förstått går allt att röka mer eller mindre bra.
Jag tänke kanske försöka hitta någon sorts frö som passar klimatet, det odlas väl tobak ganska högt upp i nordöstra USA, eller det har i alla fall gjorts.
Vad jag var mest intresserad av att veta är hur torkningen går till.
Att dra upp frön inne och sen plantera borde inte vara något problem.
Citera
2007-01-02, 18:41
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Det finns väl olika arter och sen finns det väldigt många varianter på de bästa arterna (familjer kanske det heter).
Vad jag förstått går allt att röka mer eller mindre bra.
Jag tänke kanske försöka hitta någon sorts frö som passar klimatet, det odlas väl tobak ganska högt upp i nordöstra USA, eller det har i alla fall gjorts.
Vad jag var mest intresserad av att veta är hur torkningen går till.
Att dra upp frön inne och sen plantera borde inte vara något problem.

Vad jag fattat det så är det rätt idiotsäkert. Först förtorka bladet lite och gör en första grovmalning. Sen skall det tillsättas essens och bladen får svälla i ett lufttätt utrymme i några dar. Sen körs tobaken igenom en tobakskvarn. Sen torkas det hela på tidningar i rumstemperatur tills önskad fuktighetsgrad för att sedan mogna på lufttäta burkar ett tag.
Citera
2007-01-02, 18:52
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Vad jag fattat det så är det rätt idiotsäkert. Först förtorka bladet lite och gör en första grovmalning. Sen skall det tillsättas essens och bladen får svälla i ett lufttätt utrymme i några dar. Sen körs tobaken igenom en tobakskvarn. Sen torkas det hela på tidningar i rumstemperatur tills önskad fuktighetsgrad för att sedan mogna på lufttäta burkar ett tag.

hmm.. lite? jag har fått för mig att torkningen kunde ta flera veckor och att det fanns risk för att det ruttnar eller möglar om man inte gör rätt.
Det är väldigt mycket vatten i bladen när de skördas.
Nu minns jag inte adressen men den engelsman som drev fröshop hade byggt en stor frigolitlåda med värme, termostat och grejer som skulle stå och puttra ett bra tag vad jag förstod.
Indianerna tror jag använde soltorkning varvat med torkning hängande i skuggan men det funkar ju inte här med det opålitliga vädret.
Jag får väl forska vidare, det är ju långt kvar än.
Citera
2007-01-02, 18:58
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
hmm.. lite? jag har fått för mig att torkningen kunde ta flera veckor och att det fanns risk för att det ruttnar eller möglar om man inte gör rätt.
Det är väldigt mycket vatten i bladen när de skördas.
Nu minns jag inte adressen men den engelsman som drev fröshop hade byggt en stor frigolitlåda med värme, termostat och grejer som skulle stå och puttra ett bra tag vad jag förstod.
Indianerna tror jag använde soltorkning varvat med torkning hängande i skuggan men det funkar ju inte här med det opålitliga vädret.
Jag får väl forska vidare, det är ju långt kvar än.

Hmm? Jag kanske har fått för mig framställning från råtobak, dvs. redan "förtorkad" tobak. Vettfan hur man torkar det från rena blad, men jag tycker inte det borde vara några problem. Svamp torkar man hur lätt som helst, det är typ 90% vatten i från början.
Citera
2007-01-02, 19:05
Bannlyst
intressant =) , tror de blir att köpa nåra frön och testa ..
Citera
2007-01-02, 19:20
Medlem
Vilsens avatar
http://www.coffinails.com/curing_tobacco.html

Här var guiden!
Tydligen krävs utetemperaturer på 22-27C för att torka naturligt, det kan nog bli svårt men det beror ju på.
Det kan ju vara väldigt varmt på sensommaren ibland.
han skriver att det tar 4 veckor med värmetorkare och då tar det väl ännu längre tid utan.
Däremot kunde man tydligen skippa det här med varierande resultat.
Han har en bra guide för att rulla cigarrer här:
http://www.coffinails.com/cigars.html

det verkar finnas väldigt utbud med frösorter utomlands och det borde vara enkelt att beställa hem.
Sen ska man tydligen kunna ta frön från plantorna när de blommat så att man kan spara tills nästa sesång, och genom att välja ut plantor som klarat klimatet bra kan man få bättre resultat nästa år.
om cuthofs frön redan är mer förberädda för vårt klimat vet jag inte, men de har inte så många olika sorter att välja på heller.
Citera
2007-01-02, 20:46
Medlem
Tjohildas avatar
Om man kan sin Stockholmshistoria så var ju hela staden full av tobaksodlingar långt in på 1800-talet. Vet inte hur långt norrut man kan odla, dock.
Citera
2007-01-03, 01:50
Medlem
ztingers avatar
Intressant! Jag ska också odla tobak i vår. Jag tänkte odla Virginia och bondtobak. Om nån är intresserad av några bondtobaksfrön så kan ni få några av mig för jag har en påse för mycket. Dock tror jag inte att bondtobak passar sig som piptobak för vad jag har hört så ska den inte vara särskilt god till att göra nånting med men det innehåller mer nicotin än virginiatobak tydligen. Här kommer en intressant länk också.
http://www.swecan.org/modules.php?na...wtopic&t=10678
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in