Citat:
Ursprungligen postat av Relay
MrDuCKSå du förnekar den roll våra utsläpp av växthusgaser spelar när der gäller ökningen av genomsnittstemperaturen på jorden? Som sagt förnekandet är en del i en försvars och bearbetningsprocess. Därför använde jag strutsliknelsen som fortfarande är relevant. Så du tycker det är försvarbart att fortsätta som förut med våra utsläpp? (sedan är jag knappast miljöpartist)
Nej, jag har inte förnekat vår roll. Jag har redan kritiserat dig för att inte ha visat dem två aktiva trådarna tillräcklig respekt för att ens ha läst igenom dem, låt mig inte behöva göra det en tredje gång. Det vi diskuterar snarare är storleksordningen, samt hur ser genomsnittstemperaturen ut historiskt, trender, IPCC ovetenskapliga och politikfokuserade arbete etc etc.
Du saknar hitills lite nivå, så jag förstår att du kan ha svårt för att ta till dig det som skrivits i tråden, samt publiseras i lite mer vetenskapsbetonade källor. Men visa mig gärna att jag har fel.
Citat:
Sedan påminner ert sätt att ifrågasätta den uppvärmning med naturliga orsaker, lite grann som förintelseförnekarnas sätt att förringa vad som faktiskt hände.
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
Suck, tycker du inte det är tragiskt att du inte kan diskutera detta vetenskapligt utan istället måste sänka dig till en nivå där du argumenterar med personangrepp och demonisering. Tänk efter, på dem sidorna du förmodligen mest letar information på. Hur mycket vetenskap, kontra personangrepp/smutskastelse ser du. Att det ofta fokuseras på personangrepp, tycker du inte egentligen det är talande?
Höjer du inte nivån kommer jag hädan efter ignorera dig.
Citat:
Klart havsytan har höjts eftersom stora nedisade områden som skandinavien har frilagts från is. Men kom gärna med förslag hur man evakuerar halva Bangladesh befolkning stora delar av nederländernas befolkning samt befolkning i lågt liggande kustäder över hela världen??
Varför kan inte du komma med det förslaget. Det är du som den här gången kommer med argumentet att dem behöver ekvaueras. Dessutom blir det 3e gången jag poängterar för dig att du inte har läst tidigare i trådarna. Havshöjningen kommer inte enbart från isavsmältning. En ansenlig mängd kommer från andra krafter. Men om vi återgår till isavsmältningen. Om du anser att höjningen kommer från isavsmältning, en höjning vi har sett sedan förra istiden, en höjning som dem senaste några tusen åren har haft ungefär samma takt. Säger det dig inte då att isavsmältningen är ett naturligt fenomen?
Citat:
Och är det då försvarbart att leva på samma sätt som vi hitills gjort och låtsas som om det regnar. Gör du det då kan jag förstå att du glatt hela tiden hävdar att uppvärmningen har naturliga orsaker?
Vem låtsas som att det regnar? Din trosuppfattning bygger på en missuppfattning av världen. Det är nu 4 gången jag poängterar för dig att du bör läsa dem 2 aktiva trådarna, då du inte tar upp något nytt.
Citat:
Det är knappast jag som ska anklagas för att sprida dogmer. Du litar minst lika blint på motsatta uppgifter.
Litar blint? Det ligger ett ansenligt kritiskt arbete bakom min uppfattning. Gör det det för dig också?
Citat:
Förändringarna i klimatet verkar gå snabbare idag än innan den mänskliga industriella tiden tog sin början.
Verkar? Hävdade du inte nyss att vetenskapen enligt dig är säker?
Du har en hel del till frågeställningar kvar i debatten med mig och andra. Jag är tacksam om du svarar på dem. Hur är det ställt med isbjörnen och WWF isbjörnskampanj t.ex.? Sen skulle jag uppskatta om du kunde underbygga det du framför och inte bara hålla dig till påståenden, dogmatiska sådana.
Mvh
Jens