Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-01, 15:09
Bannlyst
Så......hur många svaga människor tror ni, på ett ungefär, tog livet av sig under jul och nyårshelgerna i detta land?
Citera
2007-01-01, 15:10
Medlem
aCeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
Så......hur många svaga människor tror ni, på ett ungefär, tog livet av sig under jul och nyårshelgerna i detta land?
Ett 50-tal
Citera
2007-01-01, 15:16
Medlem
Omöjligt att säga då jag inte vet hur statistiken ser ut övriga året.

Men har inte Sverige och Japan mest självmord i hela världen?
Citera
2007-01-01, 15:21
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joente
Omöjligt att säga då jag inte vet hur statistiken ser ut övriga året.

Men har inte Sverige och Japan mest självmord i hela världen?
Nej, det är en myt... http://nihonshu.blogsome.com/2006/11/29/sekulart-liv-och-sjalvmord/

Men visst har en del tragiska, ensamma människospillror gått hädan. Gissar på 29.
Citera
2007-01-01, 18:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Nej, det är en myt... http://nihonshu.blogsome.com/2006/11/29/sekulart-liv-och-sjalvmord/

Men visst har en del tragiska, ensamma människospillror gått hädan. Gissar på 29.

haha, och vad fick dej att komma fram till denna exakta siffra?
Citera
2007-01-01, 19:00
Medlem
storytellers avatar
Torde väl vara något fler än årsgenomsnittet då att det är helgetider och den svenska ensamheten visar sig som allra starkast.
Snarare vanligare i juletid, men visst, det är säkert fler. Poängen med att gissa förstår jag inte.
Citera
2007-01-01, 19:00
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yatzy_winner
haha, och vad fick dej att komma fram till denna exakta siffra?
Magkänsla... Cirka 100 självmord i månaden i Sverige = 25/veckan. Jag tror att en julhelg lätt kan tangera en normal vecka, plus moms..
Citera
2007-01-01, 19:31
Medlem
Jag tycker det är rätt starkt att ta livet av sig. Att liksom inse att livet är kört, att det inte finns nån annan väg ut. Och sen att övervinna den naturliga rädslan för att dö och dödsångesten det innebär. Det är väl starkt om något? Snacka om att bryta med samhällets konstiga normer och värderingar. Att peka finger åt allt och alla som försöker ge självmördaren samvetskval och få den att tänka om och istället ta vara på sin rättighet att avsluta sitt eget liv närhelst man vill.
Citera
2007-01-01, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Jag tycker det är rätt starkt att ta livet av sig. Att liksom inse att livet är kört, att det inte finns nån annan väg ut. Och sen att övervinna den naturliga rädslan för att dö och dödsångesten det innebär. Det är väl starkt om något? Snacka om att bryta med samhällets konstiga normer och värderingar. Att peka finger åt allt och alla som försöker ge självmördaren samvetskval och få den att tänka om och istället ta vara på sin rättighet att avsluta sitt eget liv närhelst man vill.

Så sant. Har aldrig förstått varför självmord ska ses som så fel när ingen vinner på att hålla någon annan vid liv.
Citera
2007-01-01, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Torde väl vara något fler än årsgenomsnittet då att det är helgetider och den svenska ensamheten visar sig som allra starkast.
Snarare vanligare i juletid, men visst, det är säkert fler. Poängen med att gissa förstår jag inte.
Lika många som tar livet av sig under ett helt år har alltså tagit livet av sig i under jul och nyår? Troligt.

Jag har bestämt för mig att statistiken visar att det är lika många självmord under denna tid på året som annars.
Citera
2007-01-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson

Instämmer.
Kunde inte sagt det bättre själv.Varför ska man inte få ha rätten och bestämma över sitt eget liv?
Varför dra ut på ett långt lidande.
Att det sedan skulle vara fegt och ses som en "lätt" väg ur problemen har jag aldrig riktigt förstått.
Dessa människor har nog försökt med det mesta...
Citera
2007-01-01, 20:40
Medlem
En fruktpizzas avatar
En från Angeredsbron för en timma sedan - 19-tiden... Vid första brofästet vid E6:an i norrgående riktning...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in