2007-01-01, 19:38
Bannlyst
Förslag till nytt ämne. Attendo Care är ett helt sjukt företag. Bortsett från kända skandaler, har dom lurat Uppsala kommun på 2,700,000 kr genom att debitera hemtjänst för avlidna & avflyttade personer.

De lurar även de anställda - avtalar om anställningar som de sen förnekar.

Det är obegripligt att Arbetsförmedlingen anvisar folk med tvång till ett sådant skitföretag.

OBS att detta inte är förtal eftersom ingen person är namngiven.
Citera
2007-01-01, 19:59
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Machoman:

Jag har länge tänkt att starta en tråd liknande denna där jag varnade för det företag som du nämnde i huvudinlägget men du hann före.
Attendo Care är en av mitt företags konkurrenter och flera av de anställda har gått över till oss och de har berättat rent hårresande prylar. I början trodde jag inte ens på det men nu har jag fått det bekräftat från så många håll så nu förstår jag att det är helt sant.
De verkar spela i samma otäcka liga som ISS.
Citera
2007-01-01, 21:05
Medlem
Profaxs avatar
Men även jag har hört mycket skit om dom, är det någon som har någonting konkret att komma med förutom skandalen i uppsala?

GH vad har du hört om företaget?
Citera
2007-01-02, 10:27
Bannlyst
Attendo Care - konkret

Förnekar anställningar. Följer inte kollektivavtal. Betalar ut för låga löner - timlön istället för månadslön. Vårdbiträdeslön istället för undersköterskelön. Vägrar betala lagstadgad sjuklön.

Vägrar ta emot sjukintyg. Vägrar skriva ut arbetsgivarintyg med förlust av A-kassa som följd.

Hotar skickar polisen på anställda då de vill ha kvitto på lämnade läkarintyg.

Kan bero på Olaga Diskriminering därför att personen är invandrare.

Tjänar multimiljoner. Sök & titta på bilder av VD & vice VDn - ser ut som suggor - MissPiggy-kopior båda två.
Citera
2007-01-02, 10:34
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machoman
Förnekar anställningar. Följer inte kollektivavtal. Betalar ut för låga löner - timlön istället för månadslön. Vårdbiträdeslön istället för undersköterskelön. Vägrar betala lagstadgad sjuklön.

Vägrar ta emot sjukintyg. Vägrar skriva ut arbetsgivarintyg med förlust av A-kassa som följd.

Hotar skickar polisen på anställda då de vill ha kvitto på lämnade läkarintyg.

Kan bero på Olaga Diskriminering därför att personen är invandrare.

Tjänar multimiljoner. Sök & titta på bilder av VD & vice VDn - ser ut som suggor - MissPiggy-kopior båda två.
Är du säker på det? Jag arbetade ihop med en tjej som även arbetade på Rondellen B (tror jag, det var iaf Attendo Care) däruppe på kronparksgården (Uppsala alltså). Hon sa att det var bättre betalt med att dom var sjukt underbemannade.
Citera
2007-01-02, 10:43
Medlem
Wittgensteins avatar
De har väl även varit inblandade i ett flertal fall av vanvård av äldre.
Citera
2007-01-02, 10:57
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
De har väl även varit inblandade i ett flertal fall av vanvård av äldre.
Jepp. Kallas "den moderna ättestupan" i Eskilstuna. Svarar inte på trygghetslarm osv.
Citera
2007-01-02, 12:02
Medlem
1. Borde inte facket sätta igång med sina blockader, eller tar de bara de lätta målen?

2. Finns inte det någon sida där man kan utvärdera arbetsgivare och ge betyg och liknande? Borde inte någon skapa en sådan? Finns la ingenting som hindrar en?
Citera
2007-01-02, 18:00
Bannlyst
FiloFax m fl

Helt Säker. InvandrarKvinnan var inte med i facket.

Citat från KommunalOmbudsman. Vi har haft en del med Attendo Care att göra & vi tittar på dom under lupp.
Citera
2007-01-02, 18:07
Medlem
Waldo.Lydeckers avatar
Men, vad förväntar ni er av en avreglerad och privatiserad sjukvård?

Det är ju självklart att om ett företag får ett uppdrag att utföra ett arbete till ett visst pris, att dom kommer att vinstmaximera detta arbete så mycket dom bara kan. Om dom får lika mycket betalt för jobbet som själva arbetsåtagandet kostade under statens regi, så ligger ju vinsten i att dom utför samma jobb med färre anställda. Kronisk underbemanning, dåligt betalt samt olika typer av skattebrott är vad man får räkna med, då själva vinsten för det privata vårdföretaget ligger i sänkta lönekostnader. Och vanvård blir konsekvensen. Var det någon som trodde något annat? Grattis, ni är grundlurade.
Citera
2007-01-02, 19:05
Medlem
Wittgensteins avatar
De borgerliga verkar måna om att Attendo Care ska få fortsätta sitt skräckvälde i alla fall.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69015002_852__,00.html
Citera
2007-01-02, 19:09
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waldo.Lydecker
Men, vad förväntar ni er av en avreglerad och privatiserad sjukvård?

Det är ju självklart att om ett företag får ett uppdrag att utföra ett arbete till ett visst pris, att dom kommer att vinstmaximera detta arbete så mycket dom bara kan. Om dom får lika mycket betalt för jobbet som själva arbetsåtagandet kostade under statens regi, så ligger ju vinsten i att dom utför samma jobb med färre anställda. Kronisk underbemanning, dåligt betalt samt olika typer av skattebrott är vad man får räkna med, då själva vinsten för det privata vårdföretaget ligger i sänkta lönekostnader. Och vanvård blir konsekvensen. Var det någon som trodde något annat? Grattis, ni är grundlurade.
Ja alltså.. det finns ju trådar som tar upp just detta. Men såhär blir det ju när de sjuka inte kan göra sin röst hörd. Förstår ni hur utsatt man är som gamling utan anhöriga att föra din talan?

Såna man inte kan tjäna pengar ligger definitivt i riskzonen för att bli vanvårdade.. Gamlingar och psyksjuka skulle jag kunna tänka mig att det dras in på om det blir som dom där blåingarna vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in