2007-03-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Fel har varit ute i verkligheten ett tag utan att ens vara uppkopplad.Tackar

Månne Relay också vara Zek? Annars så missade du något Relay, eller du har ju missat en hel del.

Mvh
Jens
Citera
2007-03-01, 09:32
Medlem
Citat:
MrDuCKSå du förnekar den roll våra utsläpp av växthusgaser spelar när der gäller ökningen av genomsnittstemperaturen på jorden? Som sagt förnekandet är en del i en försvars och bearbetningsprocess. Därför använde jag strutsliknelsen som fortfarande är relevant. Så du tycker det är försvarbart att fortsätta som förut med våra utsläpp? (sedan är jag knappast miljöpartist)

Nej, jag har inte förnekat vår roll. Jag har redan kritiserat dig för att inte ha visat dem två aktiva trådarna tillräcklig respekt för att ens ha läst igenom dem, låt mig inte behöva göra det en tredje gång. Det vi diskuterar snarare är storleksordningen, samt hur ser genomsnittstemperaturen ut historiskt, trender, IPCC ovetenskapliga och politikfokuserade arbete etc etc.

Du saknar hitills lite nivå, så jag förstår att du kan ha svårt för att ta till dig det som skrivits i tråden, samt publiseras i lite mer vetenskapsbetonade källor. Men visa mig gärna att jag har fel.

Citat:
Sedan påminner ert sätt att ifrågasätta den uppvärmning med naturliga orsaker, lite grann som förintelseförnekarnas sätt att förringa vad som faktiskt hände.

http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

Suck, tycker du inte det är tragiskt att du inte kan diskutera detta vetenskapligt utan istället måste sänka dig till en nivå där du argumenterar med personangrepp och demonisering. Tänk efter, på dem sidorna du förmodligen mest letar information på. Hur mycket vetenskap, kontra personangrepp/smutskastelse ser du. Att det ofta fokuseras på personangrepp, tycker du inte egentligen det är talande?

Höjer du inte nivån kommer jag hädan efter ignorera dig.

Citat:
Klart havsytan har höjts eftersom stora nedisade områden som skandinavien har frilagts från is. Men kom gärna med förslag hur man evakuerar halva Bangladesh befolkning stora delar av nederländernas befolkning samt befolkning i lågt liggande kustäder över hela världen??

Varför kan inte du komma med det förslaget. Det är du som den här gången kommer med argumentet att dem behöver ekvaueras. Dessutom blir det 3e gången jag poängterar för dig att du inte har läst tidigare i trådarna. Havshöjningen kommer inte enbart från isavsmältning. En ansenlig mängd kommer från andra krafter. Men om vi återgår till isavsmältningen. Om du anser att höjningen kommer från isavsmältning, en höjning vi har sett sedan förra istiden, en höjning som dem senaste några tusen åren har haft ungefär samma takt. Säger det dig inte då att isavsmältningen är ett naturligt fenomen?

Citat:
Och är det då försvarbart att leva på samma sätt som vi hitills gjort och låtsas som om det regnar. Gör du det då kan jag förstå att du glatt hela tiden hävdar att uppvärmningen har naturliga orsaker?

Vem låtsas som att det regnar? Din trosuppfattning bygger på en missuppfattning av världen. Det är nu 4 gången jag poängterar för dig att du bör läsa dem 2 aktiva trådarna, då du inte tar upp något nytt.

Citat:
Det är knappast jag som ska anklagas för att sprida dogmer. Du litar minst lika blint på motsatta uppgifter.

Litar blint? Det ligger ett ansenligt kritiskt arbete bakom min uppfattning. Gör det det för dig också?

Citat:
Förändringarna i klimatet verkar gå snabbare idag än innan den mänskliga industriella tiden tog sin början.

Verkar? Hävdade du inte nyss att vetenskapen enligt dig är säker?

Du har en hel del till frågeställningar kvar i debatten med mig och andra. Jag är tacksam om du svarar på dem. Hur är det ställt med isbjörnen och WWF isbjörnskampanj t.ex.? Sen skulle jag uppskatta om du kunde underbygga det du framför och inte bara hålla dig till påståenden, dogmatiska sådana.

Mvh
Jens
Citera
2007-03-01, 09:40
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDuCK
Månne Relay också vara Zek? Annars så missade du något Relay, eller du har ju missat en hel del.

Mvh
Jens
?????? Zek???
Citera
2007-03-01, 09:56
Medlem
Jag skrev...

Citat:
Zek, vad tycker du om Relays inlägg. Borde du inte påpeka för henne att hon bara bör länka till artiklar publicerade i high-impact peer-reviewed publikationer?!?

Varpå Quantilho citerade det jag skrivit och svarade...

Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Skulle tro att han är upptagen med att febrilt leta efter dessa high-impact peer-reviewade publikationerna som visar att Aftonbladets alarmistiska klimatbeskrivning är den vetenskapliga sanningen.

Varpå du citerade Quantilho och svarade...

Citat:

Varpå jag citerade dig och svarade...

Citat:

Varpå du citerade mig och svarade...

Citat:
?????? Zek???

Hänger du med nu Relay. Eller så är det jag som har missuppfattning dig, och ditt citat.

Citat:

... att det bygger på att du är talesperson för Zek.

Mvh
Jens
Citera
2007-03-01, 09:59
Medlem
Relays avatar
det hade räckt med att säga at zek var en annan debattörs namn.
Citera
2007-03-01, 10:06
Medlem
Citat:
det hade räckt med att säga at zek var en annan debattörs namn.

Jo, jag är överdriven. Förlåt för mitt dåliga pedagogiska upplägg.

Mvh
Jens
Citera
2007-03-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nistru
Temperaturen beror på mycket mer än koldioxidhalten i atmosfären. Klimat och temperatur varierar också från region till region. Att Grönland var varmt under en period för tusen år sen är inget bra argument för att koldioxid inte bidragit starkt till senaste årens temperturökning.

Nej men den visar att det finns naturliga mekanismer som kan få temperaturen att vara varmare på Grönland än den är idag. Det har fokuserats väldigt starkt på det "katastrofala" med temperaturökning och isavsmältning på grönland, när vi historiskt kan påvisa att det varit varmare och varit större isavsmältning på Grönland senast under 1930-talet.

Citat:
Det är naturligt att temperaturen ökat sen Lilla istiden. Men sannolikt har den ökat mer än vad skulle gjort utan ökade halter av växthusgaser i atmosfären.

Förmodligen, men det intressanta är i vilken storlek och om det är problematiskt.

Citat:
Manns resultat förnekar inte att medeltiden var varm. Jag har inte sett någon studie som förnekar den varma medeltida perioden. Studier efter IPCC TAR 2001 pekar på liknande resultat som Mann et al även om en del visar större variationer i temperaturen.

Kom igen, hockey-klubbor är inte demonstrativa för hur temperaturen har sett ut historiskt. Du får gärna hänvisa till vilka studier du syftar på.

Citat:
Med den kunskap vi har idag om klimatet är det omöjligt att förklara senaste årens temperaturökning enbart med naturliga faktorer. Det är också omöjligt att förklara temperaturökningen enbart med människans påverkan.

Det är inte sant. Dem som säger det, är modellmakarna med sina GCMer som säger det att det enda sättet dem har kunnat få GCMerna att visa "verkligheten" är genom att införa antropogena effekter.

Citat:
Enskilda varma årstider, eller år går inte att koppla till den globala uppvärmningen. Vissa år är extremt varma, vissa extremt kalla. Så har det alltid varit och kommer alltid vara.

Japp

Citat:
Det är också omöjligt att direkt koppla enskilda stormar, orkaner, översvämmingar eller tsunamis till den globala uppvärmningen. Det är sånt som alltid förekommit naturligt. Orkanfrekvensen varierar t.ex. i naturliga cykler.

Japp

Citat:
Men extremt väder blir förmodligen vanligare om uppvärmningen fortsätter.

Extremt väder blir förmodligen sällsyntare om uppvärmningen fortsätter. Vad bygger du ditt antagande på?

Mvh
Jens
Citera
2007-03-01, 16:07
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Citat:
Men extremt väder blir förmodligen vanligare om uppvärmningen fortsätter.

Extremt väder blir förmodligen sällsyntare om uppvärmningen fortsätter. Vad bygger du ditt antagande på?

Det är väl ett tämligen logiskt samband mellan temperaturen på luften, dvs ett mått på hur mycket energi som finns där, och hur mycket förstörelse ett väderfenomen kan åstadkomma, dvs hur mycket energi som kan frigöras.

Har sett någon artikel om att orkaners interna tryck, och därmed deras energi, är kopplade till temperaturen. Fast det säger ju inte speciellt mycket om hur mycket förstörelse som orsakas då det snarare är byggnadskonstruktion och samhällsplanering som är de avgörande parametrarna för skador. Bodde exempelvis sydstatare i ordentliga betonghus istället för trailer parks så hade fler personer överlevt tornados i USA.
Citera
2007-03-01, 18:12
Medlem
Citat:
Det är väl ett tämligen logiskt samband mellan temperaturen på luften, dvs ett mått på hur mycket energi som finns där, och hur mycket förstörelse ett väderfenomen kan åstadkomma, dvs hur mycket energi som kan frigöras. .

Ja, och därmed gör man gärna den logiska slutsatsen att det blir vanligare med extremare väder. Något man dock då inte har resonerat kring är om ökad temperatur destabiliserar eller stabiliserat väder och klimat.

Det finns en del som pekar på att varmare klimat stabiliserar väder.

Citat:
Har sett någon artikel om att orkaners interna tryck, och därmed deras energi, är kopplade till temperaturen.

Om vi tar orkaner, dvs engelskans hurricanes förmodar jag. (Svenska ordet orkan är något annat.) och tittar på den senaste forskningen. Kossin, J.P., et al., 2007. A globally consistent reanalysis of hurricane variability and trends. Geophysical Research Letters, 34, L4815, doi: 10.1029/2006GL028836.
http://www.ssec.wisc.edu/~kossin/articles/Kossin_2006GL028836.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Kossin et al
The time-dependent differences between the UW/NCDC and JTWC best track records underscores the potential for data inconsistencies to introduce spurious (or spuriously large) upward trends in longer-term measures of hurricane activity. Using a homogeneous record, we were not able to corroborate the presence of upward trends in hurricane intensity over the past two decades in any basin other than the Atlantic. Since the Atlantic basin accounts for less than 15% of global hurricane activity, this result poses a challenge to hypotheses that directly relate globally increasing tropical SST to increases in long-term mean global hurricane intensity.

Efforts are presently underway to maximize the length of our new homogeneous data record but at most we can add another 6–7 years, and whether meaningful trends can be measured or inferred in a 30-year data record remains very much an open question. Given these limitations of the data, the question of whether hurricane intensity is globally trending upwards in a warming climate will likely remain a point of debate in the foreseeable future. Still, the very real and dangerous increases in recent Atlantic hurricane activity will no doubt continue to provide a heightened sense of purpose to research addressing how hurricane behavior might change in our changing climate, and further efforts toward improvement of archival data quality are expected to continue in parallel with efforts to better reconcile the physical processes involved. If our 23-year record is in fact representative of the longer record, then we need to better understand why hurricane activity in the Atlantic basin is varying in a fundamentally different way than the rest of the world despite similar upward trends of SST in each basin.

Faktum är att viss forskning pekar på att mekanismer bakom uppkomsten av kraftigare hurricanes skulle motverkas av en antropogen global uppvärmning. Det vill säga, antropogen global uppvärmning så som IPCC påstår att den inverkar på klimatet, skulle motverka mekaniserma bakom att kraftiga hurricanes bildas. (Obs, hearsay.)

Citat:
Fast det säger ju inte speciellt mycket om hur mycket förstörelse som orsakas då det snarare är byggnadskonstruktion och samhällsplanering som är de avgörande parametrarna för skador. Bodde exempelvis sydstatare i ordentliga betonghus istället för trailer parks så hade fler personer överlevt tornados i USA.

Helt sant, även om väder och klimat är detsamma som för 100 år sedan, så kommer effekterna bli högre, dels för det du skriver, men i huvudsak för att vi är så många fler på jorden, och det finns därmed så mycket mer liv och egendom som kan påverkas.

Se gärna denna bloggdiskussion från R. Pielke Jr. om hur missvisande den länkade rapporten lanserades. Man har helt enkelt fabricerat en lögn för att påstå att rapporten påvisar ökad hurricane aktivitet på grund av AGW, när rapporten i själva verket i princip säger tvärtom.
http://sciencepolicy.colorado.edu/prometheus/archives/science_politics/001131spinning_science.html

Ofta önskar man att man var struts, så man kunde stoppa huvudet i sanden och inte se hur illa ställt det är med klimatforskningen. Eller vänta, vad var det jag var... just det.. förintelseförnekare. Hmm.

Mvh
Jens
Citera
2007-03-01, 21:14
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ja, och därmed gör man gärna den logiska slutsatsen att det blir vanligare med extremare väder. Något man dock då inte har resonerat kring är om ökad temperatur destabiliserar eller stabiliserat väder och klimat.
Det finns en del som pekar på att varmare klimat stabiliserar väder.

Det är helt förståeligt och faktum är att jag inte heller reflekterat över ändrade vädermönster till följd av varmare klimat. Trampade väl i samma fälla av kortsiktigt tänkande som så många andra.

Citat:
Om vi tar orkaner, dvs engelskans hurricanes förmodar jag. (Svenska ordet orkan är något annat.) och tittar på den senaste forskningen. Kossin, J.P., et al., 2007. A globally consistent reanalysis of hurricane variability and trends. Geophysical Research Letters, 34, L4815, doi: 10.1029/2006GL028836.
http://www.ssec.wisc.edu/~kossin/articles/Kossin_2006GL028836.pdf

Faktum är att viss forskning pekar på att mekanismer bakom uppkomsten av kraftigare hurricanes skulle motverkas av en antropogen global uppvärmning. Det vill säga, antropogen global uppvärmning så som IPCC påstår att den inverkar på klimatet, skulle motverka mekaniserma bakom att kraftiga hurricanes bildas. (Obs, hearsay.)

Helt sant, även om väder och klimat är detsamma som för 100 år sedan, så kommer effekterna bli högre, dels för det du skriver, men i huvudsak för att vi är så många fler på jorden, och det finns därmed så mycket mer liv och egendom som kan påverkas.

Se gärna denna bloggdiskussion från R. Pielke Jr. om hur missvisande den länkade rapporten lanserades. Man har helt enkelt fabricerat en lögn för att påstå att rapporten påvisar ökad hurricane aktivitet på grund av AGW, när rapporten i själva verket i princip säger tvärtom.
http://sciencepolicy.colorado.edu/prometheus/archives/science_politics/001131spinning_science.html

Ofta önskar man att man var struts, så man kunde stoppa huvudet i sanden och inte se hur illa ställt det är med klimatforskningen. Eller vänta, vad var det jag var... just det.. förintelseförnekare. Hmm.

Mvh
Jens

Efter att ha grävt reda på artikeln jag tänkte på så har jag läst om den. Kerry Emanuel skriver i Nature år 2005 (Vol 436:4) att studier av orkaners styrka visar både modellering och observationer att destruktiviteten blir större med ökande global medeltemperatur, kort och gott får orkanerna mer energi. Däremot poängterar han också att studier av orkanfrekvensen inte visar någon ökande trend. Kan lätt tro att folk missar den korta meningen och frekvenstrenden och bara läser det första.
Misstolkningar av vetenskapliga artiklar och annat får ju en att nästan önska efter bättre kontroll av media.

Som tidigare sagt är det definitivt befolkningen och bebyggelsen som gör att farliga orkanerna verkar bli fler. Inte undra på att fler personer dör i väderfenomen när strandnära tomter är populära eller när fattiga bönder bosätter sig i undermåliga hus i brist på bättre. Självklart rapporterar media det hela som ökande antal orkaner med dödlig utgång. Och många drar då felaktigt slutsatsen att antalet riktigt kraftiga orkaner blivit fler då det egentligen bara är lika många orkaner som dödar fler och orsakar större skador.

God vetenskap är det ingen brist på men däremot god moral när det gäller att tolka, hantera och förmedla de vetenskapliga rönen till allmänheten. Det är alldeles för mycket politik i klimatforskningen och för lite sanningssökande.
Citera
2007-03-03, 12:03
Medlem
zeks avatar
Citat:
Skulle tro att han är upptagen med att febrilt leta efter dessa high-impact peer-reviewade publikationerna som visar att Aftonbladets alarmistiska klimatbeskrivning är den vetenskapliga sanningen.

Stort av dig att håna andra debattörer, Quantilho. Få se nu, du är alltså... Moderator?

Och, nej, jag letar inte febrilt efter high-impact artiklar, jag har redan presenterat dom. Men jag kan inte hjälpa dig om du väljer att ignorera dom.

Dessutom ser jag inte dig presentera mer än dina personliga åsikter... Kanske dags att möta upp debatten på den nivå den förtjänar?
Citera
2007-03-03, 17:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zek
Stort av dig att håna andra debattörer, Quantilho. Få se nu, du är alltså... Moderator?

Och, nej, jag letar inte febrilt efter high-impact artiklar, jag har redan presenterat dom. Men jag kan inte hjälpa dig om du väljer att ignorera dom.

Dessutom ser jag inte dig presentera mer än dina personliga åsikter... Kanske dags att möta upp debatten på den nivå den förtjänar?

Det är nog du som tolkar in för mycket personangrepp i det hela så att du kan försöka angripa mig som skyldig till personangrepp. Det var snarare ett antagande om ditt frånfälle och eventuella sysselsättning.

Om du nu presenterat dessa artiklar så borde du inte ha speciellt stora problem att leverera dem igen så att man slipper leta igenom allt du skrivit.

Vad vill du ha referens till av det jag uttalat mig om så kan jag presentera varifrån jag fått det alternativt förtydliga. Säg bara till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in