2007-01-01, 15:09
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Anledningen till detta system är premiärt mot kriminalitet. Utanför svedala är det vanligt att folk tar sig friheten att hoppa in vid rödljusen och ta över bilen. Detta blir svårare om den inte går att öppna.

Ja, det ger ju en värdefulla sekunder att reagera och trycka plattan i mattan. I USA lärde jag mig att om man är i lite småkonstiga områden och så ska man alltid ställa sig vid rödljus så att man har en väg att komma ut. Dvs, inte ställa sig för nära bilen framför osv. Det funkar ju inte om där är mycket bilar, men är där mycket bilar så är risken för att någon kommer och försöker kapa bilen liten.
Citera
2007-01-01, 17:09
Medlem
Audi har den funktionen men dörrarna låser inte upp sig automatiskt när man stannar bilen. Har kört massor av nya Audi bilar allt från A3 till Q7 och tror alla hade den funktionen och ingen låste upp sig automatiskt när man stannade bilen.
Citera
2007-01-04, 12:32
Medlem
Kör själv en Audi A3 (05'a) och bilen låser sig efter 15 km/h och dörrarna låser inte upp sig förren du vrider om och dra ut nyckeln. Öppnar du en dörr öppnas inte alla på automatik utan bara den du öppnar, vill man släppa in folk får man tycka på knappen. Jag tycker detta är väldigt bra, man känner sig väldigt säker i bilen, man vet ju aldrig vad som kan hända när du står vid nått ljus eller så. Krockar du av nogon form slås låsen av automatiskt, behöver inte va orolig.
Citera
2007-01-04, 23:25
Bannlyst
Jag har också den funktionen på min saab 9-5 och jag tycker att det känns säkert. Speciellt om jag skulle få för mig att åka til sydafrika eller så
Citera
2007-01-05, 01:24
Medlem
oasboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
Jag har också den funktionen på min saab 9-5 och jag tycker att det känns säkert. Speciellt om jag skulle få för mig att åka til sydafrika eller så
Precis Det känns ju inte lika aktuellt om man bara ska rulla ner till ica.
Citera
2007-01-05, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oasboy
Precis Det känns ju inte lika aktuellt om man bara ska rulla ner till ica.
Men den låser ju ändå upp sig när man tar ur nyckeln.
Citera
2007-01-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milk
HAHA, så det skulle vara en säkerthetsgrejj för stöld? Jaa, men den låser ju upp sig vid STOP, hur ofta rullar man vid ett rödljus?

Jag har åkt i en bil som haft denna funktion, en hyrd Dodge Grand Caravan i USA, och den låste inte upp dörrarna när bilen stannade. Dörrarna var låsta fram till att man parkerade eller öppnade en dörr inifrån.
Citera
2007-01-05, 22:34
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
Men den låser ju ändå upp sig när man tar ur nyckeln.

Ja, men tänk nu om man vill ta ur nyckeln efter man har öppnat dören, då ställer det ju till en massa problem!
Citera
2007-01-05, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Ja, men tänk nu om man vill ta ur nyckeln efter man har öppnat dören, då ställer det ju till en massa problem!
Då trycker man på knappen, inte alls jobbigt. Det har blivit en vana att använda knappen.
Citera
2007-01-06, 04:43
Medlem
capmacs avatar
I många länder har man även problem med stölder ur bilar vid rödljus eller köer, dvs någon rycksr upp dörren och snor din portfölj/kamera/hansväska etc ur koffert eller baksäte, eller ibland tom ur passagerarens händer.

/capmac
Citera
2007-01-27, 17:14
Bannlyst
Japp det stämmer. Skulle bilen volta och hamna upp och ner så finns det säkerhetsanordnigar i taket som öppnar dörrarna. Samma sak med airbagsen. Du kan ju testa om du är rädd gå upp och hoppa på taket för och testa om dem verkligen öppnas
Citera
2007-01-27, 18:02
Medlem
Calico Jacks avatar
Ni kanske har missat, men jag har skrivit tidigare i tråden, det går att ta bort funktionen väldigt enkelt.

Jag klistrar in mitt inlägg igen om någon funderar hur man ska göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
Jag har den funktionen även på min SLK. Så här gör du för att bli av med låsandet. Lägger nyckeln i läge 2, håller fingret på lås knappen i panelen i 5-10 sekunder, då kopplar du bort funktionen, vill du ha funktionen tillbaka då gör du samma sak men då nyckeln i position 1.

Edit:
Hittade en manual på engelska om det:

Automatic central locking
The central locking switch also operates the automatic central locking. With the automatic central locking system activated, the doors and trunk are locked at vehicle speeds of approximately 9 mph (15 km/h) or more. The fuel filler flap and the storage compartment in the armrest remain unlocked.

To activate:
With key in steering lock position 2 hold upper portion of switch (1) for a minimum of 5 seconds.

To deactivate:
With key in steering lock position 2 hold lower portion of switch (2) for a minimum of 5 seconds.

Notes:
If doors are unlocked with the central locking switch after activating the automatic central locking, and neither door is opened, then the doors remain unlocked even at vehicle speeds of approximately 9 mph (15 km/h) or more.

If a door is opened from the inside at speeds of approximately 9 mph (15 km/h) or less with the automatic central locking activated, the door will again be automatically locked at speeds of approximately 9 mph (15 km/h) or more.

Important!
When towing the vehicle, or with the vehicle on a dynamometer test stand, please, note the following:

With the automatic central locking activated and the key in steering lock position 2, the vehicle doors will lock if the left front wheel as well as the right rear wheel spin at vehicle speeds of approximately 9 mph (15 km/h) or more.

To prevent the vehicle door locks from locking, deactivate the automatic central locking.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in